Max belastning af transistorer, hvordan afgør man det?

Har et par TIP120, som bliver lidt lune.

Det helt store spørgsmål er hvorvidt de nu kan tåle dette igennem længere
tid.
De bliver ikke mere varme end jeg sagtens kan holde ved dem, uden at få
antydningen af bekymring for at brænde mig.

Jeg kan ikke ret godt montere køleplade på dem, pga nul plads, og den er
spærret totalt inde i en plastkasse i cigaretpakkestørrelse, kun skruet fast
på printet.

Kigger jeg på TIP120´s datablad kan jeg jo trække 5A gennem den.....Og jeg
trækker max 1,5ampere i worst case. Men den skal kunne tåle de 1,5A
kontinuerligt.
Transistoren er med sikkerhed drevet i mætning. Jeg har mellem 12,8volt og
13,6volt over brugsgenstanden, afhængigt af andre belastninger på systemet.
Så jeg afsætter vel 1,5*0,7 watt i transistoren(ser bort fra basisstrømmen)
og det er jo langt under hvad den skulle kunne klare.
Kigger jeg på "power derating" skemaet så skulle den hellige grav vel være
aldeles velforvaret indtil jeg nærmer mig 100grader, og det er jeg jo langt
fra.

Men hvor meget kan jeg tillade mig at presse den komponent, uden det
begynder at koste levetid?
http://www.fairchildsemi.com/ds/TI/TIP120.pdf

Lidt info om hvordan man bestemmer max tilladelig belastning på sådan en
svend mangler jeg faktiskt i "biblioteket".

Mvh
Henrik

Re: Max belastning af transistorer, hvordan afgør man det?
Hej Henrik

Der er to ting at tage hensyn til, nemlig som du har bemærket temperaturen
som ikke må overstige en vis maksimum. Normalt siger man at 80 grader
er max. tilladelige drifttemperatur. Den anden er SOA, safe operating area,
det er sammenhæng mellem spænding over transistoren og strømmen
gennem den, SOA værdien kan aflæses i en graf i databladet. SOA grænsen
er som regel den designere oftest forbryder sig imod med døde transistore
til følge.

Med hensyn til levetiden, ja så har temperaturen jo lidt at sige, jo højere
temperatur jo kortere lever transistoren, men det er ikke noget der har
den store betydning hvis man køre med normale temperature. Noget
der kan reducere levetiden væsentlig er temperaturskift, alså hyppig
opvarmning og efterfølgende afkøling, det giver mekaniske udvidelser
og sammentrækninger i selve transistor chippen hvilket igen kan betyde
at den knækker af tilledningerne, og at plast huset får mikrorevner der
tillader ilt at trænge ind og det ødelæger chippen.

Mvh Max

Re: Max belastning af transistorer, hvordan afgør man det?

Hvis du ikke brænder dig på den bliver den ikke over 60 grd. C på
overfladen.
og det er ikke meget. Så glem dine bekymringer.

Der er en eller anden "regel" der siger at man brænder sig over ca. 60 grd.

Max. junction (chip) temperaturen er normalt 125 eller 150 grd. C. (Plus
noget "luft" inden den ødelægges.)

Glem _alt_ om levetid i dette tilfælde.
Og koncentrer din opmærksomhed om evt. elektrolyt kondensatorer.

NB.
Du kan ikke bruge datablads angivelser om strøm til ret meget, uden at
vurdere køling.
Og det har du jo netop gjort. - Hvis du har målt ved "worst case". Dvs.
max. tab og max. omg. temperatur.

Så brug tiden på noget andet.!

Mvh. Jørgen

Re: Max belastning af transistorer, hvordan afgør man det?

længere
fast
grd.

Eg synes han har brukt tida til noko fornuftig; å forsøka læra om
temperaturproblem.

HM