MAX 232

Hejsa her i gruppen.

Jeg har lavet en opstilling med en PIC 18F252 kreds som skal kommunikere
serielt med en PC.
Mit problem er at MAX 232 kredsen som skal konvertere TTL til RS232 "havner"
på et forkert niveau så PC'en ikke opfanger det den sender.
Jeg har "kopieret" tegningen fra et PICDEM 2 kort som virker med mit
program. Den eneste forskel er at jeg bruger en MAX232 hvor det originale
kort har en MAX232A.
Iflg. databladet er det kun et spørgsmål om at bruge kondensatore på 1 uF
istedet for 100 nF på A udgaven.
Når MAX'en sender ligger signalet på -4,5 V til + 12,5 V
Jeg tester min opstilling med alm. Hyperterminal i Win. Så lang tid at Hyper
terminal ikke er connected måler jeg + 10 V og - 10V korekt på Max kredsen,
men så snart jeg connecter ryger -10 V ned på ca. 4,5 V

Hjælp udbedes.

VH
John Jensen
snipped-for-privacy@aquatronic.dk

Re: MAX 232
Hej John,

Det overholder så EIA/TIA232-kravet.
+/-5V er nedre grænse for sender, men +/-3V er samme grænse for en
modtager.

Af og til virker det med 0V i stedet for den negative spænding, men det er
udenfor specifikationen.

Det er vel _minus_ 4V5 ?  (ellers skal det gå galt).

Men det burde ikke give problemer. Er det en laptop du bruger ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Har du byttet om på Rx og Tx?

Re: MAX 232
Svaret er til begge.

Jeg har prøvet både med min laptop samt 2 forskellige PC'er. også prøvet at
forbine pc'erne med et null kabel for at checke at portene virker.
Iflg. de spec. jeg har fra Maxim datasheet er standart -5 ~ +5 min, men min
ligger jo under -5 (ca. -4.5V)
Det er -4.5 V jeg måler på negativ siden.
Når MAX'en er i standby (Ser-com stoppet, og intet forbundet), ligger -10V
på ca. - 9.9 V, men hvis jeg prøver at belaste TX (ben 14) med en 2K7
(3.7mA) modstand ryger spændingen ned på ca. - 7 V, iflg datasheet skulle
den først falde til dette niveau ved 15 mA.
Jeg har prøvet med forskellige kondensatore (er nu på 10uF for alle) Den
køre ca. 0.7Mhz i chopperen.

Det sjove er at hvis jeg downloader mit program til det færdige PICDEM2 kort
jeg har, så fungere seriel kom. ok.
Er der mere forskel på MAX232 & MAX232A end jeg lige kan se ud af databladet
??

Re: MAX 232

Du er sikker på at du ikke har forbundet de to Tx sammen?

databladet

Der plejer ikke at være nogle problemer med MAX232A.

Re: MAX 232
Hej

En lille test du kan lave

1.På PC siden først kortslutte pin 2-3 i D-sub stikket uden andet forbundet
så skrive en karakter i et terminal program... og du skal se den komme
retur.så er PC'en ok.

2 Tilslut din MAX232 og kortslut nu tx-rx benet på TTL siden af  MAX kredsen
og du skal igen kunne se hvad du skruver i et terminal program... hvis så så
funker din MAX 232 kreds.

3 I din PIC kreds nåd den har initialiset div. ting så send en 'Hello World'
streng ud og dette skal du nu kunne se opå dit terminal program.

4. I din PIC kreds lav en debug så du eks sætter et ben højt når der er
modtaget en byte.

5 udvid din debug til at sende din modtagne karakter + 1 i ascii (så et 'A'
bliver til et 'B') tilbage til PC  så du kan se forskel på den byte der
kommer fra PIC kredsen.

Held og lykke

Hilsen Wiljan

Re: MAX 232

Prøv med en ny MAX, det sker ofte af udgangen opføer sig således når den er
'brændt af'.

Mvh

Søren N

Site Timeline