Matematik program

dette er måske på kantent til det OT..

Når jeg laver reporter bruger jeg ofte mattype til at putte mine udregninger
ind i word med, det giver et fint layout. Men det er lidt sygt i det det
ikke selv kan regne...

Istedet er mathcad meget bedre det kan selv regne det hele ud, men syntes
oftest det bliver rodet og jeg kan ikke hitte at lave dobbelt streg under
resultat.

Jeg har lige lært mig noget Mat lab, men det er igen det med ind i word der
bliver problemet

Nogle der har nogle forslag ?

mathematica er også prøvet lidt, mangler dog mable men tror ikke det bliver
bedre

Mvh

Kasper

Re: Matematik program

Du kan lave dobbeltstreg som tekst med lighedstegn:

"===========
start med  gaaseøjen "

mvh Aage

Re: Matematik program

Åben Word og Mathcad samtidig. Skriv forklaringer i Word og foretag
udregninger og opstillinger i Mathcad. Brug CTRL+C i Mathcad og CTRL+V i
Word til at overføre udregninger til Word. Voila. Prøv evt i Word at
dobbeltklikke på det indsatte, og ret et tal og se  kort efter er rettelsen
foretaget og beregnet med de nye tal.

Tegn streger i Word  og formatter den til dobbeltstreg.

Håber du kan bruge det

Kurt Boesen

Re: Matematik program

Mathematica er min yngling og den kan godt gøre det med stregerne. Jeg
skulle bare have hjælp til det og skal nok stadigt. Men det er et fedt
produkt.

Re: Matematik program

Hvis du jævnligt laver rapporter, hvori der indgår matematiske formler
mv. så er og bliver Latex den bedste løsning. Det kræver lige nogle dage
at lære at have med at gøre, men i den sidste ende sparer du meget tid.
Der findes ikke den formel du ikke kan stille korrekt op med latex.

Latex er ikke et matematikprogram, men et "typesetting" værktøj. Den
gode nyhed er at mange latex udgaver er gratis, det er de øvrige
programmer langt fra. Det fås desuden til windows, linux, mac osx etc.

De fleste studerende og undervisere på studier som matematik og fysik
bruger latex til deres rapporter mv. Der bliver også skrevet mange
fagbøger i latex, og det kan endda med en ekstra pakke kaldet prosper
lave præsentationer med formler mv, som powerpoint kun kan få våde
drømme over.

Nu spurgte du godt nok efter et program, der både kan regne og bruges
til at skrive rapporter i. Det er nok svært at finde noget ideelt, men
eks. mathematica kan i hvert fald eksportere til latex. Jeg har dog
aldrig selv testet det.

Mathematica og maple er begge ret gode matematikprogrammer med hver sine
styrker og ulemper. Matlab er også et rigtig godt program, men du skal
nok kende noget til matrix regning for at få noget ud af det, og fokus
ligger på mere avancerede emner som modellering og simulering mv. og
"kladdehæfte" måden at skrive ting på i maple og mathematica er derfor
ikke så god i Matlab.

Jeg må tilstå, at jeg aldrig helt har forstået Mathcad's
eksistensberettigelse. I mine øjne ligger det mit mellem et
dokumentations- og et matematikværktøj, og ingen af delene er det særlig
godt til. Jeg brugte det selv en gang men jeg skal love for, at man
bliver meget klogere, når man lærer mere seriøse værktøjer at kende.

Det var så mine 5 (euro) cent, håber du kan bruge det til noget.

Vh. KJ

http://www.cetus.dk

Site Timeline