Mangler simpel / billig dc-dc converter diagram

Jeg har brug for en DC\DC converter ca 12V(bil batteri) til 5V 1-2watt
(Pic + AD + optocoupler) Og så skal den være isoleret !

Den nemme løsning er en TMA0505S
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok20%17321.htm

Jeg har fundet en simpel diagram med en standart trafo
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page4.htm#ps5.gif
Den fylder mere og ikke meget biligere...

Har i en bedre ide ?

Lars

Re: Mangler simpel / billig dc-dc converter diagram

nej, der er visse ting, det ikke betaler sig at rode med. Een af dem er
små DC/DC convertere. Vær opmærksom på at en bil indeholder en del
spikes, der kan tage livet af "alt". Den converter du linker til er ikke
specificeret til mere end 13.2V, og det kan være et problem. Derfor fil
jeg anbefale en anden type:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok20%17321.htm

Bo //

Re: Mangler simpel / billig dc-dc converter diagram

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok20%17321.htm

Tak for input Bo.

Er det ikke den samme side du linker til ?

hvis det er 2Watt typen du tænker på TMR1211 så koster den jo 60 kr
mere. I stedet vil jeg nok vælge den første og så bruge en modstand med
en 12 V transorb.

Lars

Re: Mangler simpel / billig dc-dc converter diagram
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok20%17321.htm

Ja, det er TRM, 32 watt typen, jeg tænker på.

Tro ikke at man bare kan sætte en modstand i serie med en DC/DC
converter. Set fra batteriet har den negativ modstand, så det behøver
absolut IKKE at virke eller være stabilt.

Bo //

Re: Mangler simpel / billig dc-dc converter diagram

Nej, Nej, Nej, jeg kan sq ikke ramme knasterne i aften. Det er en 2 watt
type, men med rimeligt bredt input omtåde.

Bo //

Re: Mangler simpel / billig dc-dc converter diagram

Tak for input.

Re: Mangler simpel / billig dc-dc converter diagram

Ja

Det gør jeg så......

Re: Mangler simpel / billig dc-dc converter diagram

Nå, ja, på mine exide batterier til den store UPS står der: max 14.4V
under opladning.

Og for lige at følge tilbage til nogle DC/DC convertere, der skal virke
i et bil-miljø: der forekommer kortvarige pulver op til ubehagelige
spændinger. Check på google med "load dump". En tilstand, der kan
forekomme, når man f.x. slukker en bagrudevarmer eller andre store
forbrugere. Ikke behagelig læsning, men desværre grim virkelighed...

Tro mig: mange har troet at biler kun var til max 15V, men har erfaret
sandheden. Man designer til 18V kontinuert og 80-100V i op til et helt
sekund.

Standarder kan findes med google "SAE load dump"

Bo //

Re: Mangler simpel / billig dc-dc converter diagram

Tak for søge ord til google :-)

Så er der jo lidt at læse på igen.

..
Lars G