Mangler en ide til arbejdsbordet

I kender sikkert det at man ofte mangler en
tredie hånd når man sidder og arbejder i
sit værksted.

Jeg mangler en tingest til at have stående
på arbejdsbordet, der skal være et lille hul
i dimsen og når man så stikker et stykke
sugetråd ind i hullet, ja så klippes der 5 mm
af automatisk.

Jeg mangler bare en ide til saksen, har
nogen de vise sten ?

Max

Re: Mangler en ide til arbejdsbordet

en fjederbelastet skævbider bygget sammen med en solenoide?
:o)

Rasmus

Re: Mangler en ide til arbejdsbordet
Hej Rasmus

Er overvejet, men det bliver en meget stor solenoid der skal
i arbejde for at løse problemet.

Jeg har tænkt på to skiver med hul i hvor den ene så
roterede, men har ikke fundet noget der umiddelbart
kunne bruges.

Max

Re: Mangler en ide til arbejdsbordet

UdmE6%rket ide :
en skive - slebet som en sakskant - monteret ikke centrer pE5% en lille
meget langsomtgE5%nede motoraksel (stepmotor)
et modskE6%r der omslutter del del af rotorerende skive.
Man kunne lave delene af en gammel saks (fE5%r at fE5% det rette stE5%l)-
skE6%re ud med vikelsliber og sE5% hE6%rde efter forarbejdningen.

Re: Mangler en ide til arbejdsbordet

men tynde ting kunne man godt risikere kiler sig fast mellem "bladene"...
jeg antog at max skulle bruge det i et elektronikværksted hvorfor en saks
vil blive meget hurtig slidt i forhold til en skævbider...

Rasmus

Re: Mangler en ide til arbejdsbordet
Hej Rasmus

Ikke for noget, men en saks er altså en bedre klipper
end en skævbider. Jeg har klippet i hundredtusind vis
af komponentben med en almindelig husholdningssaks
uden den tog notits af det. Faktisk tror jeg at papir er
værre for en saks end kobbertråd.

Max

Re: Mangler en ide til arbejdsbordet
hmm - hvad mener du med stor? men kan altså få nogle rigtig kraftige
solenoider der ikke er ret "store"... :o)

jeg tror du vil få et problem med at tynde ledninger osv. kan kile sig
fast...
hvordan vil du lave ligeså skarpe snit som med en skævbider?

Rasmus

Re: Mangler en ide til arbejdsbordet
Hej Rasmus

Jeg har også mødt dem kraftige, men syntes nu de fylder meget.

Kan du forestille dig to skiver med et hul igennem, hullet er placeret
mellem centrum og kanten. Man montere så en hærdet borebøsning
i hvert hul, sørger for at den stikker lidt ud og plansliber så delene,
man får så en hærdet knivskarp løsning. Har lavet mange lednings-
klippere på den måde.

Max

Re: Mangler en ide til arbejdsbordet

Har du ikke også 2 ben?
Hvis ja, kan du jo arbejde videre med ideen :-)

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Re: Mangler en ide til arbejdsbordet
Hej Erik

Slet ikke nogen dum ide, hæftemaskinen har jo netop det
man har brug for, nemlig relativ store kræfter og kort
slaglængde.

Max

Site Timeline