Måling på transistor.

Jeg sidder med en BF819 som sidder i et philips TV.

Jeg er i tvivl om hvad man skal måle af spændingsfald på sådan en fætter....

Jeg vil mene man mellem BE og BC skal måle 0,7 v spændingfal, jeg måler kun

0,7 v mellem BE. Er den defecto ?

Anders

Reply to
Anders Jacobsen

Glem det jeg målte forkert, fejlfinding fortsættes....

Det er en AA5AB, der er lyd på kassen, men intet billed....

Anders

Reply to
Anders Jacobsen

fætter....

kun

Hvad måler du diodestrækningen mellem BE til?

Noget andet er, at en HF-transistor godt kan være defekt (død rent HF-mæssigt), selvom at dens diodestrækninger er ok.

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen

Mente selvfølgeligt mellem BC! ;-)

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen

:)

Gitter 2 ? der er to steder man kan skrue, en der hedder 2, der står focus - justering = ingen streg... :(

Anders

Reply to
Anders Jacobsen

Er tjekket (ohmet), den måler ingen fejl.... hvad er chancen for at det er højspændingtrafoen der er def. ? og hvordan afgør man det endeligt.... jeg må kigge lidt mere på det, jeg har ikke kigget voldtsomt meget på det endnu....

Jeg har i øvrigt ikke kunne finde noget diagram på denne dåse, ja jeg ved det er for piger, og kald mig bare en tøz, men derfor ville jeg nu gerne have det :)

Anders

Reply to
Anders Jacobsen

Yeps, Den starter på ca 70 kohm, og stiger så til 150, formentlig en kondensator der bliver afladt.

Det lyder sådan, men det er svært at høre, kølepladen bliver IKKE varm.

Skal jeg forstå det sådan, at hvis BU´en ikke bliver varm, så trækker HSP´en ikke strøm, og så er den defekt ?

Anders

Reply to
Anders Jacobsen

Jeg har nu loddet BU´en ud, den måler mellem B-E og E-B 0,12 v spændingsfal, begge retninger, mellem B-C er der ca. 0,5 v. Ingen forbindelse mellem C-E.

Så er den vel død ?

Anders

Reply to
Anders Jacobsen

BU1508DX

Ja der kommer over 100 volt til buen, jeg kan ikke huske præcist hvor meget, men det kan tjekkes.

Skal jeg satse på en ny BU - og har den taget noget med sig ?

Anders

Reply to
Anders Jacobsen

Kan den erstattes med en hvilket som helst anden bu, eller er typen kritisk, jeg kan nok finde en bu i monitor....

Anders

Reply to
Anders Jacobsen

Hmm.. på databladet over den er der vist en spole internt i transitioren, det er squ nok den der driller mine målinger...

Reply to
Anders Jacobsen

Jeg er forvirret lige nu...

Målingerne er:

B > E = 0,116 E > E = 0,116 B > C = 0,546 C > B = Afbrudt C > E = Afbrudt E > C = 0,627

Der må vel ikke være forbindelse mellem emitter og collector ?

Anders

Reply to
Anders Jacobsen

Ja stavefejl :)

Ja.... konklusion ikke defecto... ? and then.... :)

Reply to
Anders Jacobsen

Jeg har loddet den i igen, og jeg startede det op, uden at have sat den fast på kølepladen, efter 5 min. er den lun/varm (BU´en) er konklusionen nu HSP (som er en MHF346-80-6217) pris idé ?

Anders

Reply to
Anders Jacobsen

Efter hvor lang tid ?

Hvad er ikke helt billig ?

Reply to
Anders Jacobsen

Nu har jeg fundet en sikring (3449) 400 ma, som er afbrudt. Forskellige repair tips og NG siger at den skal skiftes og så er der billed... så heldig er jeg ikke... der står den er til 28 volten ?

Reply to
Anders Jacobsen

0,7 ohm, sådan jeg som kan se det fiser den gennem en spole og så til HSP trafoen.... hvad siger det dig ?

Anders

Reply to
Anders Jacobsen

Typisk en ? lyt?

Anders

Reply to
Anders Jacobsen

Det er så gjort nu er jeg mere forvirret...

Sådan som jeg kan få det til at passe på printet så ser det sådan her ud....

--------UUUUUUUUUU-------------- | |

  • *UUUUU*UUUUU*UUUUU* (4) ^ (1) (3) | | / Stel 28V

UUUUU = Vikling på trafo

  • = udtag

Jeg har loddet alle ben af, og målt igennem. På 1, 3, 4 er der fra _printet_ og mod stel ingen forbindelse.

Det er vel ikke så mærkeligt jeg måler 0,7 ohm, når den anden ende går til stel ?

Anders

Reply to
Anders Jacobsen

Sådan ser det ud....

Den er da i ren ascii...

Prøver igen

O--UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU-- (1) I O--UUUUU--O--UUUUU--O--UUUUU--O (2) (3) (4) (5)

2 = 28V

5 = Stel

1,3,4 = Ikke forbundet

Er det bedre ?