Måling på en varistor ??

Hej NG.

Sidder med en varistor, som jeg har udtaget fra en 230volt AC generator -
den afslutter sammen med en diode viklingen på rotoren.

Men, men, hvordan måler man på en varistor for at se om den er OK ??
Det er en GE type 420L20.

Med et ohmmeter viser den "uendelig".

Venlig hilsen, Frank

Re: Måling på en varistor ??
Så er den formentlig i orden.
Varistorer har det med at blive mere og mere slidt, for til sidst at
kortslutte og brænde af med et ordenligt glimt.
I reglen er varistoren dog dimensioneret således at dette ikke sker i dens
levetid, med den normale belasting den udsættes for.

Den eneste rigtige måde at testen den på er ved, at slutte den til en
højspændingsforsyning, og øge spændigen til det punkt hvor den begynder at
"kortslutte".
Det ser ud til at det er en 420VAC version du har, så dette skulle så
begynde at ske omkring 580VDC.

Dette kræver naturligvis noget specielt udstyr, og er derfor ikke en option.

Alternativt hvis du er i tvivl, så køb en ny og skift den.
Den koster ikke alverden.
Farnell Components har garanteret en der lige passer, til nogle få kroner.
Fragten ligger så vidt jeg husker på omkring 30-40 kr.

Men hvis den ikke ser halv fordampet ud, vil jeg antage at den er ok.

Lars M. Johansen
Odder
Re: Måling på en varistor ??

option.

Hej Lars

Tak for et hurtigt svar.  Ja jeg tænkte nok det ville være lidt besværligt
at måle på den (den skal vel clampe transientspændinger) så det kræver nok
en hel måleopstilling -  så det er nok nemmere at finde en erstatning.

RS har ikke denne VDR - kun under deres tekniske datablade, men ikke på
lageret.

Venlig hilsen, Frank.

Site Timeline