Måling på blæsere

Jeg veed godt at det er lidt OT, men måske ikke alligevel.

Jeg vil gerne måle luftgennemstrømningen eller et andet udtryk for hvor
kraftigt en blæser virker.

Jeg forestiller mig noget i retning af at lade den blæse ind i et rør og så
sætte en klap for og så måle hvor meget klappen bliver åbnet, hvis I
forstår...Klappen hænger i hængsler der gør at den i fri tilstand hænger
lodret ned og når blæsern blæser åbnes klappen af luftstrømmen.

Hvordan laver jeg en måling af hvor meget klappen åbnes ?  Altså en
gradmåling elektronisk. Kan man det?

Hvis man nu havde et meget let løbende potentiometer kunne man bruge det som
hængsel, og måle modstanden, men det findes så vidt jeg ved ikke i økonomi
klassen :-)

hilsen Michael

Re: Måling på blæsere
Hej Robert

Tag 4 transistore, lim dem sammen 2 og 2. Send en konstant strøm gennem
den ene så den opvarmer den anden. Sæt det ene sæt i læ inde i røret og
den anden ude i luftstrømmen. Nu kan du så sammenligne spændingsfaldet
på de 2 transistore og bruge det som sammenligning.

Mvh Max

Re: Måling på blæsere

Altså en form for sammenlignende termometer ? En idé!

Man kan købe tryk transducere (Motorola) mon man kan bruge sådan en?

Michael Lund Sørensen
Re: Måling på blæsere
On Tue, 9 Sep 2003 17:42:24 +0200, "Michael Lund Sørensen"

Du kan lave et pitot-rør med en tilhørende differential tryksensor.
Jeg har tænkt på selv at lave noget lignende til at måle mine
modelflys hastighed.

Se her for lidt teori m.v.:
http://www.ruhr-uni-bochum.de/climusa/projectmtw/pitot.htm

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Måling på blæsere

Sådan et rør har jeg liggende med tryktranducer og hele molevitten.

Når jeg får mine ting pakket ud (og det kommer til at tage lidt tid
endnu) må du gerne få den, hvis du lover at poste dine
resultater...... lyder som et spændende projekt.

Med venlig hilsen
Rene Nielsen

Re: Måling på blæsere

hvor

Lyder som en dyr metode men spændende. Hvad med en differens tryk transducer
(10000+ kr)

Benny

Re: Måling på blæsere

transducer

Øhhh jeg købte engang nogle små blå Motorola tryktransducere - det kostede
et par hunderede kroner, og var ret præcise i følge databladet. Det var to
modstande der var spændt over kors. Man satte spænding på den ene og aflæste
den anden. Ret enkelt. De kunne fåes som differens og absolut målere.

Michael Lund Sørensen
Re: Måling på blæsere

hvor

Nemmerlig.

Benny

Re: Måling på blæsere
der

Det lyder ganske nemt, hvis propel nr 2's omdrejnings tæller virker selv om
der ikke er spænding på blæseren. Ellers kan jeg vel måle den inducerede
spænding.
Takker!

Michael Lund Sørensen
Re: Måling på blæsere

Jeg har nu lavet en rør system og så må jeg se om jeg kan få tid i
weekenden, men tak for input.

Michael Lund Sørensen
Re: Måling på blæsere

Jeg ønsker en eller anden form for ydelsesmåling. Helst kubikmeter måling,
men det mener jeg ikke at jeg kan lave, så noget andet må komme på tale.
Roberto's forslag med to blæsere er en mulighed, omend ikke optimal.
Min idé pt er at målerblæseren skal være meget letløbende. Om jeg kan måle
omdrejningspulserne eller skal lave en højimpedant spændingsafmåling ved jeg
ikke.

Michael Lund Sørensen
Re: Måling på blæsere

Netop det kan du lave, hvis du kender rumfanget på det rør du blæser ind i
og en vindhastighedsmåler

Den er faktisk ret god !

jeg

Du skal bruge en blæser med tachometer og måle pulser.

Eller bare et almindeligt anemometer, 3 halve bordtennisbolde på pinde
samlet ind til en aksel  med en kodeskive på og en optokobler til at give
pulser.......

Hvor store blæsere snakker vi om. 5x5 cm eller 50x50 cm?

Klaus

Re: Måling på blæsere
måling,
Jeg forestiller mig der vil være et eller andt der svarer til
Impedansproblem tilpasning, ved sådan en måling.
Eksempelvis hvis jeg bruger en måleblæser der er tung at drive, må det give
fejl, eller hvis jeg prøver at få en 40 mm blæser til at trække en 80 mm
måleblæser.

måle
jeg
Hvordan mon jeg får den kalibreret (ikke at det betyder det helt store, men
du synes at vide noget.

Typist 80 x 80 mm computer blæsere.

Michael Lund Sørensen
Re: Måling på blæsere
give

Ikke noget problem, hvis du vil lave en sammenligning mellem 2 blæsere.

men

Kalibreret er vel ikke nødvendigt, når du skal sammenligne forskellige
blæsere. Man tager bare en, måle den og kalder det for 100%. Så kan du
%fastsætte de andre ud fra den.

 Klaus

Tilbagemelding Re: Måling på blæsere
Jeg har opgivet projektet.!

Jeg lavede et 20 cm langt firkantet rør i samme størrelse som blæserne og
satte en blæser i den ene ende og en "måleblæser" i den anden ende.

Var blæseren meget kraftigere end måleblæseren (Papst 12 dB) så kørte
måleblæseren, men det var ikke specielt linært i forhold til indputtet.
En ændring fra 10 tiil 12 volt gav næsten ingen ændring i outputtet, der
blev målt med pull op modstand og scop.

Var blæseren en Papst 12 dB og måleblæseren samme type skulle måleblæseren
hjælpes i gang for overhovedet at snurrer lidt rundt.

Jeg skal have fundet på noget ala halve bortennisbolde og noget optisk
aflæsning.

Michael Lund Sørensen
Re: Tilbagemelding Re: Måling på blæsere
Hej Michael,

Det lyder da ikke sådan :)

Hvad med at indsnævre enden til en mindre blæser, fx. fra en µProcessor -
så får du højere tryk og mindre masse at bevæge.

Prøv evt. med et stykke pap på enden af det rør du allerede har lavet (med
et lille hul i til den lille blæser).

--
Venlig hilsen,
Søren

Til relative målinger mht. nytteværdi i fx. en PC _skal_ der være en vis
modstand for at give et realistisk billede af hvor meget der pustes.

Tester man udelukkende på CFM uden skelen til modstanden kan man ikke
bruge sammenligningen til særlig meget, men det ideelle ville naturligvis
være, at teste dem med en modstand svarende til en standard-PC (whatever
that may be :)

--
Venlig hilsen,
Søren