Måling i telefonstik

Hej NG

Jeg har et telefonstik i væggen der tilsyneladne er død. Det er det gode
gamle trebenet telefonstik. Har prøvet at sætte en telefon til som jeg ved
virker, og det giver intet resultat, telefonen er tavs!!
Det jeg så havde tænkt mig for at se om der er liv i stikket, er at måle i
stikket. For er det ikke noget med at der ligger en hvilespænding på 92V
eller der omkring når linien ikke bliver brugt, eller er det kun når det er
opkald på linien?
Nogen der har nogle gode ideer til hvordan jeg lige skal gribe det an inden
jeg i panik ringer til TDC :-) ???

Mvh
Carsten Wind

Re: Måling i telefonstik

Tjek om du har betalt regningen før du ringer og tuder dem ørerne fulde hehe
:o)

/lasse

Re: Måling i telefonstik
[...]

Der skal vidst ligge omkring 50V (cirka) i hvilespænding (DC). De 92
Volt er vidst ringesignalet og er omkring 20-25Hz eller noget i den
retning.

Jeg ved det ikke med 100% sikkerhed, men jeg mener at det er
deromkring. :)

--
Henrik

Re: Måling i telefonstik
hej

Der er ca. 48 V dc på en ubelastet telefonlinie
ved tilringning kommer der en ringespænding på ca. 90 V ac, 25 Hz
når telefon linien belastes / røret afløftes falder spændingen på telefon
linien til ca. 10 V dc
det er de to parallele ben i stikket der anvendes.

--
Venlig hilsen

Viggo

Re: Måling i telefonstik
Okay, mange tak skal I have. Jeg prøver at måle det igennem, og ser hvad jeg
kan finde ud af!

Mvh
Carsten Wind

er
inden

Re: Måling i telefonstik
Hej Carsten!

Jeg kan blot fortælle dig at når jeg har bygget om og har trukket nye
telefonkabler i lejligheden, har jeg også prøvet at linjen pludselig er
"død".

Jeg har også haft voltmeteret ude og målt som en gal, men det viste sig i
begge tilfælde at jeg var kommet til at kortslutte de to ledninger.

Den ene kortslutning var blot een enkelt core (fra en fler-coret blød
ledning), der rørte den modsatte klemrække i stikdåsen. Det kunne dårligt
nok ses med det blotte øje, men mere skal der jo ikke til for at de små
elektroner kan vandre ;-)

Anden gang var det de der nye ultratynde telefonkabler fra Rudolph-Schmidt,
0,25mm2 eller tyndere, hvor isoleringen var skrabet af på en enkelt mm.
efter jeg havde trukket kablet igennem væggen til et andet rum. Så var
linien også død.

Så sørg i hvert tilfælde for at du ikke har kortsluttet.

Forresten var jeg lidt pinlig og fik ringet til TDC for tidligt - og jeg kan
da sige at de måler ledningerne til ens bopæl som helt i orden, når man blot
har fået kortsluttet.

Mvh Peter

Re: Måling i telefonstik
De 90Vdc er ved ISDN og 48Vdc når det er PSTN.

/Trine