Måling af watt på 230V forbruger

Jeg har en microcontroller applikation som jeg kunne tænke mig at bruge til
at logge effektforbruget på en 230V forbruger.
Det jeg mangler info om, er hvordan jeg får lavet et interface som kan gå i
en A/D konverter. Og også hvordan omregning til watt skal ske.
Det skal ikke være høj præcisions målinger, men dog troværdige målinger, i
området op til 1kW.

Håber I kan give mig et par hints!

pft
Kåre

Re: Måling af watt på 230V forbruge r

Da strøm og spænding ikke altid er i fase, skal du måle dem begge
samtidigt, og beregne den egentlige effekt.

Hvilken "forbruger" er der tale om ?

Bo //

Re: Måling af watt på 230V forbruger

til
gå i

Jeg vil måle på mit pillefyr: Cirkulationspumpe, snegl, blæser og eltænding
(som een forbruger).

Nogen gode råd?

Kåre

Re: Måling af watt på 230V forbruger

Først og fremmest skal du passe meget på, da 230V er farligt både for dig og
dit elektronik.

Du skriver det skal være troværdige målinger, da vil jeg anvende en trafo
til at lave spændingen om til elektronik niveau. Til strømmen ville jeg
anvende en strømtrafo, der kan lave strømmen om til et acceptabelt niveau,
hvor en shunt modstand kan lave det om til en spænding.

Begge signaler skal samples nøjagtig samtidigt, hvis du skal opnå gode
resultater. Det nemmeste vil være at gemme de rå måleværdier og så lave et
computerprogram, som kan regne dem om til energiforbrug og evt. tegne de
ønskede grafer.

Du kan sample med f.eks. 1600 samples per sekund, som svarer til 32 punkter
per sinusperiode. A/D converteren skal kunne klare både negative og positive
spændinger med mindre der sættes et analogt trin foran til at beregne RMS
værdien af spænding og strøm.

Vær opmærksom på at du vil muligvis få brug for at ændre i en fast
elinstallation, hvilket en elektriker skal gøre.

Hvis der er tale om noget som du vil lave som en fast løsning, så kan man
købe elmålere til eltavlen, som giver et antal impulse per kwh og så kan du
gemme hyppigheden af disse pulser, det vil være en dyr men bedre løsning
sikkerhedsmæssigt.

Mvh.
Rune

Re: Måling af watt på 230V forbruger

Ikke dyrt, de kan købes brugt for 200kr.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Måling af watt på 230V forbruger

Det lyder alle tiders!
Pris OK, og hvis det er pulser jeg skal måle på, bliver det også nemmere, så
det er en win-win sag.

Men hvad hedder sådan en fætter, og hvor finder jeg sådan en, brugt?

mvh
Kåre

Re: Måling af watt på 230V forbruger

Jeg er ret overbevist om at http://www.aanielsen.dk/ stadig har en kasse med
bimålere til 200kr.

En lysediode giver et blink for hver 1,25Wh og en relæudgang giver impuls
for vistnok hver KWh.

Lysedioden kan aflæses optisk.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Måling af watt på 230V forbruge r

Skal der måles på een fase eller på alle tre faser? (de har alle 220v
mellem fase og nul, men 380 v mellem faserne)

Galvanisk adskillelse er som nævnt en god ting selv om det kræver to
transformatorer pr fase..  som strømsense-transformar kan enten laves af
en lille ringkernetransformator eller vel at lade strømmen løbe igennem
lavspændingssiden af el almindelig transformator - den skal minimum
kunne klare forbrugerens strøm. På sekundærsiden omdannes den
transformarede strøm til en spænding ved at lade den løbe igennem en
modstand.

Spænding og strøm kan multipliceres i en analog multiplikator, f.eks
AD633 ( http://www.analog.com/en/prod/0,,773_862_AD633,00.html ) inden
det samples eller midles og kvantiseres til tællerimpulser. Derved
kommer man ud over problemet med fasedrejning mellem spænding og strøm.

Om du vil bruge en microprocessor til optælling og visning eller en
anden form for impulstæller er op til dig.

Lad os høre hvad du når frem til.

/Lars

Re: Måling af watt på 230V forbruge r

For mange år siden besluttede man, st der ikke mere er 380V, men 400V.
Derfor er der mange, der ikke mere skriver 220V, men 230V

Bo //

Re: Måling af watt på 230V forbruger

Kig på uC leverandørernes app-notes. Jeg ved at Ti har til deres MSP430
serie og Atmel til deres AVR. Med 99% sandsynlighed har Microchip også
skrevet mindst een!

Mvh.
 Anders

Site Timeline