Måling af udstødningstemperatur til motor.....

Hejsa....

Har et lille projekt som jeg gerne vil igang med.

Vil gerne have lavet en overvågning af mine udstødningstemperatur på
min motor i bilen. Det vil sige 4 følere som sidder på
udstødningsmanifolden, og hvor temp. bliver vist i kabinen på et
digitalt display.

Det vil sige at jeg har en forsyningspænding som ligger mellem 12-14,7
V.
Regner med at bruge Type-K føler fra  www.rs-components.dk vare nummer
159-023.

Nu er problemet at jeg ikke lige er en haj til at designe sådan et
stykke print som kan konventere signalet fra føleren til en digital
visning.

Men måske nogen ville hjælpe? Eller kender til et byggesæt der kan
ombygges til dette??

Help please....

Venlig hilsen Søren Rasmussen

Re: Måling af udstødningstemperatur til motor.....

Hej Søren,
Kan ikke lige hjælpe dig nu, men det burde være et overkommeligt job med
lidt hjælp fra gruppe. Jeg er imidlertid bare blevet lidt nysgerrig:

- hvad skal du bruge temperaturerne?
- dine anviste termp-par følere er da vist 0,5 m lange, hvilken bil og motor
skal sådanne følere sidde i?

MvH/Lars

Re: Måling af udstødningstemperatur til motor.....
Hejsa Lars...

Ja jeg håber på lidt hjælp herinde fra:)

Jeg vil gerne kunne overvåge min udstødningstemperature på motoren, få
at se om belastningen ligger ligeligt delt på hver cylinder. Derudover
vil jeg hurtigt kunne se om der er gennembrændt ventiler, eller om der
snart skal stilles ventiler/tænding.

Det skal faktisk monteres på en lille 998 ccm motor til en Morris
Mini:) Dog skla det siges at den er meget tunet, derfor denne
overvågning...

Håber at der er nogen som vil hjælpe med mit projekt...

Søren Rasmussen

Re: Måling af udstødningstemperatur til motor.....

Her har du et stort måleproblem.
Den varme avgassen har svært liten masse. Derfor er det stor mulighet for at
du måler remperaturen på insiden av avgassrøret istedenfor selve avgassen.

Det kan avhjelpes ved å montere selve målesonden inne i blankt et rør på
tvers av strømningsretningen. På siden av røret, i kilderetningen skal der
bores to hull med en viss avstand. På motsatt side skal der være et annet
hull som har flate like stort som summen av de to hullene. Målesonden skal
plassered der de to gasstrømmene møtes inne i røret. Jeg mener å huske at
avgassen ligger oppmot 1500 grader. Det betyr at du bør bruke en termoføler
som sonde. Den billige, Fe-FeNi, tror jeg ikke strekker til.

HM

Re: Måling af udstødningstemperatur til motor.....
Temperaturen for en benzin motor i udstødningsgassen skulle gerne
ligge sådan her:

Tomgang          332°C
Delbelastning   500-600°C
Fuldgas         710-766°C

Hvis motoren kommer over de 900 grader er der helt klart noget galt.

Det er selvfølgelig ikke et krav at disse følere fra rs-components.dk
bliver brugt, så hvis der findes andet derude lytter jeg gerne...

Den anden metode med dem som rs sælger med direkte tilslutning tror
jeg hurtigt bliver for dyrt....

Men er det svært at lave det elektronik som skal bruges?

Søren Rasmussen

Re: Måling af udstødningstemperatur til motor.....

Linear Technology har en ApNote
http://www.linear.com/pc/downloadDocument.do?navId=H0,C1,C1010,C1073,D4121
Der måske kan bringe dig lidt videre.

/carsten

Re: Måling af udstødningstemperatur til motor.....
Kan godt se at dem som PR-electronics har liggende er lige til at gå
til. Kan dog ikke finde nogen priser, men kan da huske fra
reguleringsteknik, at disse ikke var helt billige:(

Dog kan jeg heller ikke finde nogen som kan forsynes med 12V.

Har kig lidt på det der Linear Technology, men det er jo uden display.
Og med min erfaring kan jeg hurtig sige at jeg ikke ved hvordan jeg
skulle tilslutte dette.

Søren Rasmussen

Re: Måling af udstødningstemperatur til motor.....

    Dit store problem er dine maks temp... derved er mange af de billige
K-element målere ude af billedet da disse ikke rækker særligt langt over
130 grader :(

    Hvad med http://www.megasquirt.info/ ? har de ik en EGT måler som
udvidelse ? så kan du nuppe designet fra denne del alene, lige som man
kan nøjes med at tage ignition delen hvis man har en bil med kaburatore ;)

--
VH
Lars Molnit
PR-electronics har sådan nogen, både displays og 4-20mA konvertere det
er nemt og ikke voldsomt kostbart.
/carsten

Re: Måling af udstødningstemperatur til motor.....

Har også puslet med tanken.

Som en billig løsning kunne spændingen fra termoføleren
kompenseres/kalibreres i et sæt LTK001 & LT1025 (Linear Technology). Det
analoge udgangssignal (10 mV/gr C) kan så aflæses på en almindelig digital
multimeter eller et LCD-modul til multimetre.

Alternativt sælger RS også LCD display-moduler med direkte tilslutning for
termofølere og udlæsning af temperatur i Celcius, men de er forholdsvis dyre
svjh.

--
TA

Re: Måling af udstødningstemperatur til motor.....
Så vidt jeg kan læse ud af dataerne fra LTK001 & LT1025 så kan den kun
måle mellem 0 og 80 grader. Eller er jeg helt forkert på den? Plus at
udgangsspændingen er afhængig af forsyningspænding. Så hvis det var,
skulle der også lavet noget elektronik til at holde spændingen fast på
12 volt...

Søren

Re: Måling af udstødningstemperatur til motor.....

Hvor læser du det ?

LT1025 kan tilkobles flere forskellige typer termofølere (såsom type E, J,
K, R, S og T) og den kompenserer for koldt loddepunkt.

Det målte temperaturområde begrænses kun af den anvendte termoføler, hvilket
for en type K føler er op til ca 1.200 gr C. Selve chippen kan selvfølgelig
ikke holde til disse høje temperaturer -- den er beregnet til
omgivelsestemperaturer fra 0 til 70 gr C ligesom så meget anden
konsum-elektronik. Men når den anbringes i bilkabinen burde det ikke være et
problem.

Endelig svinger udgangsspændingen ikke med forsyningsspændingen. Chippene
kan anvende forsyningsspændinger fra 4 til 36 V. Med bilens batterispænding
på 12 V og en udgangsspænding på 10 mV/gr C kan dermed måles temperaturer op
til ca 1.200 gr C.

Prøv evt at kigge på databladet igen.

--
TA

Re: Måling af udstødningstemperatur til motor.....

Hejsa igen.

Det var vist mig der havde overset et par småting.

Så kan LT1025 fint bruges til dette formål.
Så hvis jeg bruger den opstilling som de forslår i databladet "Type K
thermometer with grounded termocoupler". Hvad med forstærkertrinnet?
Den er vel ligeglad med om jeg forsyner den med 12 eller 14,7 v, det
er bare max udgangspændingen den har indflydelse på....
Men forstår ikke hvorfor at de på udgangen forsyner den med
negativspænding igennem R4? Der skal jeg vel bare sætte min til stel.
Da min -15 er stel?

Et display til visning, har du nogle forslag til dette? Har kigget,
men kan kun finde nogen bygselv voltmeter som forsynes med 9 VDC...

Er det ikke dejligt at hjælpe en hel hjælpeløs:)

Søren Rasmussen

Re: Måling af udstødningstemperatur til motor.....

Svjks, ja.

Ja, batterispændingen burde være udmærket som forsyningsspænding til LT1025.
Forstærkeren skal også kunne anvende en enkelt, positiv forsyningsspænding
så her kan fx anvendes LTC1050.

Da LT1025 arbejder med en enkelt, positiv forsyningsspænding kan den ikke
give negative spændinger på udgangen (svarende til negative temperaturer).
Derfor er R4 nødvendig hvis man skal måle negative temperaturer. Du behøver
således ikke R4. Se evt "Operating at negative temperatures" i databladet.

Ikke umiddelbart. Har du set hos <rs-components.dk> og <farnell.dk>? I
første omgang kunne du bruge et almindeligt digital-multimeter og checke
korrekt måling i isvand og kogende vand.

Jo da, og det bliver da spændende at høre hvordan det går ;-).

--
TA

Re: Måling af udstødningstemperatur til motor.....

    Det er et EGT system, der findes en del kits hvis du søger på google,
nogen som også kan måle CHT da det er nemmere at gøre uden at skulle
bore huller i udstødningen (lille ring om tændrørets gevind, i stedet
for pakningen).

    Har du fundet info omkring CHT/EGT målingerne siden du vil bruge det ?
f.eks. skal man passe på med at stole blindt på det da maks temp topper
et hvis sted, og derved falder igen ved mere mager blanding, dette kan
få en til at tro man er på den sikre side selv om man er ved at brænde
bilen af :(

    Kiggede selv på at lave noget lignende for ½ år siden, men stoppede
pga. tidspres fra andre projekter.

    De fleste kits på nettet er til flymotore, da dette ikke er nær så
udbredt til biler/MC'er.

--
VH
Lars Molnit