Måling af temperatur

Hej folkens,

Jeg stE5%r for at skal arbejde med emner temperatur i en 5. klasse. Jeg
kunne godt tE6%nke mig at de prF8%vede at samle et simpelt kredslF8%b, som
kan mE5%le om temperaturen stiger eller falder. Jeg er pt. ved at
undersF8%ge om det bliver for kompliceret og dyrt, eller om elevern skal
have fat i loddekolben.

PE5% epanorama.net kan jeg se at der findes tre mE5%der at mE5%le temperatur=

pE5%:
thermocouple, RTD, thermistor og IC sensor teknologi. Men det er lidt
uoverskueligt for mig. Er der nogle der ved noget om hvilke
komponenter der er nemmest, at lave en simpel temperatur-mE5%ler med?

/mikkel

Re: Måling af temperatur

Enten thermistor eller IC.

En NTC har et ret stort modstandsskift for en forholdsvis begrænset
ændring i temperaturen, modstanden kan måles med et almindelig ohmmeter,
men det kræver selvfølgelig en tabel eller kurve, at komme fra
modstandsværdien til temperaturen.

Nogle IC'er giver 10mV/grad kelvin, så her kan temperaturen direkter
måles med et voltmeter. Der skal dog en strømforsyning og en modstand
til for at få sådan en IC'en til at virke.

Re: Måling af temperatur

thermocouple--

er en relativ simpel og billig måde er nok thermocouple. Man kan selv lave
et thermocouple af f.eks. fe/konst., Cu/konst. eller ni-ni/CrNi. Den første
giver nok den største spænding pr. °C. og det kan måles med et
milivoltmeter.

Man kan evt. selv lave et thermocouple ved at sno enderne af trådene
kraftigt sammen og give snoningen et dask med en hammer. Jo kortere
forbindelsespunkt, jo hurtigere reaktion. Man kan eventuelt lodde, men dels
er det ikke så let for begyndere og dels er det ikke den mest nøjagtige
måde. Man kan evt. også smelte dem sammen i en gasflamme.

Nu er spændingskurven alt andet end lineær og skal kalibreres efter en
tabel, men for at se temperaturændringer versus udslag på et instrument er
det nok ikke nødvendigt.

Som en mulighed i undervisningsøjemed kan man jo selv lave en
kalibreringstabel ved at sammenligne spænding/temperatur med et
kviksølvtermometer.

Der er måske også en løsning her:

http://www.el-supply.dk/?Gid33%4&Vid10%320

Karsten H. (7870)
Re: Måling af temperatur
Karsten (7870) udtrykte præcist:
Millivoltmeteret skal helst have en opløsning på 1 µV eller bedre.
Husk også lige det kolde loddested - en termobeholder med isvand (=0,00
°C), hvor + og - lederne skal overgå til rene kobberledninger.
Herfra og til mikrovoltmeteret skal omgivelsestemperaturen holdes så
stabil og ensartet som muligt.

Tabeller og formler for diverse TC typer kan downloades herfra:
http://srdata.nist.gov/its90/menu/menu.html

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Re: Måling af temperatur

UPS! ja, det er jo ikke alle - tilnærmelsesvis - almindelige nyere
universalinstrumenter, der har den følsomhed.

Jeg glemte lige "kompensation for det kolde loddested".
Tja, man jo ikke vinde det ? kongerige hver gang.:-)
Karsten H. (7870)

Re: Måling af temperatur

Mener du ikke et microvoltmeter?

Omkring 40uV/K giver en type K sensor. Ved 10mV har du 246 grader.
En type J (fe/konst) giver 55uV/K, det giver 186 grader ved 10mV

Programmet her kan bruges til at beregne værdier fra forskellige typer
thermosensorer:
http://www.miscel.dk/MiscEl/miscelThermoSensors.html

Re: Måling af temperatur

Definer "simpelt" og "dyrt".

Så ved vi, hvad du har at gå ud fra.

Du skriver at de skal kunne måle om temepraturen stiger eller falder,
menes der dermed med 2 lysindikatorer, tal der kan aflæses eller noget
helt tredje ?

Her er der en del simple monitors:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=led+temerature+monitor+circuit&btnG=S%C3%B8g&meta =

Re: Måling af temperatur
On 8 Apr., 19:34, "Klaus D. Mikkelsen"

Dyrt: max 200 kr. for 10 sE6%t. Skolen har kabler, lodegrej, blandet
modstands osv. SE5% jeg skal "kun" ud og kF8%be en temperaturfF8%lsom
komponent.
Simpelt: tjehe..... jeg havde forestillet mig en transistor af en art
pE5% et sF8%mbrE6%t.... Skolens multimetre kunne sE5% bruges som "viser-
instrument".

Eleverne kunne sE5% prF8%ve at lave en tabel over deres fF8%ler, ved at lave=

mE5%linger ved f.eks. 0, 50 og 100C. Men hvis fF8%leren ikke er linE6%r,
bliver det vidst for kompliceret for dem.... Jeg undersF8%ger fortsat :)

Re: Måling af temperatur

Okay, citat: http://home6.inet.tele.dk/moppe/ksb.html
"NTC modstande 2,2 kohm
1 kr/stk (nye)."

http://www.epcos.com/inf/50/db/ntc_02/00290045.pdf første opstilling,
kræver blot 3 yderligere modstande af samme ohmske værdi som den du
øsnker at måle på.

Dybest set kan du lade dem måle med et ohmmmeter direkte på NTC'en

Re: Måling af temperatur

Komponenten heter: KTY81-210. Det er en PTC. Databladet finner du på nettet.

HM

Re: Måling af temperatur

En af de nemmeste komponenter er nok lm35
http://www.national.com/mpf/LM/LM35.html

•    Calibrated directly in ° Celsius (Centigrade)
•    Linear + 10.0 mV/°C scale factor
•    0.5°C accuracy guaranteeable (at +25°C)
•    Rated for full -55° to +150°C range
•    Suitable for remote applications
•    Low cost due to wafer-level trimming
•    Operates from 4 to 30 volts
•    Less than 60 µA current drain
•    Low self-heating, 0.08°C in still air
•    Nonlinearity only ±¼°C typical
•    Low impedance output, 0.1 Ohm for 1 mA load

nemmere kan det ikke gøres.

sanmann

Re: Måling af temperatur
Brian Lassen:

Ja, den er meget nem at anvende og yderst stabil over tid.
Jeg har 8 stk i en applikation og har kun konstateret en drift på få
hundredele grader C over ca. 10 år.

Hvis ledningerne til føleren er over få meter, skal man dog montere de
enkle RC lavpasfiltre, som der anvises i Application Notes, ellers går
dyret i selvsving.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Re: MÃ¥ling af temperatur

Den der lm35, ser ud til lige at være sagen. Jeg takker :)

/mikkel

Site Timeline