Måling af temperatur - Page 2

Re: Måling af temperatur
Jeg har en gang konstrueret sådant et kredsløb. Jeg skal se, hvad jeg
kan grave frem fra arkivet til i morgen. Der skal ændres nogle værdier
(forstærkning ved 5V) og udelades nogle trimmere. Sidstnævnte er der
ikke brug for, når skalerering af min og max kan ske via PC-programmet.

Hvis du angiver max inputspænding ved 5V ud kan jeg beregne modstandene.
Er kablerne/følerne ikke forsynet med en kode, f.eks. J, K, R, S, Fe-K,
NiCrNi, RhPtRh, Nicosil etc?

Mvh.
Bjarne

Re: Måling af temperatur

Selv om det ikke er helt lineært, så vil det ligge på 30mV. De to følere
der måler i det område er det ikke så vigtigt med måleværdien. Det
primære et at vi kan se om de to temperaturer en ens.

Jeg har dem ikke lige ved hånden. Men jeg mener der står K på dem.

--
MVH

Ib Jakobsen

Re: Måling af temperatur
Type K lyder sandsynlig. Type K leverer ca. 8.14 mV v. 200 grd. Hvis det
kolde loddested har ligget på 30-40 grd. passer det med dit
måleresultat. Type K leverer 33.28mV v. 800 grd.

Hvis der er tale om to temperaturmålinger kan det betale sig at samle
begge forstærkerkredsløb på samme print. Så skal der kun anvendes en
LM35 til kompensation for koldt loddested.

Re: Måling af temperatur [ PIC, M AX6675... ]

Hej Ib

Kig på:

Thermocouple How-To? :
http://www.embeddedrelated.com/groups/piclist/show/9673.php
Citat: "...Each thermocouple has a different range, so each needs a
different calculation..."

Cold-Junction-Compensated K-Thermocouple-
to-Digital Converter (0°C to +1024°C):
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX6675.pdf

Temperature with thermocouples:
http://www.emesystems.com/OL2therm.htm

July 8, 2002 Two-Chip Digital Thermometer Delivers 0.4°C Accuracy
http://electronicdesign.com/Articles/ArticleID/2476/2476.html

Thermocouple interfaces to serial port
http://www.edn.com/archives/1995/110995/23di2.htm
http://www.edn.com/archives/1995/110995/graph/23di2fg1.htm

Thermocouple Thermometer Features A 1-mV/°F Output
http://electronicdesign.com/Articles/Index.cfm?AD=1&ArticleID61%79

hilsen

Glenn

Re: Måling af temperatur [ PIC, M AX6675... ... ]

Hej Ib

Her er lidt mere:

Temperaturmessung (mit PIC):
http://www.sprut.de/electronic/temeratur/temp.htm

Thermometer mit PIC16F876(A):
http://www.sprut.de/electronic/pic/projekte/thermo/thermo.htm

AN28 Thermocouple Measurement:
http://www.linear.com/pc/downloadDocument.do?id41%21

LT1025 - Micropower Thermocouple Cold Junction Compensator:
http://www.linear.com/pc/productDetail.jsp?navId=H0,C1,C1154,C1073,P1232

LTK001 - Thermocouple Cold Junction Compensator and Matched Amplifier:
http://www.linear.com/pc/productDetail.jsp?navId=H0,C1,C1154,C1073,P1181

Implementing Cold-Junction Compensation in Thermocouple Applications:
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/4026

Selecting Temperature Sensors for System Measurement and
Protection:
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/3229
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/an/AN3229.pdf

hilsen

Glenn

Re: Måling af temperatur [ PIC, M AX6675... ... ]

Tak for en masse links. Dem må jeg se lidt nærmere på. Har jeg ret i en
del af dem ikke kommer ud medet spændingssignal?. F.eks MAX6675. Og
kræver videre behandling.

--
MVH

Ib Jakobsen

Du skrev:

 > Data skal ind i en computer som kan
 > operere med spændinger fra 0 til 5 volt. Det virker ikke særligt godt.

Derfor kunne det også tænkes, at I ville overveje digital form?

hilsen

Glenn

Re: Måling af temperatur [ PIC, M AX6675... ... ]

Det tænker jeg ikke er muligt. Til målebænken hører der en boks som man
kan tilslutte en række 0-5 indgange. De indgår i et program, som
indeholder andre værdier. F.eks lufttemperatur.

--
MVH

Ib Jakobsen

Re: Måling af temperatur [ PIC, M AX6675... ... ]

Det tænker jeg ikke er muligt. Til målebænken hører der en boks som man
kan tilslutte en række 0-5 indgange. De indgår i et program, som
indeholder andre værdier. F.eks luftfugtighed og barometertryk.

--
MVH

Ib Jakobsen

Site Timeline