Måling af temperatur

Jeg er blevet rodet lidt ind i et projekt med måling af temperaturer. Vi
bruger nogle følere der ved en give temperatur genererer en spænding på
nogle få millivolt. Den har vi kortlagt fra 40 til 400 grader. F.eks har
vi ved 200 grader 6,475 mV. Vi regner med at skulle måle op til 800
grader. Spændingen stiger lineært. Data skal ind i en computer som kan
operere med spændinger fra 0 til 5 volt. Det virker ikke særligt godt.

Så er mit spørgsmål er som om vi kan får en bedre visning med en
operationsforstærker. Samtidig vil vi gerne sikre computeren mod
spændinger på over 50. Er der nogen der kan give mig et hint om jeg er
på rette vej. Eventuelt ligger inde med et diagram.

--
MVH

Ib Jakobsen

Re: Måling af temperatur

Hvilken type sensor er der tale om ??

Enten en opamp eller en instrument amp ville jeg nok vælge...

hvis du vælger en med R2R in og ud, og forsyner den med 5V er du sikker på
ikke få overspænding ind på din pc'er
(en alm. opamp kunne ex.vis være en op284, men man kan også bruge standard
opamp og lave andre sikkerheder for spændingen)

men før vi ved mere om din sensor så er det svært at hjælpe

Kasper

Re: Måling af temperatur

Det lyder af termokoblinger. De skal kompenceres for temperatur på
tilslutningerne, og korigeres for uliearitet.

Analog devices har den slags forstærker. Søg på "thermo couple amplifier"

Orla Pedersen
Re: Måling af temperatur

Der finder jeg en der hedder AD595C. Den ser da ud til jeg måske kan
finde ud af at bruge. Der er i hvert fald et design tool. Computeren har
en 5v forsyning. Men kan man justere det forhold der er mellem indput og
output?. Sætter jeg de 5v og 800grader ind så giver den et output på
8,2v. Hvordan det så kan lade sig gøre?. Men lad det være sagt med det
samme så er min viden om den slags elektronik yderst begrænset. Hvor kan
kan man købe en sådan chip?. De par steder jeg kender på nettet har den
ikke.

Med hensyn til føleren, som en anden spørger til, så har jeg ikke data
på den. Alt jeg ved er den bruges på skibsmotorer. Hvis det er nogen hjælp.

--
MVH

Ib Jakobsen

Re: Måling af temperatur

Nope

Den stopper nok liiige under 5 volt - kan du ikke forsyne den med 12
volt i stedet ?

Ring til PR Electronics og hør om ikke de har lavet noget lignende
før....

Re: Måling af temperatur

Jo, det kunne vi nok. Men hvis den stopper der så er det da ok.

Lyder dyrt. Så det er ikke en option. Men tak for oplysningen

--
MVH

Ib Jakobsen

Re: Måling af temperatur

Definer "dyrt" - PR har såmænd meget rimelige priser. Igen er det jo et
spørgsmål om du ofrer måske 2000 k på noget der virker frem for at bruge
5-10 arbjedstimer på noget hjemmenoget som måske er godt nok.

Re: Måling af temperatur

Alt over 200kr. er dyrt. Vi snakker ikke om noget der indgår i en
produktion i en ISO-certificeret virksomhed. Men om noget der skal
bruges i hobbyøjemed, og med en præcision på plus/minus 20 grader.

--
MVH

Ib Jakobsen

Re: Måling af temperatur

Okay, det var bare min første opfattelse at det var arbejde og ikke
hobby :-)

Re: Måling af temperatur

Uha arbejde, nej. Det her er skam alvorligt. :-)

--
MVH

Ib Jakobsen

Re: Måling af temperatur

Fordi at AD595 har fast forstærkning. Forsyner Du den med 5 volt, så kan Du
kun måle op til 280° C. Du må nødvendigvis forsyne med minimum 11 volt.
Udgangssignalet kan Du så dele med to modstande, så de 8,2 volt svarer til
4,1 volt eksempelvis.

Farnell, RS-components, Elfa, Arrow,......

Når at den giver spænding fra sig, så er det en thermo couple, garanteret
en type K til de temperaturer.

Orla Pedersen
Re: Måling af temperatur

Hvordan det? Så passer deres design tool da vist ikke.

http://designtools.analog.com/Thermocouple/Main.aspx

Det kan vi så luske ud af computeren.

Nu slynger jeg så bare et ord noget meget gammelt og gråt. Spændingsdeler?.

Har jeg ret i min antagelse at det ikke en så almindeligt brugt del?.
Men de steder du nævner har jeg adgang til på arbejdet. Så har vores
el-folk også noget at tage sig til.

Det tror jeg faktisk også der stod på en lille lap. Der var vist også en
type-J. Den havde vist et andet arbejdsområde. Kan det passe at det er
en jern-konstantan dims?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Re: Måling af temperatur

Mjaeh, ser man databladet, så kan output gå til forsyning - 2 volt såe....

Bingo ! :-)

Kredsen er vist efterhånden lidt antik, men den fungerer.

Orla Pedersen
Re: Måling af temperatur

Ja der kommer jeg til kort. Det har jeg aldrig rigt fået fat i det med
negativ spænding. Vel en form for flytning af nulpunkt.

Så er dagen reddet. Den tror jeg jeg kan huske at regne på.

Ser om de har den. eller kan den vel konverteres til noget andet
tilsvarende.

--
MVH

Ib Jakobsen

Re: Måling af temperatur

Nae, det handler om at se forsyningen som et vindue. Kredsen kan ikke give
lavere spænding ud end lav forsyning, (eksempelvis 0 volt), og heller ikke
højere spænding end den positive forsyning. Desværre kan denne her kreds
ikke gå helt op til forsyningsspændingen + , men kun nærme sig til en
afstand 2 volt fra +. Altså, med en forsyning på +5volt, så kan outputbenet
ikke komme højere end ca. 3 volt, uanset hvilken temperatur termokoblingen
er udsat for.

[...]

Kik evt. på PICO TC-08, http://www.shop.microtec.dk/contents/da/p5.html
Den er beregnet til termoelementer, har indbygget forstærkere og cold
junction kompensation, samt foretager selv liniarisering.

Kik også på denne beskrivelse af termoelementer
http://www.picotech.com/applications/thermocouple.html

Re: Måling af temperatur

Der er til lidt godnatlæsning. Tak for den.

--
MVH

Ib Jakobsen

Re: Måling af temperatur
Et termoelement består af to forskellige metaller/legeringer (eks. Fe-K:
jern/konstantan).
Termoelementet afgiver en spænding som en funktion af
temperaturforskellen mellem det
varme og det kolde "loddested". Det "varme loddested" er her selve
målepunktet og det "kolde loddested" er det sted, hvor de to metaller
forbindes til en anden type metal (normalt følerens signaltilslutning /
følerhovedet).

Dette indebærer to ting: Som nævnt tidligere i denne tråd, er det
nødvendigt at kompensere for det kolde loddested. Hvis f.eks.
temperaturen i målepunktet er 730 grader og
følertilslutningen ligger på 40 grader, så afgiver føleren en spænding
svarende til 690 grader. Derfor er det nødvendigt at have et kredsløb,
der afgiver en spænding, der kompenserer for dette (her en spænding, der
modsvarer 40 grader)

En anden ting er ledningsføringen mellem følerhoved og målekredsløbet.
Som nævnt er det kolde loddested defineret som det sted, hvor
termoelementets to metaller føres videre i en anden type metal. Derfor
skal ledningsføringen mellem følerhoved og målekredsløb bestå af et
kompensationskabel af samme type sam føleren (J, K, osv).
Dette er en ret dyr løsning - specielt ved lange strækninger. Derfor
anvender man oftest en løsning, hvor et forstærkermodul med indbygget
kompensation for koldt loddested placeres så tæt ved føleren som muligt.
Det sparer kompensationskabel og har yderligere den fordel, at
målesignalet kan føres videre i en mere håndterbar størrelse m.h.t. tab
og støjimmunitet. Det er noget nemmere at fjerne 100 mV støj fra 5V i
modsætning til 10 mV.

De 6.5mV ved 200 grader kan jeg ikke få til at passe med de tabeller,
jeg har liggende.

Termoelementer er ikke lineære. Derfor er det ikke muligt at gange det
målte resultat med fire og regne med, at det svarer til 800 grd.

Løsningen med Analog Device er temmelig dyr (ved enkelt styk). Opgaven
kan alternativt løses med en LT1013 som forstærker og en LM35 som
temp.kompensation. Er det muligt, at foretage min/max justering i
PC-programmet? Alternativt skal målekredsløbet forsynes med trimpot's.

Mvh.
Bjarne.

Re: Måling af temperatur

De er flere meter ledning med på følerhovedet. Den type ledning har vi
mere af i løs vægt. Det stemmer så godt overens med at vi har fået
fortalt at man kan afisolere ledningerne inden i og lodde dem samme, og
derved måle temperaturer med dem.

Vi har målt på 5 af dem. de er ikke helt ens, men ved forskellige
temperaturer giver de noget der tilnærmet kan siges at være lineært.
Temperaturkilden var en enhed beregnet til formålet.

Vores ønskede præcision gør at vi kan leve med den afvigelse der er.

Det fandt jeg ud af små kr.160 stykket.

Vi har fået fortalt at de kort der er sat i computeren kan måle i
området 0-5v. Selve graferne kan vi skalere som vi vil. Hvis det er det
du tænker på. Er det noget du kan henvise til en skitse med de to kredse?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Site Timeline