Måling af strom - DMM vs. skopmeter

Jeg håber at der er nogen der kan forklarer følgende til mig ...

Jeg skal måle stromforbrug i et apparet der er sat på en 13.8 DCV PSU. Ved
at sætte en DMM i serie med apparetet kan jeg sagtens ser at antallet af
ampere er nogenlund det jeg ser på selve PSU'ens meter og det der vises på
apparatets display. Så her har jeg tre målinger der ligner hinanden.

Nu prøve jeg med en skopmeter (Fluke), men ifølge dens vejledning så kræver
dette et specielt strom målings adaptor. Den kan ikke forbindes i serie
mellem apparatet og PSU'en, men PSU ledningen skal føres igennem denne
måling "tang".

Hvordan kan det være at en skopmeter ikke tillader direkt måking af
stromforbrug ligesom DMM med almindeling test ledninger? Den kan skifter
mellem SCOPE og METER funktioner, men METER tillader ikke strom målinger
ligesom med DMM?

vh

Re: Måling af strom - DMM vs. skopmeter
Hej Robin

Et scopemeter kan måle spænding som en funktion af tiden.

Så for at kunne måle strøm skal man bruge en såkaldt shunt.

En shunt er en modstand (ofte med meget lille værdi) man
sætter i serie med belastningen, når man så måler den spænding
der står over shunten, ja så får man ved en simpel omregning
hvad strøm der løber gennem den. Omregningen foregår
efter Ohm's lov.

Max

Re: Måling af strom - DMM vs. skopmeter
ok, men den virker lidt omstændigt at sådan et apparat ikke kan måler den
direkt når en der koster en tiende del kan ?

vh
Robin

Re: Måling af strom - DMM vs. skopmeter
Hej Robin

Hvorfor det, scopet er ikke bygget til at måle strøm direkte, det er
et såkaldt universalinstrument derimod. Men der er så mange ting
scopet kan måle som universalinstrumentet ikke kan, så det er
meget normalt at man har forskellige instrumenter til forskellige
målinger.

Max

Re: Måling af strom - DMM vs. skopmeter

Det er nok fordi det er så dyrt et scopemeter at de har valgt at istedet for
at have en indbygget amper måling som så har et fast måleområde lige som et
multimeter.

så der for bruger de ekstern tang ampermeter som man sætter på, disse har
også ekstra ting som nulstiling af AC A og er lavet til at måle amper i hz
områder

se ca. midt på siden der er nogen af dem.
http://www.fluke.com/Fluke/dkda/products/Portable-Oscilloscopes-Accessories.htm

jeg syndes det er godt det er eksternt fordi det giver bedre muligheder.

Thomas bøjstrup johansen

Re: Måling af strom - DMM vs. skopmeter

En væsentlig grund er vel at enhver shunt forstyrrer målingen.

Re: Måling af strom - DMM vs. skopmeter
Hej ABJ

Det gør enhver måling jo, så det i sig selv er vel ingen grund
til at udelade nogen shunt.

Max

Re: Måling af strom - DMM vs. skopmeter

Hvilket også er den ideelle måde at måle strøm på, nemlig uden shunt.

Et scopes måleledning egner sig bestemt ikke til de store
strømstyrker. Og når den så står i X10, hvad så ?

METER funktionen er et brugbart add-on til spændingsmåling-over-tid
fordi det kan lade sig gøre udmildbart og ikke koster noget i HW.

Nej, grunden til at et scop ikke udmildbart kan benyttes til
strømmåling er at dette ikke er det primære formål med et scop, læs:
marked for et scop der out-of-the-box kan måle strøm er stort set ikke
tilstede.

Et scop er et special instrument der viser/måler spænding over tid.

/Hans

Site Timeline