Måling af strømforbrug

Kan man mE5%le standbyforbrug pE5% et TV ved at sE6%tte et amperemeter ind
mellem stikkontakt og TV, og sE5% multiplicere med spE6%ndingen, hvis der
sidder en switcmodetransformatoren i TVet?

Eller kan amperemeteret blive snydt som billige energimE5%lere kan, nE5%r
man mE5%ler pE5% en swithmode strF8%mforsyner?

vh
Michael Kristensen

Re: Måling af strømforbrug
Hej!

Du skal både bruge spænding, strøm og fasevinkel for at se det
øjeblikkelige effektforbrug (hvis spænding og strøm ikke er i fase
bliver udregningen forkert hvis du bare multiplicerer strøm og
spænding). Så du bliver snydt hvis du kun har de to første parametre i
ligningen. Jeg har for eksempel et rigtigt watt-meter stående og en IDE
Line effektmåler som jeg sammenlignede med. Den første måler f.eks. 80W
på min forstærker, men kun 43W på IDE Linen... :-(

Så mao skal du have fat i et rigtigt watt-meter hvis du vil måle på
apparater som indeholder smps-strømforsyning(er).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Måling af strømforbrug

Og yderligere er der mange af de energimålere, der er i handlen, der er
meget upræcise ved lave effekter.

Men kig f.x. på den som DONG sælger gennem bl.a. Bilka. Den er rimelig
præcis selv ved 0.5watt.

Bo //

Re: Måling af strømforbrug

ForstE5%r ikke helt hvordan strF8%m og spE6%nding kan vE6%re ude af fase, m=
en
det bunder nok i, at jeg tE6%nker i jE6%vnstrF8%m. Hvordan mE5%ler et
amperemeter strF8%mmen i forbindelse med vekselstrF8%m?
Og hvorfor er swithsmode transformatorer sE5% specielle?

Har du evt et link til et sted, hvor jeg kan lE6%se mere om det?

/Michael Kristensen

Re: Måling af strømforbrug

Klip

De er ikke specielle.

Om det er switchmode eller andet er ligegyldigt.

Hovedsagen er at der er en ensretter før SMPS'en. Det er afgørende.
Her forvrænges strømmen.

Mvh.  Jørgen

Re: Måling af strømforbrug
Hej Michael

Ja, og selv dyre energimålere kan blive snydt. Kontakt din lokale
elleverandør og spørg om de ikke har en måler du kan låne, den
måler måske ikke korrekt, men den måler hvad du skal afregne
efter og det er jo det der er interesant.

Re: Måling af strømforbrug
Hej!

Jeg undrer mig ihvertfald stadig over, hvorfor min nye Harman Kardon
AVR255 forstærker trækker 80W når den bare er tændt og "intet" laver.
Den bliver også ret varm, og dens interne blæser kører stille rundt.

Hvordan kan man være bekendt at lave sådan noget i disse tider? Der
kunne selvfølgelig også være en fejl, f.eks. for høj biasstrøm i
effekttrinnene, men alligevel.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Måling af strømforbrug

Dét lader sig da måle. Du kan vel måle strømmen efter strømforsyningen på
ren DC-basis og få en "peger" for den høje temperatur. En smule højere bias
hindrer vel også bedre X-over distortion, altså hvis det er traditionel,
gammeldags opbygning.:-)
Karsten H. (7870)
Re: Måling af strømforbrug

For høj biasstrøm er bestemt ikke en fejl. Det kaldes klasse A ;-)

Kåre

Re: Måling af strømforbrug

Jo, da - alt er realistisk i den sammenhæng.:-) Jeg har en tendens til at
justere bias til max inden for en noget svævende tolerance - og, ja, det
medfører lidt mere varme og det lidt større tomgangsforbrug. Jeg må til
gengæld selv rense øregangene for det, der ellers vil rasle ud. Tænk, hvis
der raslede for meget med ud.:-)
Karsten H. (7870)
Re: Måling af strømforbrug

Pas på med det, forvrængningen stiger faktisk lidt igen når man kommer over
den optimale hvilestrøm for et AB-trin. Dog bliver forvrængningen mindre
skarp og med mindre indhold af høje harmoniske, i forhold til hvis
hvilestrømmen er for lav.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Måling af strømforbrug

Jo, det gør jeg sandelig også. Normalt siger de kloge bøger, at man skal
lade forstærkeren stå tændt et kvarters tid uden udstyring og så justere
bias ved at måle et spændingsfald over emittermodstanden - den på de berømte
0,39 Ohm/3 eller 5 W gerne et sted mellem ca. 15 mV og 18-20 mV. I forvejen
gynger spændingen inden for det område op og ned som elevatoren i et højhus.
Men det er inden for de tolerancer, jeg justerer den - og så gerne lige
omkring max. tolerance. Selvfølgelig gælder det kun for power-transistorer
som f.eks. 2N3773 o.l.

Det kan godt være, at der er kommet andre metoder, måske også i takt med en
videreudvikling, jeg ikke har fulgt med i.
Karsten H.(7870)
Re: Måling af strømforbrug
Hej Kåre

Klasse A har vel netop ikke bias strøm.

Re: Måling af strømforbrug

Jo, klasse A har netop en høj bias strøm, eftersom ingen af
udgangstransistorerne bliver strømløse, selv under fuld udstyring. Så de
skal blive varme.

Bo //

Re: Måling af strømforbrug
Hej Bo

Hvis man snakker bias, så er det vel ikke en max. strøm ?

Re: Måling af strømforbrug

Dybest set kører et klasse A trin med fuld bias.

Re: Måling af strømforbrug
Hej Klaus

Jeg ved det, der løber max. strøm når forstærkeren ikke
laver noget. Men mit spørgsmål er netop om man så kan
kalde det en bias strøm ?

Re: Måling af strømforbrug

Det kan vel kaldes en bias-spænding relativt en tilsvarende collectorstrøm?
Karsten H. (7870)
Re: Måling af strømforbrug

//
Hej

Klasse A ~ fuld bias (bias: læs forspænding)
Klasse B (B og opefter) ingen bias.
Klasse AB (Audio PA, analog mode) lille bias, der kun fungerer i et
begrænset område for at modvirke crossover forvrængning.

Mvh.
Bjarne L.

Re: Måling af strømforbrug
Hej Bjarne

Klasse A er fuld strøm, altså ingen bias ?