Måling af strøm i kredsløb vha. a/d - virker det?

Hej,

Jeg sidder og overvejer en konstruktion, der skal måle strømforbruget i
det kredsløb den sidder i.
Hvordan søren griber jeg det an? Jeg havde i tankerne, at jeg ville
sætte en shunt-modstand i serie med forsyningen og måle spændingsfaldet
overden vha. den pic der alligevel sidder på printet.
Er det helt vanvittigt? Evt. andre forslag?
Strømmen bliver noget i retning af _max_ 500mA.

Jonas Jalling

Re: Måling af strøm i kredsløb vha.a/d - virker det?

Næh, faktisk en rigtig god ide.

Overvej dog, hordan du vil forstærke spændisfaldet fra seriekredsløbet
op til PIC'en.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Måling af strøm i kredsløb vha.a/d - virker det?

et godt bud vil være en opamp koblet som differensforsærker... :-)

mvh
Rasmus

Re: Måling af strøm i kredsløb vha.a/d - virker det?

Jep, men husk at du ligger helt ude ved den ene forsyningsspænding. Det
kan volde problemer.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Måling af strøm i kredsløb vha.a/d - virker det?

ok... det har jeg nu ikke oplevet... men når du siger det... :-)

hvad med så at sætte shunt-modstanden i "stel-ledningen"??
kommer jo lidt an på hvad det er for et kredsløb der skal måles på..

mvh
Rasmus

Re: Måling af strøm i kredsløb vh a.a/d - virker det?

    ;) nogen af os har, men jo man kan være heldig nogen gange ;)

    Maxim osv. har nogen små overvågnings kredsløb til f.eks. Hotplug
løsninger, disse er bygget til at ha en lille shunt modstand på enten
positiv siden eller gnd siden. det er en god ide at bruge da de er
bygget til at arbejde i yderområderne, og de skal typisk kun ha
shuntmodstanden, og 1-2 kondensatore så er de køreklar.

--
VH
Lars Molnit

Til den der spurgte: Kig fx på max471 eller 472.
max471 har som ekstra bonus indbygget shuntmodstand

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Site Timeline