Måling af strøm i kredsløb vha. a/d - virker det?

Hej,

Jeg sidder og overvejer en konstruktion, der skal måle strømforbruget i det kredsløb den sidder i. Hvordan søren griber jeg det an? Jeg havde i tankerne, at jeg ville sætte en shunt-modstand i serie med forsyningen og måle spændingsfaldet overden vha. den pic der alligevel sidder på printet. Er det helt vanvittigt? Evt. andre forslag? Strømmen bliver noget i retning af _max_ 500mA.

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Jonas Jalling skriver:

Næh, faktisk en rigtig god ide.

Overvej dog, hordan du vil forstærke spændisfaldet fra seriekredsløbet op til PIC'en.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

et godt bud vil være en opamp koblet som differensforsærker... :-)

mvh Rasmus

Reply to
Rasmus M. Jensen

"Rasmus M. Jensen" skriver:

Jep, men husk at du ligger helt ude ved den ene forsyningsspænding. Det kan volde problemer.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

ok... det har jeg nu ikke oplevet... men når du siger det... :-)

hvad med så at sætte shunt-modstanden i "stel-ledningen"?? kommer jo lidt an på hvad det er for et kredsløb der skal måles på..

mvh Rasmus

Reply to
Rasmus M. Jensen

;) nogen af os har, men jo man kan være heldig nogen gange ;)

Maxim osv. har nogen små overvågnings kredsløb til f.eks. Hotplug løsninger, disse er bygget til at ha en lille shunt modstand på enten positiv siden eller gnd siden. det er en god ide at bruge da de er bygget til at arbejde i yderområderne, og de skal typisk kun ha shuntmodstanden, og 1-2 kondensatore så er de køreklar.

--
VH
Lars Molnit

Til den der spurgte: Kig fx på max471 eller 472. max471 har som ekstra bonus indbygget shuntmodstand

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php
Reply to