Måling af PWM-signal med attiny15-MPU

Jeg skal måle temperaturer med Smartec SHT 160-30, der har
pulsbreddemoduleret udgang:
f = 1..4kHz
duty cycle (d.c.) = 32% .. 46% (det interessante temp. område 0..30
grader C)

Jeg har følgende idé:
- attiny15 & attiny12 har ingen "gated clock" timer-funktion, så den
indbyggede timer kan vist ikke bruges til noget?

- måling kan ske ved en løkke, der varer 7 clocks pr. loop. Dvs. fs =
228kHz = 1,6MHz / 7 ved brug attiny15 (1,6MHz).

on_measure:
get sample( portben)
if sample='1' then ontid++ endif
totaltid ++
if totaltid <2^16 then goto on_measure else FINISH

FINISH:
d.c. = ontid / tottid

- problem: hvad sker der hvis måleroutput rammer fx. 2,000 kHz, dvs
samplingfrekvensen / 114? Så mister jeg vel lidt opløsning, da
samplingen rammer samme sted i PWM-perioden hver gang - i stedet for
"tilfældige" steder. Er det et problem i praksis? Og hvad kan jeg gøre
for at løse det?

Er denne formel korrekt til at beskrive problemet:

standardafvigelsen = 200 * Ts / sqrt(6*Tm*Tp)

hvor Ts = 1 / 228kHz    (sampling rate)
hvor Tm = Ts*2^16  (total målingtid)
hvor Tp = 1 / 1kHz

giver std.afv = 0,02 C
Er det ikke for godt til at være sandt?

mvh
Nils Emil Larsen
--
My reply-address is valid.           www.bios-flash.dk
Min svar-adresse er gyldig.      Redning af døde BIOS'er

Re: Måling af PWM-signal med attiny15-MPU
Hej Niels

Brug den indbyggede timer, start den når der er "condition" for det og aflæs
den igen når du er færdig, det er langt mindre smertefrit og meget mere
præcist.

m.v.h.
lasse madsen

Re: Måling af PWM-signal med attiny15-MPU
On Wed, 21 Jul 2004 18:35:27 +0200, "Lasse Madsen"

Tak for input!

Jeg kan ikke se, hvordan det kan lade sig gøre! Ovenstående lyder mere
som en frekvenstæller i mine ører!?

attiny12 har mulighed for at lade et eksternt portben fungere som clk
for timeren, men jeg kan ikke se hvordan det kan bruges i
pulsbreddesammenhæng?

mvh
Nils Emil
--
My reply-address is valid.           www.bios-flash.dk
Min svar-adresse er gyldig.      Redning af døde BIOS'er

Site Timeline