Måling af microvolt ...?

Hej -

Et udæmpet signal for et generator er i 50mV størrelsen, men skal dæmpes ned
til noget der ligner 1uV.
50mV signalet er nok den mindste som kan ses ved direkte indførelsen til et
oscilloskop (som den jeg har) ... og dermed hvordan kan jeg på længere ned
for at opnå et ordentlig måling i uV området?

På forhånd tak,

Robin

Re: Måling af microvolt ...?

ned
et

Med en forforstærker.

Hvilket frekvensområde?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Måling af microvolt ...?
Frekvensen ligger omkring 14.2 MHz.
Men med en forstærker? Det vil sige et forstærker mellem generatoren og
skopen? Problemet er at dæmpning af RF signalet opnås med en analog
skala/justering, og hvis jeg skal vide at signale er præcist 1uV (på skopen)
er det umuligt medmindre forstærkeren er meget stabilt og nøjagtigt. Jeg ved
med sikkerhed at skopen er korrekt indstillet.

mvh
Robin

"> Med en forforstærker.

Re: Måling af microvolt ...?

Hvem siger du skal måle det. Det er nok lettere at lave en neddeling til
den værdi, du skal bruge. Modstande på 0.1% er standard vare mange
steder. Jeg har selv en kalibrator (ved 1kHz), der leverer 10nV ud, og
den er bygget ved at beregne og udmåle komponenter.

Bo //

Re: Måling af microvolt ...?
Hej Robin

ned

Glem det med at måle det, byg dig en attenuator og brug den til
at dæmpe signalet.

Mvh Max

Re: Måling af microvolt ...?

ned
et
 Du kan ikke måle så små signaler med et bredbåndet instrument som f.eks. et
scop; du skal bruge en spektrumanalysator med en tilstrækkelig smal
båndbredde; men så må du også oplyse, om signalet er moduleret?

Sven

Re: Måling af microvolt ...?

Til lavfrekvens med lav impedans bruger jeg nogle gange en signaltrafo, 50
ohm ind og 200kohm ud. Så kan man løfte spændingen op i synlig størrelse på
scopet. Til HF er det nok lidt sværere mht. belastning og tilpasning osv.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Måling af microvolt ...?

Med et så stort omsætningsforhold på sqr(200k/50)=ca 60 for trafoen bliver
frekvensområdet sikkert ret begrænset. Også til lavfrekvensbrug er en
spektrumanalysator at foretrække.

På lavfrekvens her man endda mulighed for at anvende en pc med lydkort +
noget (gratis) signalanalysesoftware. På 14,2 MHz, som der efterspørges, er
en sådan løsning lidt vanskeligere/dyrere.

Hilsen Sven

Site Timeline