måling af micro volt Hvordan ?

hvordan måler men DC micro/ måske enda nano volt uden det hele bliver
drukent i støj ?

Re: måling af micro volt Hvordan ?

Umuligheter gjør vi i morgen, men til å måle små signaler trenger vi en
forsterker som har et meget lavt støytall for det frekvens området som er
interessant. Om vi taler om lyd: 20- 20 000 Hz så blir den teoretiske
grensen minus 129,4 dBu for en kildeimpedans av 200 Ohm. Dette kan jeg regne
om til hva du nå enn behøver, men jeg tror nok at du må spesifisere kravet
litt mer nøyaktig.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: måling af micro volt Hvordan ?
 > hvordan mE5%ler men DC micro/ mE5%ske enda nano volt uden det hele bli=
ver
 > drukent i stF8%j ?

Hej Tim

Man dumper det der skal mE5%les i et vandtE6%t Faraday-burbad med en20%
dresseret haj (vifter med halen hver gang spE6%ndingen E6%ndrer sig 1 uV)=
:

Shark Anatomy:
http://www.oceanofk.org/sharks/sharkAnatomy.html
Citat: "...

Ampullae of Lorenzini

These are electroreceptive organs. The ampullae are jelly-filled pores20%
shaped like ampullae (clay jars used by the Romans and others to store20%
grain, oil, and wine). The function of these organs was not discovered20%
until fairly recently.
2E%..
In an experiment, a group of sharks and rays were trained to eat in an20%
area directly over a pair of electrodes buried in the sand bottom. When20%
the sharks were fed fish, the current was turned on and emitted20%
four-tenths of a microvolt. Then when the food was withheld, but the20%
current turned on, the sharks and rays swarmed about the electrodes,20%
uncovering them and snapping at them Thus it was shown that the animals20%
could sense minute charges of electricity and could trace it to its sourc=
e.
2E%.."

Lorentz Forces and Other Magnetic Effects:
http://www.readingtarget.com/magpulse/Lorentz.htm
Citat: "...To counter this pessimism, let's take a look at some unusual20%
creatures. Sharks, skates and rays are able to use the Earth's magnetic20%
field for guidance. They accomplish this feat with special organs in20%
their heads called "Ampullae of Lorenzini." Interesting name, don't you20%
think? The ampullae are long, jelly-filled canals that use Lorentz20%
forces to separate ions and create low level electric fields. These are20%
very specialized sensors capable of detecting less than 1 microvolt..."

-

PS:

Det er et godt spF8%rgsmE5%l hvordan man mE5%ler under ca. 1 mV. SmE5%20
temperaturforskelle i metaller vil forE5%rsage smE5% jE6%vnspE6%ndinger.

mvh/Glenn

Re: måling af micro volt Hvordan ?

1. bruger gode forstærkere, med meget lav 1/f støj (ex. AD8671)
2. laver et godt printudlæg
3. holder styr på temperaturvariationer
4. skal det være endnu bedre, midler man data efter AD konvertering
5. evt bruger man chopperforstærkere

Husk enhver samling mellem to metaller af forskellig type giver et
termoelement, som uden problemer kommer i mange uV klassen

Jeg har bygget forstærkere til vejecelle forstærkere, hvor
opløseligheden er ca 100nV, svarende til 200.000 delinger af et 20mV
signal. Det svarer til at kunne veje med 1kg opløsning på en 200 ton
celle. Ja, det stiller krav til elektronikken FØR adc'en.

I hvilken anledning vil du måle uV og nV ??

Bo //

Re: måling af micro volt Hvordan ?
det er til måling af strømmen igennem en print bane. Problemet er at jeg
ikke har en lang bane så det spændingsfald jeg får er kun i uV klassen

Re: måling af micro volt Hvordan ?

HEj Tim,

Har du overvejet at måle magnetismen fra printbanen istedet? - Enten med
et hall-element hvis det er DC eller ved at koble med en lille spole på
en halv ferritperle, eller slet og ret at bruge et tonehovede fra en
kassettebåndoptager hvor du lægger spalten op ad printbanen.
JEg kan dog godt se kalibreringsproblemerne for mig ;)

Er det tilladt at bryde printbanen og indsætte en modstand så du kan
opnå et spændingsfald på et par millivolt til at måle på, for så ville
det da være det nemmeste.

/Lars

Re: måling af micro volt Hvordan ?
Hej Lars

Ja det er ved DC. Jeg kan ikke bruge et hall-element da det ikke er plads og
nej jeg kan desværre ikke bryde banen :-(

Re: måling af micro volt Hvordan ?

Du kan lade en printbane af samme længde, men uden strømgennemgang løbe
parallelt med og så måle differensen i forhold til den bane med
strømgennemgang. (vheatstome målebro) Det hjælper på støjproblemet,Hvis du
lægger de 2 baner tæt, vil det også udkompensere temperaturdriften som
kobber har når det varmes op.

Husk at tænke over hvordan du vil lave kalibreringen, der kan være stor
forskel på printplade(kobber)kvalitet.

mvh
JBH

Re: måling af micro volt Hvordan ?

Husk et par ting: printbaner har store tolerancer m.h.t.
tykkelse/bredde, og en anden ting, der gør det ubrugeligt til andet en
overstrømsbeskyttelse er at modstanden ændrer sig 4% pr 10 grader
temperatur.