Måling af linearitet

Jeg har en opgave, der handler om at måle linearitet i en
instrumenteringsforstærker. Er der nogen, der kan henvise til en
målemetode, og en beskrivelse, der indeholder usikkerhedsberegninger ?

Bo //

Re: Måling af linearitet

tjaa... du skal vel "bare" undersøge om hældningskoefficienten på linien der
beskriver udgangseffekt vs. indgangseffekt er 1...
ved 3. harm. målinger skulle linien gerne have hældningskoefficienten 3...

eller hva? :-)

Rasmus
Re: Måling af linearitet

Tjah, muligvis.

Men du må vide hvad det konkret er du kræver af din
instrumenteringsforstærker?

Re: Måling af linearitet

Jeg har et system, der består af en straingauge og en
instrumenteringsforstærker. Forstærkeren skal bruges til at måle
linearitet på sensoren. Derfor skal jeg kende lineariteten af
forstærkere, så jeg ved om det er den eller sensoren, jeg rent faktisk
måler på.

Forstærkningne er omkring 600 gg, og det er DC, vi taler om.

Bo //

Re: Måling af linearitet

OK, så det du ønsker er at kende forskellen i gain for forskellige
arbejdspunkter?

Og vi taler om frekvenser under 0,1Hz.

Re: Måling af linearitet

-ja, for forskellige differensindgangsspændinger.

-ja,

Bo //

Re: Måling af linearitet

OK. Det minder lidt om noget jeg har lavet flere gange, men for højere
frekvenser :-)

Jeg har en god ide om hvordan jeg ville teste, men når det kommer til
usikkerhedsberegningerne er jeg knap så sikker.

Er det en typetest du er ude i, eller er det en one-off ting du skal
teste?

Re: Måling af linearitet

Hej Bo

Kig bl.a. på:

Douglas Self:
The Audio Institute Power Amplifier Design Department:
http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/ampdept.htm

2. THE EIGHT DISTORTIONS.
http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/dipa/dipa.htm#2
Citat: "...
3. THREE NON-EXISTENT DISTORTIONS.  Audio engineering suffers from
misinformation, disinformation, and downright lying more than most
fields of endeavour. Here are three distortions which either do not
exist in detectable quantities or are based on misunderstandings:
[Mange kilder i bunden]
..."

-

Disse forvrængninger er nok indeholdt i ovenstående otte:

Slew-rate forvrængning? Kombinationen af høje frekvenser og stor amplituder.

TIM, transient intermodulation.

-

DISTORTION MEASUREMENT IN AUDIO AMPLIFIERS
By Michael Renardson.
http://www.angelfire.com/ab3/mjramp/distortiontest.pdf

SECTION 8 DISTORTION MEASUREMENTS:
http://www.analog.com/UploadedFiles/Associated_Docs/36902495568568Section8.pdf

-

Op-amp distortion measurement bypasses test-equipment limits.
(operational amplifiers)(the first of a two-part series) (EDN-Design
Feature)
http://findarticles.com/p/articles/mi_hb4804/is_199202/ai_n17470558

How We Test Amplifiers:
http://www.soundstagemagazine.com/measurements/test_amplifiers.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_system_measurements

Distortion Analyser
Rod Elliott (ESP):
http://www.sound.westhost.com/project52.htm

-

Fiktiv forvrængning?:

Memory Distortion:
http://peufeu.free.fr/audio/memory /
http://peufeu.free.fr/audio/memory/memory-6-test.html
Citat: "...
Temporary conclusion
So, the listening tests seem to confirm that minimizing memory is a good
step towards improving subjective sound quality. Personnally, I have a
problem here, as I can't listen to my stereo anymore. I just can't stand
anymore how harsh, how solid-state it sounds. I spend hours listening to
my prototype on the headphones instead, and I like it.
..."

hilsen

Glenn

Site Timeline