Måling af kapacitet på LiIon celler ?

Hej.

Jeg er ved at lave et par batteripakker (med sikkerhedselektronik) til
en bærbar.

Jeg har en række celler liggende (brugte) i par med 2 stk samlet og 3
stk samlet (parvis). hvoraf nogle af cellerne er mere eller mindre trætte.

Er der nogen her, der sidder med en god idé til hvordan jeg måler
kapaciteten på den enkelte celle og mærker dem ?

Spændingen bevæger sig jo over et ret stort område (3,6 - 4,2V) på dem.

Virker tricket stadig med en kendt modstand over cellen og så tage tid
til at spændingen er nede på 3,6V og stoppe ?

Der er tale om en stor bunke 2200 mAh 18650-celler btw.

Og ja, jeg kender alt til sikkerheds og farer ved LiIon, så ingen
prædikener tak!

På forhånd tak,

// Per.

Re: Måling af kapacitet på LiIon celler ?

"Per Jensen"

Jeg er ikke ekspert. Men til sortering af batterierne vil jeg anse metoden
for udmærket.

Aage

Re: Måling af kapacitet på LiIon ce ller ?

Ja det skal jo nok virke, om end det ikke giver mig noget "tal" på hvor
rask cellen er. En rask og en træt celle har nemlig ikke samme afladekurve.

Men jeg tror at jeg laver en lille opstilling med en datalogger, timer,
modstand og et relæ og lader computeren styre det. så kan den lave en
graf på den enkelte celle.

// Per.

Re: Måling af kapacitet på LiIon celler ?

Det er naturligvis det optimale.

En simpel maade at afgøre om batteriet er træt, har man ved at maale
kortslutningsstrømmen. Kortslut cellen med et ampmeter og aflæs strømmen.
Det er en lidt brutal maaling men cellen kan sagtens holde til det i  to -
tre sekunder.

Forsøg ikke en saadan maaling paa store batterier, hvis du ikke har det
rette grej!

Aage

Re: Måling af kapacitet på LiIon ce ller ?

<KLIP>

Det er jeg ikke ret sikker på at LiIon er ret glad for. Det er jo
sprængstof hvis man behandler dem skidt...

Jeg har sjusset mig frem til løsningen med at bygge en konstant load på
f.eks. 2 Ampere og så aflade igennem den og tage tiden, Så får jeg
direkte antal mAh ud af det.

// Per.

Site Timeline