Måling af impedans ?

Hej alle sammen og tak for hjælpen i tråden om uStrip forleden dag!

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål !

En transmissions linje på mit PCB overfører 1,57542 GHz mellem et RF stik og
et GPS modul print banen burde have været 2,7mm tyk da mit print er 1,6mm
tyk (35um, FR4)
desværre er det kun muligt at lave denne bane 2mm tyk da RF stikkets motage
huller sidder i vejen for at kunne lave banen breddere.

Data på min transmissions linje:

Længde: 9,2mm
Tykkelse: 2mm
Print tykkelse: 1,6mm (stelplan på undersiden self.)
Print materiale: 35um, FR4

Ifølge MiscEL (for dem som ikke har det - hent det, det er guld værd !) er
min impedans 62,7ohm og yderligere har det beregnet at jeg ved at sætte en
kondensator på 0,47pF i parallel med min transmissions linje kan opnå de
50ohm... nu er teori jo en god ting hehe men hvad med praksis ? hvordan
måler jeg at min indgangsimpedans rent faktisk er 50ohm med den 0,47pF
kondensator parallel med transmissions linjen ved de frekvenser ?

m.v.h.
Lasse Madsen

Re: Måling af impedans ?

og
motage

Til det formål er det ligegyldigt, idet din printbane kun er ca 1/20
bølgelængde lang.

Bo //

Re: Måling af impedans ?
Hej Bo,

Vil det sige at det er "spild" af komponenter at montere en 0,47pF
kondensator parallel over transmissionslinjen ?

M.v.h.
Lasse

Re: Måling af impedans ?

Det gør næppe den store forskel. Men du kan prøve at montere
forskellige værdier og se hvornår du får mest signal.

Ellers skal du bruge en network-analyzer der kan arbejde ved denne
frekvens. (Den er sikkert ikke billig)

-Bjarne

Re: Måling af impedans ?
Du kan vel belaste den med 50 ohm, og se om spændingen passer?
og
motage

Site Timeline