Måling af impedans ?

Hej alle sammen og tak for hjælpen i tråden om uStrip forleden dag!

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål !

En transmissions linje på mit PCB overfører 1,57542 GHz mellem et RF stik og et GPS modul print banen burde have været 2,7mm tyk da mit print er 1,6mm tyk (35um, FR4) desværre er det kun muligt at lave denne bane 2mm tyk da RF stikkets motage huller sidder i vejen for at kunne lave banen breddere.

Data på min transmissions linje:

Længde: 9,2mm Tykkelse: 2mm Print tykkelse: 1,6mm (stelplan på undersiden self.) Print materiale: 35um, FR4

Ifølge MiscEL (for dem som ikke har det - hent det, det er guld værd !) er min impedans 62,7ohm og yderligere har det beregnet at jeg ved at sætte en kondensator på 0,47pF i parallel med min transmissions linje kan opnå de

50ohm... nu er teori jo en god ting hehe men hvad med praksis ? hvordan måler jeg at min indgangsimpedans rent faktisk er 50ohm med den 0,47pF kondensator parallel med transmissions linjen ved de frekvenser ?

m.v.h. Lasse Madsen

Reply to
Lasse Madsen

og

motage

Til det formål er det ligegyldigt, idet din printbane kun er ca 1/20 bølgelængde lang.

Hej Bo,

Vil det sige at det er "spild" af komponenter at montere en 0,47pF kondensator parallel over transmissionslinjen ?

M.v.h. Lasse

Reply to
Lasse Madsen

Du kan vel belaste den med 50 ohm, og se om spændingen passer? "Lasse Madsen" skrev i en meddelelse news:ci52tr$rv3$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

og

motage

Reply to
Michael

Det gør næppe den store forskel. Men du kan prøve at montere forskellige værdier og se hvornår du får mest signal.

Ellers skal du bruge en network-analyzer der kan arbejde ved denne frekvens. (Den er sikkert ikke billig)

-Bjarne

Reply to
Bjarne Laursen