Måling af fugt i jord

Hej NG,

Jeg har en idé om at lade en mini-pc overvåge min køkkenhave. Det skal
ske ved at koble henholdsvis en fugtmåler og en pumpe til pc'en, der
allerede er udstyret med digitalt I/O kort (nåhja, ellers kunne jeg da
bruge printerporten).

Styringen af pumpen er det absolut mindte problem, men jeg er lidt på
bar bund med fugtmåleren. Jeg vil gerne kunne måle fugten i jorden og
derudaf bedømme om jeg skal åbne for pumpen for at fugte jorden. Men jeg
mangler ganske simpelt en god idé til at styre dette.

Jeg forestiller mig en enhed, der måler fugtigheden og sammenligner den
med en grænseværdi, sat på enheden. Overskrides grænseværdien, rejses en
alarm jeg kan opsnappe via mit digitale input. Alternativet kunne være
en føler på et RS422/485 modul.

Nogle gode foreslag? Jeg er åben overfor stort set alt - men jo nemmere,
jo bedre .. jeg har ikke svunget en loddekolbe i 100 år (bortset fra en
nylig Xbox mod) så hvis jeg kan slippe for selv at skulle lave print,
etc. så ville jeg være en glad mand :o)

Med venlig hilsen

Casper Nielsen,
Greve

Re: Måling af fugt i jord

Prøv at kigge lidt tilbage i gruppen:
http://tinyurl.com/87htj

Hilsen Mikkel

Re: Måling af fugt i jord
Hej Casper,

Du må kede dig meget ?  ;)

To stænger rustfrit stål ned i jorden i en halv meters dybde med lidt
afstand imellem, mål modstanden mellem dem med en bro og en op-amp, fulgt
af en comparator med passende (variabel?) referencespænding.

--
Venlig hilsen,
Søren