Måling af B+

Hej,

Jeg har et lille spørgsmål...

Jeg har problemer med en monitor (Hantarex MTC9000), jeg har nu skiftet
BU´en og HSP, men den fejler stadig. Jeg har prøvet at pille B+ (130 V) fra
(det kan gøret nemt med et enkelt stik), dvs. jeg har kun det lille kredsløb
der laver B+ spændingen kørende, nu er B+ 170 v, er det normalt når der ikke
er "forbrug" på, eller bør den ligge på 130v også uden noget tilsluttet ?
Hvis jeg slutter resten til falder spædingen til 17 v, og en stor modstand
på 330 ohm 30 w over den store driver transistoer i BU kredsløbet bliver så
varm man ikke kan holde på den, en slags overbeskyttelse vil jeg tro....

Anders

Re: Måling af B+
Hej!

Så lad gå da :)

Det er sikkert OK. Det er meget normalt at spændingen stiger uden belastning
(sæt evt. en 60W pære på og mål spændingen).

Samme fænomen er der også ved alm. transformatorer.

Well, BU'en er vel ok?

Godt, har du så checket den FET der øjensynligt sidder ved en lille trafo i
nærheden? Modstanden leder garanteret derhen, og FET'en er kortsluttet...

FET'en sidder i en DC/DC konvertering ifbm. BU'en så billedet ikke ændrer
størrelse ved ændring af liniefrekvensen (dvs. ændring af opløsning).

PS: Hvis ovenstående er rigtigt gættet (det er pt. spekulationer :-)) har du nok
købt trafo forgæves :-/

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Der kan max. attaches 20kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Re: Måling af B+

Ja, den er ok! :) (og skiftet)

Tja, jeg er ikke helt med... jeg har målt alle transistorer mener ikke at
have fundet nogen der er def.

Men du kan se diagrammet her:
http://slot-tech-ftp.serveftp.com:8080/monitors/monitor%20schematic%20diagra
ms/hantarex_mtc9000.jpg , måske du kan skimme det og give mig et hint ? :)

Naaa... den var kortsluttet mellem viklingerne på primær og stel. Men jeg
har sandsynligvis selv brændt den af i et forsøg ved at løfte D10, et
såkaldt xray protection som jeg blev anbefalet i en af de her repair guides
(den kørte så også 1 min med billed und so wieder, og så døde den) ... værre
er det dog at jeg har bestilt en HR7025 som det fremgår af diagrammet, men
efter at have afmonteret og støvet den af der sad i viser det sig det er en
HR7107 - jeg ved sku ikke lige om det skal gå godt.... :(

Re: Måling af B+
Hej!

Hmm, jeg troede det var en VGA monitor, men den kan kun klare liniefrekvens og
er ergo et tv uden tuner :)

Well, du har sikkert sat en forkert trafo i så :( Mine råd er ihvertfald lige
til at "arkivere lodret"...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Der kan max. attaches 20kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Re: Måling af B+

Nej det er en arcade monitor, noget gammelt l**** - men det er jo retro...
hvis man kigger på de to transformatorer, kan den ene så erstatte den anden,
og omvendt ?

Anders

Re: Måling af B+
Hej!

Hehe :)

Meget usandsynligt. Især når det begge er HR-numre...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Der kan max. attaches 20kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Re: Måling af B+

Ja det lyder som en fornuftig forklaring....

Men jeg fandt følgende, hvor 7107 kan erstatte 7025, så burde logikken jo
sige at omvendt også kan lade sige gøre... :)

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=3e1ef0e7.1757480%40ne
ws.kolumbus.fi

Anders

Re: Måling af B+

Forvirrigen er total, jeg har nu kigget på de to diagrammer og holdt det op
i mod de komponenter der sidder i skidtet, det viser sig nu ved at kigge på
de komponenter der er forskelleige i størrelser, at det rent faktisk var det
rigtige diagram jeg sad med, hvor typen er en HR7025, men den jeg har pillet
ud er en HR7107 - sig mig hvad dælen skal man nu tro på - er det fløjtende
lige gyldigt om det er den ene eller den anden ?

Anders

Re: Måling af B+
Hej!

Ja, så er det jo et godt spørgsmål. Personligt ville jeg _altid_ tro på den
trafo der originalt var monteret, men det er jo noget skod når du står med en ny
som måske kan bruges :(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Der kan max. attaches 20kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Re: Måling af B+

Lige mine ord :(

Re: Måling af B+
fra
kredsløb
ikke

Som strømforsyningen er lavet vil der være ca. 170V ud når den er ubelastet
så det er nok ikke der du skal finde fejlen.

Se efter fejl i følgende komponenter:
C34
C36
C37
C205
TR15
TH2
D12 / D13

Mål spændingen over R81 og sammenlign med spændingen over R111 hvis tæt på
ens så er der fejl i TH2 eller noget der er forbundet til dennes primærspole
(pin1,3,9).

Ligner noget jeg har rodet med i forbindelse med en spille automat.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Alle lytter er skiftet - faktisk så kørte maskinen før, men slukkede efter
ca. 10 min, jeg skiftede alle lytter, og så startede den slet ikke op, dvs.
der kommer det her opstartslyd, og så lukker den ned.

Bl.a. C45 som sidder på det ene ben på HSP´en var bunden skudt helt ud af!

Alle ovenstående komponenter er skiftet. Men jet har nu fundet ud af der er
to versioner af denne monitor, jeg har siddet med den en diagram og haft den
anden fysisk, det er få ting der er i forskel, men bl.a. HSP trafoen er
forskellig, jeg kommer nok ikke videre før jeg har den rigtige trafo, men
det begynder at løbe op :(

Ok må prøves....

Kan det meget vel være, det er min i hvertfald :)

Tak for inputtet...

Anders

Re: Måling af B+
dvs.

Startede den op inden du skiftede lytterne ?

i så fald lyder det som om at de nye lytter har fået så lavt ESR at den
trækker for meget strøm i opstarts fasen ???

Hvad bliver den monitor brugt til ? der jeg arbjede før havde vi også
diverse monitore der var bygget ind i sonare etc... ?

Kasper

Re: Måling af B+

Jeps, og lukkede ned når den blev varm...

Lyder som en fornuftigt forklaring....

Arcade maskine, du ved skyde-bang spil på grilbar :)

Anders

Re: Måling af B+

Jeg kan tilføje at den BU der sad i før er ok, jeg satte en ny i den er nu
def. jeg har sat den gamle tilbage, men jeg ved sku ikke om det bare vil
gøre det hele værre hvis jeg fyrrer op for strømmen til skidtet....

Re: Måling af B+

kan du ikke bare smide en belastning i istedet for BU'en... ek.vis som kim
tror jeg det var foreslår en 60W pære ? (den skal selv. på C og E)

så kan du se om psu'en kommer op og køre..

Kasper

Re: Måling af B+

Yeps, skal prøves !!, inden da har jeg fundet en BU801 som sidder som driver
til den store transsisotr i B+ kredsløbet, det er en darlington transistor,
jeg syntes den måler noget mærkeligt, men jeg er ikke helt stiv i hvad en
darlington er/gør...men mellem E og C er der den ene vej 0,6 v spædingsfald.
og mellem B og E i begge retninger ca.1 v.

Jeg kan ikke finde meget på den sjover, så hvis det er skævt hvad er så en
evt. erstatning ?

Anders

Re: Måling af B+
Hej!

En darlingtontransistor er bare to transistorer koblet sammen. Den første styrer
den næste og du vil kunne måle to diodestræk mellem et par af benene.

Se f.eks. her:

http://www.kpsec.freeuk.com/trancirc.htm

Lidt nede på siden :)

Tja, BD901 er da en mulighed hvis den ellers kan klare strømmene. Dog tror jeg
ikke din er defekt.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Der kan max. attaches 20kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Re: Måling af B+

Godt trick! -  den kommer op at køre og der er ca. 123 v som b+, så det er
jo fint :)

Så har jeg loddet HSP´en ud, og sat BU´en  i, nu sætter den her over
protection i gang (igen) og min 330 ohm 25 watt bliver glødende igen... det
udelukker jo HSP´en (til at starte med), men hvad hulen er det mon så.......
?

Anders

Re: Måling af B+

Ovenstående er forkert, jeg have forbundet forkert... :(

Med BU og uden HSP er B+ på ca. 146 volt.

Dvs. når HSP´en kommer i så starter over protection....

Anders

Site Timeline