Måling af afstand med centimerpræcisi on

Hej gruppe

Hvad er der af muligheder hvis man vil måle afstanden mellem to punkter
med op til ca. 20 meter imellem og med en nøjagtighed på ca. 1 cm?

Ultralyd?
Elektrisk fejl?
Noget helt andet?

Det er i forbindelse med anlæg af nogle bede i haven at jeg tænkte at
der da må kunne laves noget smartere end et målebånd. Det bliver nu nok
for dyrt, men kunne være interessant at vide alligevel.

Jeg kender godt til de dér lasermålere hvor man peger på noget og får
afstanden. Men jeg tænker mere på noget med to målestationer hvor den
ene udsender et signal og den anden fortæller hvor langt der er til
signalkilden.

Martin

Re: Måling af afstand med centimerpræcision
Hej Martin

Lasermåleren man peger med er da både nem og nøjagtig og man
slipper for forbindelse mellem sender og modtager. Og så vidt jeg
husker kan modeller der kan klare op til 40 meter med en nøjagtighed
på et par millimeter fåes til omkring en tudse.

Max

Re: Måling af afstand med centimerpræ cision
Den 28.04.2011 23:51, skreiv Max:

Gratulerer. Endelig en formulering utlendinger kan skjønne. ("En kanin"
synes meningsløst for oss.)

HM

Re: Måling af afstand med centimerpræcision
Hej Harald

Det var da godt at prisen ikke var en and, en storkerede eller en plovmand
:)

Max

Re: Måling af afstand med centimerpræ cision

Hmmm, ja ved nærmere eftertanke. Sagen er at der skal være et eller
flere referencepunkter for haveplanen, hvorfor jeg tænkte på en
"målestation".

Men i virkeligheden kan målestationen jo blot består af en pæl man
hamrer ned et passende sted, fx ved hjørnet for haveplanen. Så kan man
måle afstandene dertil ved at pege på pælen og afsætte de fornødne mærker.

Tak for svaret!

Martin

Re: Måling af afstand med centimerpræ cision

Nu er det jo ikke for at ødelægge fornøjelsen ved at forsøge sig med
avancerede elektroniske løsninger, men 'pæle og snor' er bestemt ikke
den værst tænkelige metode og er vel oven i købet temmelig præcis for de
afstande du angiver?! :-D

--
/Claus (der også synes at lasere og elektronik er mere spændende end
snor...)

Re: Måling af afstand med centimerpræ cision

Jo bestemt, men det er ikke lige så nørdet ;-)

Martin

Re: Måling af afstand med centimerpræcision

og det skal vE6%re nF8%rdet ikk..
jeg tE6%nkte lige uovervejet alsE5%
hvis man sender en lysstrE5%le ind pE5% et roterende spejl
og sE5% mE5%ler antal blink pr tidsenhed ved mE5%lepunktet..
jo lE6%ngere afstand jo stF8%rre vinkel men man kan ikke mE5%le nogen
afstand.. sE5% det er da nF8%rdet ikk...........
men send to strE5%ler ud og de skal have en lille vinkel , feks 1 grad..
modtageren
er montereter med 2 LDR de forskydes indtil strE5%lerne rammer begge ...
og med lidt geometri kan afstanden beregnes.
jeg synes det ville vE6%re nF8%rdet , fordi der skal ogsE5% en tabel til at
slE5% afstanden op i..
alex

Re: Måling af afstand med centimerpræ cision

Anderledes, sjov og god idé! Jeg har en kraftig grøn laserpointer som
let kan ses i direkte sollys, måske skulle jeg eksperimentere lidt.

Martin

Re: Måling af afstand med centimerpræ cision

Sørg for at der ikke er en pilot, der ser den...

Bo //

Re: Måling af afstand med centimerpræ cision

Jeg har vist den til en pilot. Han syntes den var smart.

Spøg til side, jeg er amatørastronom og bruger den til at udpege
stjerner for folk. Med sådan en kan man direkte "pege" på en stjerne, og
fordi den rækker nogle hundrede meter op er der ikke nogen
parallaksefejl af betydning - i modsætning til hvis man "peger fingre"
ad stjernerne.

Jeg retter den naturligvis ikke mod fly.

Martin

Re: Måling af afstand med centimerpræ cision

Her skulle stå elektrisk felt!

Re: Måling af afstand med centimerpræcision

LaserafstandsmE5%ling (kun E9%t stk) og styrbare smE5% spejle?

Site Timeline