Målekabel

Hej kloge hoveder

Jeg skal have lavet mig et par kabler til et Pico scope, og regner med at
bruge RG58, der i den ene ende bliver splittet i 2 bananstik.
Vil RG58 fungere til dette formål, eller er der noget jeg skal have i
baghovedet ?

Martin, kun en dum smøregravsindianer :)

Re: Målekabel

Nej, det duer ikke.
Du skal have fat i en oscilloscop probe.
RG58 egner sig ikke til målekabel p.g.a. for meget capacitet.
På en probe er der en trimmer hvor du kan udballancere målekablet.

--
MVH.
Finni

Re: Målekabel

Målingerne kommer til at ligge omkring 20V og max 20kHz, vil det så stadig
udgøre et problem ?

Martin

Re: Målekabel
On Fri, 4 Sep 2009 19:55:19 +0200, "Martin Bjerre"

Jeg har svært ved at se at det skulle blive et stort problem at
benytte omtalte kabel hvis elles længden ikke bliver for lang.

Hvis du har behov for en længde på 10 meter, så lav en sådan og lav en
på 1 meter og sammenlign, så ved du lidt om kablets indfløydelse på
måleresultatet.

Jeg erindre at nogle måleledninger på tekniske skoler er RG58 og det
gav ikke andledning til bekymringer omkring måleresultatet og slet
ikke hvis vi bare taler LF.

/Hans

Re: Målekabel

Skulle nok have fortalt at målingerne kun skal foretages på biler......

Martin

Re: Målekabel

Så er jeg nødt til at spørge om hvorfor du bruger et scope. Hvad er det du
vil måle?

--
MVH.
Finni

Re: Målekabel

Picoscope er et "computerscope", det vil sige at man kan lave nogle ret
lange datalogninger.

Hvis jeg ikke tager meget fejl, er den udgave Martin har specielt
designet til måling på biler.....

 Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den:
Re: Målekabel

Det er jeg helt med på.
Men om han kan bruge antennekabel som måleledning afhænger jo hvad han vil
måle.
For nu at vende tilbage til det oprindelige spm.

--
MVH.
Finni

Re: Målekabel

Jeg bruger scope for at kunne afsløre "huller" i banen på feks et
speederpotentiometer, dysetider, tasteforhold på ventiler, og signaler fra
både hall og induktive givere. Det skal også bruges i forbindelse med at
sammenligne signaler fra feks krumtapgiver og knastakselgiver, for at se om
de er synkroniseret. Når behovet melder sig, vil det også blive brugt til
CAN-bus signaler.

Martin

Re: Målekabel

Det burde kunne klares med RG58.
Du vil ikke få helt korrekte målinger, men du vil kunne få brugbare
målinger.

Her begynder det så at knibe.
CAN bus kan være en PITA at måle på pga. nålepulserne det kører med.
Der er skrevet lidt om det her:
http://support.fluke.com/find-sales/download/asset/2392165_6003_eng_a_w.pdf

Jeg tror ikke du vil blive tilfreds med de målinger du laver på CAN med RG58
som målekabel.

Tror du bliver nødt til at bide i det sure æble og få fat på nogle rigtige
prober, først som sidst.

--
Uffe Bærentsen

Re: Målekabel

Det er ikke så meget fordi jeg ikke vil bruge rigtige prober (har allerede
1) det er mere fordi jeg har en kuffert med forskellige stik og adaptorer,
beregnet for autobranchen, og de ender alle i hun-bananstik, og derfor ville
det være dejligt nemt at lave et kabel selv (og få det i den længde jeg vil)
Jeg prøver mig frem, tak for svarene.

Martin

Re: Målekabel

Det gælder vel bare om at impedanstilpasse kablet til indgangsimpedansen på
oscilloskopet, og afhængig af hvilken frekvenser man vil måle, kan man vel
så indregne kablets impedens i den resulterende frekvensrespons.

Re: Målekabel

Kunne du forklare det lidt nærmere......., "impedanstilpasse kablet til
indgangsimpedansen"????
Hvordan ville du gøre det i praksis?

Mvh
Torben