Måleforstærker til straingauge

Hejsa

Jeg skal have konstrueret en måleforstærker til en straingauge(en
personvægt). Signalet skal herefter igennem en D/A converter får til sidst
at blive smidt gennem en PC104 bus ind på en SBC686 computer som skal logge
dataerne.

Måleforstærkeren må ikke laves som en enkelt færdigkøbt kreds og skal
naturligvis være af en sådan kvalitet at den kan forstærke straingaugens ret
små signaler osv osv...

Jeg har et første forslag her -
http://www.coralreef.dk/moleforsterker.jpg-
straingaugen er modstandsbroen i midten(R3, R4, RSG1, RSG2) og det med gult
skal i ikke tage jer af :o)

Regner med at forsyne måleforstærker samt D/A converter gennem PC104 bussen.

Så eehhh nogle bedre forslag - gode links - ændringer - andet ?????

Mvh
BS

Re: Måleforstærker til straingauge

logge

Når du skriver DA converter skal vi muligvis gætte at det er en AD converter
?

ret

-og hvorfor ikke det ? Du kan opnå meget fine data hvis du vælder de rigtige
komponenter.
Hvilket frekvensområde er der tale om, og hvilken opløselighed har din
converter?

http://www.coralreef.dk/moleforsterker.jpg-
gult
bussen.

SÅ har du kun +5V med en helvedes masse støj på.

Re: Måleforstærker til straingauge

sidst
converter

Sorry :o) - selvfølgelig er det en A/D

rigtige

Da det er et skole projekt må jeg ikke blot bruge en færdig kreds desværre.
Kun A/D konverteren må vælges som færdig kreds !!
Regner med at det bliver noget 12-bit.

Er du sikker på det ???
Jeg mener der både er +/- 15volt samt 5 volt. Er klar over støjen men det må
jo bare filtreres væk !!

Eller er det en helt vild dum ide med at tage det fra den PC104 bus ???

Re: Måleforstærker til straingauge
Hej

Der findes A/D convertere der er beregnet/konstrueret til at man sætter en
strain gauge / vejecelle direkte på.

Jeg har tidligere brugt en fra Crystal med god succes.
Den har indbygget gain select og digital filter.

Mvh Jens

logge
ret
[...]

En Wheastone målebro og en god instrumenteringsforstærker....hvis det ikke
måtte være i en færdig kreds kan du jo lave instrumenteringsforstærkeren af
en række operationsforstærkere med gode CMRR egenskaber samt nogle modstande
med LAVE tolerancer, men den i en kreds er altid den bedste løsning f.eks
AD623 eller AMP02.

Mht. strømforsyning så er det nok ikke så smart at bruge busen da målebroen
har stort strømforbrug hvis det svage straingauge signal skal aftastes
fornuftigt.

--
Morten
Re: Måleforstærker til straingauge

Do. vil ikke fungere.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Måleforstærker til straingauge

Hej til alle.

I mange tidligere personvægte bl. fra Phillips sad der en lm324 som
operationsforstærker omkring strain gaugen. Hi jeg har en hel kasse
fuld af opstillingen.

Jens Hedegaard

Re: Måleforstærker til straingauge

http://www.coralreef.dk/moleforsterker.jpg-
gult
bussen.

Jeg har prøvet opstillingen og det fungere fint !

Site Timeline