Måle strøm i et pulserende kredsløb ?

Jeg står overfår og skal have målt strømmen som løber ind i et kredsløb som
svinger meget i strømforbrug.
Jeg havde tænkt på en løsning med en modstand i serie med forsyningen, og så
måle spændingen over den. Dette har dog en hage, nemlig at spændingen på den
anden side af modstanden ikke er den samme hele tiden, grundet
spændingsfaldet som følge af ohm's lov. Hvorledes kan dette nemt gøres, og
er den eneste løsning at bruge en så lille modstand som muligt ??

MVH Jakob Fromm

Re: Måle strøm i et pulserende kredsløb ?
som

den

Hvor stor strøm er der tale om? Hvor præcist skal det være?

For der er jo altid løsningen med en strømprobe til et oscilloskop...men om
det er en mulighed afhænger lidt af dine krav/behov/tilgængeligt udstyr...

MVH
  Thomas

Re: Måle strøm i et pulserende kredsløb ?

om
Fortell litt mer om strømprobe for scop. I si tid hadde jeg behov for en
slik, og tok kontakt med Tectronic sin representant i Norge. De hadde ikke
kjenskap til slike.

HM

Re: Måle strøm i et pulserende kredsløb ?

udstyr...

-hvilket tyder på mangel til Tectronix's produkter. Jeg har een sådan, netop
fra Tec.

Hvilket frekvensområde har du brug for ?
-jeg har en fra LEM, der kan måle ca 100Amp, med en båndbredde på ca 1MHz.
DC og AC
-jeg har en fra Tectronix, til ca 10Amp, med en båndbredde fra ca 200Hz til
ca 60MHz

proberne er baseret på at måle magnetfeltet omkring end leder.
Bo //

Re: Måle strøm i et pulserende kredsløb ?

oscilloskop...men
ikke
netop
til
Frekvensbehovet mitt er ca 10KHz, og max 3?A.

HM

Re: Måle strøm i et pulserende kredsløb ?

Jeg skal måle strøm i omegnen af 0-120mA i det ene kredslæb, og det andet
kredsløb er i omegenen af 0,1-1,5A

om

Det er en mulighed, jeg studerer på aalborg universitet, så vil prøve at
høre dem på mandag hvad muligheden er, men en mere "nede på jorden" metode
er at fortrække

/Fromm

Re: Måle strøm i et pulserende kredsløb ?

De har ihvertfald strømprober, har selv brugt en til at måle
motorstrømme på 50-70A, men sådan en stor en skal du nok ikke bruge. :-)

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Måle strøm i et pulserende kredsløb ?

Sei meg, er det ein vekselstrømsprobe eller er det ein likestrømsprobe? Det
var likestrøm eg var på jakt etter.

HM

Re: Måle strøm i et pulserende kredsløb ?

Jævnstrømsprobe.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Måle strøm i et pulserende kredsløb ?
Hej Harald,

Du skrev ellers "Frekvensbehovet mitt er ca 10KHz, og max 3?A." i en anden
post... Nu må du bestemme dig ;)

Hvis det _er_ vekselstrøm med en nogenlunde fast frekvens på de 10kHz er
det ret let at lave en probe selv.

--
Venlig hilsen,
Søren

Er dette så vanskelig å forstå.
Eg har byggd ei oppstilling (SW power) med variabel ukjent belsatning. Eg
ønsker scopa likestrømmen, fordi ved å setta inn ein målemotatand, så blir
kretsen forstyrra. Strømtrekket varierer med 10KHz?, og det ønsker eg å
kunna lesa av.

HM

Re: Måle strøm i et pulserende kredsløb ?

Ro på.

Prøv at kigge efter et LEM-modul. De kan fås i en masse størrelser og du
kan garanteret finde en der passer dit behov. Jeg har selv brugt sådan
nogle med fint resultat, de er nemme at bruge og også ret præcise. De
påvirker stort set ikke ledningen der måles på, udover at øge
induktansen en smule..

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Måle strøm i et pulserende kredsløb ?
Hej Harald,

Ja, sådan som du skrev det var det.

Et strømtræk der varierer med 10kHz er ikke jævnstrøm (likestrøm) - kald
det hellere vekselstrøm med DC-offset.

Men jeg prøver lige på en anden måde...
Hvad er det du ønsker at måle, er det:
- Jævnstrømskomponenten (vekselstrømmens offset).
- Variansen af denne (selve vekselstrømmen).
- RMS-værdien af kombinationen.
?

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: Måle strøm i et pulserende kredsløb ?
udstyr...

Så er det bare ned og rykke Arne i skægget og sige "strømprobe" til ham;-)

MVH
  Thomas som også læser på AAU:-)

Site Timeline