Måle/logge temperatur via PC - hvordan? - Page 2

Re: Måle/logge temperatur via PC - hvordan?

Hvilken software bruger du ?
SE6%tter du bare iButton'en i usb dimsen og sE5% i pc'en ?

--
Christian.....MSN: spF8%rg...
http://www.yee-haw.dk
Re: Måle/logge temperatur via PC - hvordan?

Hvilken software bruger du ?
Sætter du bare iButton'en i usb dimsen og så i pc'en ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Kan du fortE6%lle mig DSxxxx nummeret pE5% USB-one wire converteren og den
dobbelte iButton "holder" ?

--
Christian.....MSN: spF8%rg...
http://www.yee-haw.dk

Kan du fortælle mig DSxxxx nummeret på USB-one wire converteren og den
dobbelte iButton "holder" ?

Hej Christian.....
Lidt forsinket svar pga. ferie

Adaptoren er en DS9490R :
http://www.maxim-ic.com/products/ibutton/products/1wire_adapters.cfm#USB

Holderen en DS1402D-DR8:
http://www.maxim-ic.com/products/ibutton/products/readers_probes.cfm#TH_Probes

Jens

Re: Måle/logge temperatur via PC - hv ordan?

Hvis man vil aflæse temperatur konstant, altså havde den siddende i et
usb stik hele tiden, er ibuttons så stadig den rigtige løsning ?

Hvilken temperatur passer til en sådan 1402D holder ?

mvh Jan

Re: Måle/logge temperatur via PC - hvordan?

Hej Jan

Nu er det jo ikke holderen som afgør hvilken temperatur du kan logge, men
den i-button du sætter i den.
Jeg har ligenu en DS1922L hængende ud af vinduet i mit kontor - bare for
sjov for at følge temperaturen udendørs. Vedr. temperaturområdet må du
fortsætte på http://www.maxim-ic.com/products/ibutton/ - der er lidt
forskelligt at vælge imellem - klik på "sensors" under punktet "iButtons"

Mvh. Jens

Re: Måle/logge temperatur via PC - hvordan?
On Feb 19, 8:53 pm, Jan Nielsen

Jeg har nu fE5%et gratis samples hjem af ovenstE5%ende.
Og en iButton temp. sensor som mE5%ler i 0,5B0% oplF8%sning.

BE5%de og.
Der findes en datalogger som (som jeg har forstE5%et det) selv kan logge
ved at live op og logge og gE5% i dvale igen. Denne kan sE5% tF8%mmes en
gang i mellem.
Dem skal jeg have bestil lidt samples af ogsE5%.

Det mE5% databladene kunne fortE6%lle.

--
Christian.....MSN: spF8%rg...
http://www.yee-haw.dk

Har selv tænkt på at skulle lave den, men skal lige havde lidt mere
erfaring inden jeg kaster mig ud i det.

Mvh Jan

Lidt information fra brinck da jeg spurgte ind til den følger
Her er et link til en sensor (AD590):
http://www.analog.com/en/prod/0,,766_811_AD590,00.html

Den kan i hvert fald bruges til private kunder, og vi har den allerede på
lager siger Brinck.

Den fungerer som konstantstrømsgenerator og giver 1 uA/grad.
Den er trimmet til at giver 298.2 uA ved 25 grader. Hvis vi nu vælger 125
grader som 5V, så giver det en modstand på R12%556 ohm. Spændingen vil så
være
3.43V ved 0 grader
3.74V ved 25 grader
5V ved 125 grader
Generelt svarer 1 grad til: 1uA*R = 12.56mV

Da vi sampler med 10 bit opløsning over 5V, giver det en opløsning på 5/210
= 4.88mV = 0.39 grader. Det tror jeg er tilstrækkeligt for de fleste private
kunder. Men selvfølgelig kan sensoren ikke klare diverse syrer.

Konverteringen af spændingerne til temperaturen i grader kan gøres med et
JAVA script som beskrevet i vejledningen på side 5. På den måde undgås
forstærkere, og flytning af offset, og dermed undgår ekstra print også :-)
Konverteringsformlen mellem spænding og volt er så:

      Temperatur = (Spænding - 3.43) * 79.64

Selve konverteringen i JAVA-scriptet ændres til:

      document.write((¤29 - 3.43) * 79.64);

Modtanden på 12556 ohm sættes mellem webseverens analoge input og jord.
Sensoren kan forsynes direkte fra 5V og jord, og dens out-ben kobles direkte
til webserverens analoge input (samme sted som modstanden er koblet på).

Udlever eventuelt dette dokument til kunderne.

Re: Måle/logge temperatur via PC - hv ordan?

Her må jeg lige bryde ind: De oplysninger, brink giver overholder IKKE
databladet: Der står at AD590 SKAL have mindst 4 volt over sig. Så
nytter det ikke noget at lave en opstilling, der kun giver den 3.4V.

TMP36 fra analog er meget lettere at bruge: Den skal have 2.7 til 5V
forsyning, og har et måleområde fra -40 til +125 grader. Følsomheden er
typisk 10mV/grad. Ud over det er den billig
http://www.analog.com/en/prod/0,,766_811_TMP36%2C00.html