Måle/logge temperatur via PC - hvordan?

Hvordan kommer jeg lettest (billigst) i gang med at måle og gerne logge
temperaturer via PC'en. Enten via USB, seriel- eller parallelporten.

- Temperaturintervallet er ca. 20-100 grader celcius.

- Præcisionen er ikke altafgørende, da jeg har et termometer jeg kan
"kalibrere" med

- Skal bare vise "nøjagtigt" indenfor ca. 1-2 grader. Altså hvis jeg f.eks,
ved at 250 ohm er lig med 45 grader skal det også gerne ramme tæt på 250 ohm
næste gang temperaturen er 45 grader.

- Selve logningen må genre kunne omregne fra ohm til grader elelr mA til
grader altså så selve formlen beregnes kontinuerligt.

Nogle forslag?

--
-Fly
doktor snipped-for-privacy@hotmail.com

http://www.edn.com/article/CA245653.html

Re: Måle/logge temperatur via PC - hv ordan?

Har Du nogen erfaringer med om det virker på en PC af den slags man
bruger nu om dage?

Siden windows 2000 har det ikke været muligt at skrive/læse direkte fra
porte i en PC, men mindre man har en kerne-driver, der kan formidle det.

Har Du evt kendskab til om der findes en let tilgængelig (og betalelig)
driver, der muliggør at komme i kontakt med f.x. printerporten under
W/2k og W/XP ?

Bo //

Re: Måle/logge temperatur via PC - hv ordan?

Jeg mener at jeg benyttede denne sidste gang jeg skulle:

http://www.logix4u.net/inpout32.htm

Med venlig hilsen Preben

Re: Måle/logge temperatur via PC - hv ordan?

-kigger jeg nærmere på, takker

Bo //

Re: Måle/logge temperatur via PC - hvordan?

Ikke direkte

port95.exe følger med eksempelvis JaLCD, den bliver til "DriverLINX Port
I/O".

Re: Måle/logge temperatur via PC - hv ordan?

Jeg troede det var nabo til umuligt :-)

Bo //

Re: Måle/logge temperatur via PC - hvordan?

Lad mig sige det sådan: Med JaLCD virker det fint.

Re: Måle/logge temperatur via PC - hvordan?
Hej igen!

Måske har jeg rodet mig ud i noget der er lidt mere langhåret end jeg
regnede med.

Er der nogle af jer der har erfaringer med denne slags temperaturmåling OG
har de rette programstumper liggende. Det eneste jeg har brug for er at
logge temperatur og tidspunkt med f.eks. 5 sekunders interval eller måske
endda kun en gang i minuttet.

Denne log kan enten være i et stykke windows-software eller som en rå
kommasepareret tekstfil (eller lignende)

Jeg kan sagten selv lodde tingene sammen og skaffe stumperne, men har ikke
lige styr på parallelporten eller serielporten så langt nede i signaleringen
:-D

-Fly

Re: Måle/logge temperatur via PC - hvordan?

Prøv at kigge her http://www.phanderson.com/tm128/tm128.html

En færdig programmeret pic der kan tale med dallas's onewire temperatur
sensorer og levere resultatet serielt.

Jeg købte et byggesæt for snart 5år år siden - Det er ihvertfald nemt :-)

Re: Måle/logge temperatur via PC - hv ordan?
maxim/atmel har en integret kres som de levere program til den taler20%
serielt elektor har ogsE5% og der et firma som har en 4benet kres med tem=
p20%
og fugtighedsmE5%ler   mvh

Re: Måle/logge temperatur via PC - hv ordan?

Hvis du ikke gider bygge selv, så kan du købe sådan noget her:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok68%37.htm

Re: Måle/logge temperatur via PC - hvordan?

Hvad med noget i retning af denne:
http://synonym.dk/mall/shop.asp?shop_id59%57&vare_id40%5408

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Måle/logge temperatur via PC - hvordan?

temperaturer via PC'en. Enten via USB, seriel- eller

Mit multimeter har det som standart til kr. 765,-
inkl. temp sersor og logger software, der logger alt det
instrumentet kan måle.

[
http://www.hb-elektronik.dk/mb_article_details.php?nPos75%57&saArticle [ID]77%39&VID=e7a34ec0010ed6d5eb91ba4cb7efd573
]

Billede af logger software.
http://www.spin-it.com/Velleman/Velleman%20DVM345DIE.htm

Den kan også logge til en tekst fil , eks.
1       TE 0024 C   16:58:16
2       TE 0024 C   16:58:17
3       TE 0024 C   16:58:18
4       TE 0024 C   16:58:19
5       TE 0024 C   16:58:20

Jan Rasmussen

Til Jan: Måle/logge temperatur via PC - hvordan?

Hej Jan!

Det lyder meget tiltalende med et multimeter der kan tilsluttes en PC'er.

Jeg har kigget på diverse specifikationer på nettet over netop den model du
anbefaler, men jeg kan ike finde svaret på en enkelt ting, så jeg håber at
du kan svare på det:

Kan multimeteret logge uden det er tilkoblet en PC - altså er der en antal
"liniers" hukommelse i det og evt. hvor meget?
Jeg kunne til nogle af målingerne godt have brug for at logge uden PC er
tilsluttet, selvom det er et luxusproblem :-)

--
-Fly
doktor snipped-for-privacy@hotmail.com
Re: Til Jan: Måle/logge temperatur via PC - hvordan?

Det kan den ikke.
Hvis du kikker efter bliver den heller ikke solgt som et instrument med
datalogger, men som et instrument med RS232 interface.
Det er PC-programmet, og PCén hukommelse, der gør det muligt at anvende
instrumentet som datalogger. Det er stadig en smart feature, som det ikke
koster ret meget at tilbyde.

[...]

Korekt.

Mit indtryk er at, instrumenten blot smider måle data ud på RS232 interfacet
vært sekund, og man kan så vælge at programmet skal opsamle med en lavere
hastighed, fra 1 til 5000 sekunder.

Programmet er lidt windows95/98 agtigt, men virker på XP

Nedestående er fra programmets help - readme

Jan Rasmussen

MAS_View Version 1.1
                              Copyright 2000

Welcome:
 MAS_View Software is designed to receive, record and graphically
    present Digital Multimeter (DMM) measurement data. Please read
    this file to assist you in understanding MAS_View features,
    getting MAS_View software properly configured, and learning
 some helpful tips.

Compatibility:
 Hardware Requirements:  PC 486 or better
 Operating System:       Microsoft Windows Version 95 (minimum)
 Digital Multimeter (DMM) compatibility: MAS340 Series

Installation:
      MAS_View requires at least 2 megabytes of space for installation.
     Install MAS_View through standard Window's installation procedure:
      Boot up your computer on Windows and insert the MAS_View diskette into
      disk drive A or B. From the Windows Program Manager select 'Run' from
     the File Menu. For MAS_View in disk A type:a:\setup and press the 'Enter'
      key. For MAS_View in disk B type:b:\setup and press the 'Enter' key.
      It'll install the program as you select folder name.

Set up:
      Connect the Multimeter to your computer's COM Port
      (Reference your computer hardware manual if necessary).
      Make note of which port (COM1 to COM2) the meter has been connected.
      And select COM1 or COM2. Turn on Meter. Run MAS_View program.

      COM Port - Select the port that the meter is connected to.

Operation:
 Make sure the meter is properly attached to the computer, the meter is ON and
the meter
 display is active. Run the MAS_View program. Click on MAS_View's Communication
 ONline command key. The reading on the meter should now be the same as on the
 computer display. If the software fails to display a reading, recheck the
meter's
 connections to the computer.  Also check the COM PORT settings are correct.
  MAS_View functions are run by clicking on the Program's Command Keys and Icons.
 Check boxes, option buttons, and data fields will customize how data can be
gathered.

        DMM Setting:
 Set the DMM to the proper measurement and meter range before the 'On-Line'
button is
 pressed. Changing the DMM setting in the middle of a Graph Window mode run may
 cause a data interruption, a reset of the sweep in progress, or mis-scaled data
readings.

        Help:
        On screen HELP information is provided throughout MAS_View.

        CAPTURE Buzzer Comparators
 The Window Comparators are a flexible data filtering tool.
 The High Limit and Low Limit may be set to work individually
  or together for Buzzer function.

        Window Scale
 It zooms each of 4 basic window modes;Value window, Gauge window,
 Graph window and Data window.

        Value Window Mode:
        Displays read time data.

        Graph Window Mode:
        In the data display window, collected data is graphically displayed, a
real-time meter
 is shown, scope range is shown. It can be printed with the printer connected to
computer.

 Sampling Time:
         Minimum Sampling Time of Meter Data: 1 sample/second.
         In auto mode, it is fixted to the 1 sample/second.
         In manual mode, you can set the sampling time in second.

        Gauge Window Mode:
         In guage mode, the screen displays the percentage of current
measurement value
 of the range.

        Data Window Mode:
         accumulates the meauring values with time in the file specified.
 The list can be printed with the printer connected to the computer.

--- MENU ---

File
         Printer             : Setup Printer
       Print   -Graph             : Print Graph
                  -Data Sheet   : Print Data Sheet
Communication
 On Line        : On Line with DMM
 Off Line        : Off Line with DMM
 Port              : Select Port (COM1,COM2)
Buzzer
 Buzzer off      : Always Buzzer turns off.
 Low >              : Buzzer beeps when the input value is
                                                smaller than Low setting value.
 Hi <                : Buzzer beeps when the input value is
                                                        bigger than High setting
value.
 Low < and < Hi  : Buzzer beeps when the input value is between
                                                       Low setting value and
High setting value.
 Low > or > Hi    : Buzzer beeps when the input value is smaller than
     Low setting value or bigger than High setting value.
Window Scale
 Value window     : Enlarge Funtion & Data display section.
 Gauge window    : Enlarge Gauge display section.
 Graph window     : Enlarge Graph display section.
 Data window       : Enlarge Data Sheet display section.
Help
 Readme           : Display Readme.txt file
 About                : Display Mas-view Logo and Version.

--- SETTING in the Display ---

File name          : For starting to record and Graph input values by new file,
                                  input the new file name in the center of the
upper status bar.
Auto Select            : Communication interval is set to 1 sec in Auto setting.
Manual Select       : Communication interval is set to the seconds of
                                       the input number.
Buzzer Low            : Low value setting for buzzer beep condition.
Buzzer Hi                 : High value setting for buzzer beep condition.
X Grid,Y Grid Select     : Set  X or Y Grid on the Graph display.
Back Ground,Line Select   : Set the color of back ground & Line
                                                        on the Graph display.
Auto Graph       : Vertical reference value on the Graph display is adjusted
                                      automatically by the input value.
Vert offset, Vert Max     : Set the vertical reference value on the Graph display
                                               when the Auto Graph is not
selected.

--- Zoom on The Graph Display ---

On the Graph display, from the point selected by pressing left key of the Mouse
to the right-down
dragging point by the Mouse, the selected area is zoomed in(enlargement).
To return back to the previous display,drag the Mouse left-up ward during the
left key
on the Mouse pressed.