Måle igennem computer RS232

Jeg skal kort fortalt kunne tænde og slukke en projektor igennem en Linux.

Der er ingen service port på projektoren, så jeg må aflæse dens
fjernbetjenings tænd/sluk signal og sætte en IR transmitter til at sende
signalet.

Nu ved computeren jo så ikke om projektoren allerede var tændt eller
slukket, så jeg har så købt en lysfølsom kontakt fra Brinck.

Jeg skal igennem parallel porten (vel det nemmeste), seriel porten eller i
sidste instans USB, måle om kontakten er trukket eller ej.

Nogen der har gode ideer til hvordan dette gøres?

Re: Måle igennem computer RS232

Hvis du er heldig er der en eller anden udgang på projektoren som der
kommer spænding på når projektoren er tændt, den kan du tilslutte
direkte til en indgang på PC'en.

Indgangene på parallelporten skal have 0V eller 5V, så hvis du sætter
kontakten mellem en indgang og 5V, samt en 1k modstand mellem indgangen
og stel så burde det virke.

Re: Måle igennem computer RS232

Det er der min lysfølsomme kontakt kommer ind :-)
Men ok, kunne man sætte et stik i havde det været noget renere!
Det kan jeg jo undersøge når eg får projektoren i hånden.

Lad mig se om jeg har forstået det korrekt.

Ben 10 nAck er en indgang.

Jeg finder en strømforsyning der giver 5v.
Jeg sætter 5v på det ene ben af kontakten og kontaktens andet ben skal så
til ben 10.
Strømforsyningens minus skal vel så også gå til stel?

Fra ben 10 skal der også en 1k modstand til stel.

Jeg er ikke elektronik ekspert, så jeg har nok forstået ovenstående forkert
:-)

Men når der så er 5v på ben 10, så kan jeg jo læse den ben på parallel
porten direkte. Korrekt?

Re: Måle igennem computer RS232

Nej, slet ikke.

Ja.

Re: Måle igennem computer RS232

Vær opmærksom på at til meget udstyr findes der en "discrete power on"
og "discrete power off" IR kommando. Det vil sige at man ikke toggler
mellem on og off, men tvinger on (og er den on i forvejen er udstyret
ligeglad. Tjek det først, så kan du måske slippe for dit projekt.

USB er langt det besværligste.

http://www.beyondlogic.org /

Re: Måle igennem computer RS232

Det ville være lækkert!

Det er en
Lcd projektor panasonic

Model pt-L735E

Jeg har ikke kunnet google mig frem til noget manual.
Kender I et sted hvor man skulle kunne finde den slags koder?

God side!
Der må næsten være noget under seriel eller parallel jeg kan bruge :-)

Re: Måle igennem computer RS232

http://lmgtfy.com/?q=discrete+power+on +
(link nummer 3 der dukker op kan måske bruges :-)

Jeps....

Det vil jeg tro...

Re: Måle igennem computer RS232

Tænker du på denne:

Discrete Simulated Power Law Data in the Time Domain Using the Kasdin and
Walter (1992) Method

I så fald forstår jeg ikke hvad der står :-O

Re: Måle igennem computer RS232

Nummer 3 link der dukker op i min google er:
http://www.hifi-remote.com/ofa/discrete.shtml

Re: Måle igennem computer RS232

Det behøver det ikke at være.
Jeg ville anvende en billig USB-til-RS232 adapter til opgaven. De færreste
PCer har i dag RS232-porte og da slet ikke en parallelport.
Med en USB-til-RS232 adapter

Re: Måle igennem computer RS232

Det kan der være noget om.
Jeg har i forvejen et par PCI kort i maskinen med to RS232 porte på hver.

Jeg har siddet og læst på porten og umiddelbart kan jeg ikke "bare"
kortslutte to ben og måle på om de er kortsluttet eller ej.

Har du et bud på en let løsning der?

Jeg har software på Linux der kan både skrive og læse fra RS232 porten, men
lige det med benene er jeg ikke stærk i :-)

Re: Måle igennem computer RS232

Så har du afskærer du dig i hvertfald muligheden for at anvende en bærbar
PC.

Brug en af de kontrolsignaler, der er udgang, som "forsyningsspænding" og en
af dem, der er indgang til at aflæse din kontakt.

Du kan f.eks. bruge RTS (output) og CTS (input).

Re: Måle igennem computer RS232

Hvis du bare skal detektere om to pins er kortsluttet, kan du jo også bare
bruge Rx og Tx.
Send en byte ud på Tx, hvis du modtager noget på Rx, var det kortsluttet ;o)

Re: Måle igennem computer RS232

Bingo!

Den fangede jeg :-p

Jeg tror jeg er hjemme nu!