Måle energi-/strømforbrug

Hej alle

Jeg kunne godt tænke mig at identificere strømslugerne i lejligheden og
havde kigget på en billig energi-måler hos Harald Nyborg til 79,50:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr10%54&n10 %

- er det fint nok eller er der stor forskel på kvaliteten
(=måleresultaterne) for den slags apparater?

Mvh Tommy

Re: Måle energi-/strømforbrug

De billige energimålere duer normalt ikke ved små belastninger. Dvs. du
kan ikke checked dine mobiltelefonlader, tomgangsforbrug på TV/DVD/etc.

Re: Måle energi-/strømforbrug

Hmm - hvad skal man så have fat i, hvis man vil have noget ordentligt,
men ikke vil betale en halv bondegård?

/Tommy

Re: Måle energi-/strømf orbrug

En gammel elmåler af den slags med en skive der køre rundt, gerne
kombineret med en timetæller,

Men glem ikke at ved en belastning på 1W tager 1kWh 41 dage før det
ligesom ses på måleren hvis den kun tæller i kWh, nogle tæller i 0,1
kWh og er derfor mere egnet til småbelastninger.

/Hans

Re: Måle energi-/strømforbrug
On Sat, 12 Apr 2008 19:28:56 +0200, Hans Kjaergaard

Det er vel ikke noget problem; hvis en ting kun bruger 1W er det jo
ikke der man henter de store besparelser.
--
OV1A Jens

 Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!

Re: Måle energi-/strømf orbrug

Udgangspunktet er vel at man ikke på forhånd kender til forbruget
(Hvorfor ellers måle det ?)

/Hans

Re: Måle energi-/strømforbrug

Hvor kan jeg købe sådan noget og hvilket prisleje befinder vi os i?

/Tommy

Re: Måle energi-/strømforbrug
HKJ frembragte:

Præcis den erfaring jeg har gjort med omtalte apparat.
Kai

Re: Måle energi-/strømforbrug

En væsentlig mangel i forhold til de målinger jeg havde tænkt mig at
foretage.

/Tommy

Re: Måle energi-/strømforbrug
Hejsa,

I henhold til brugsforvirringen for den Sartano-tingest der sælges fra HN er
målenøjagtigheden på spænding/strøm +- 3%. Målenøjagtigheden på effekt er
+-5%, eller +-10W(!); Altså aldeles uegnet til at måle DVD-afspilerens
effektforbrug.

Digitale elinstallationsmålere kan vise aktuelt forbrug med en nøjagtighed
på 1W - om den måler korrekt er ikke givet; Til gengæld måler den den effekt
elforsyningen  fakturer for...

/Claus

Re: Måle energi-/strømforbrug

Du kan låne spar-o-meteret på en del biblioteker.

Et alternativ kunne være:
http://powershoppen.sydenergi.dk/energi/spar/brugt-kamstrup-382-digital-elmaaler.aspx

//michael

--
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/mail /

Re: Måle energi-/strømforbrug

Som en anden skrev så er de billige elmålere ikke gode til at måle små
belastninger og det er netop summen af de mange små belastninger du vil
kunne spare noget på.

Jeg har selv anskaffet mig denne her:
http://www.wupti.com/Produkter/Husholdning/Elspareprodukter-/Sparometer_ (Wupti).html

Jeg tror i øvrigt ikke at den kan fås billiger noget sted og de 30 dages
leveringstid blev i praksis til 3 dage da jeg købte den.

Mvh
Claus

Re: Måle energi-/strømforbrug
Hej Tommy

Hvis det kun drejer sig om at checke den ene gang, så prøv og undersøge
om dit elforsyningsselskab låner måleudstyr ud.

Re: Måle energi-/strømforbrug

Det mener jeg bestemt de gør, men for en mindre periode. Hvis det er en
rimelig investering synes jeg egentlig det er rart nok at have sådan et
apparat liggende til måling af fremtidige anskaffelser!

/Tommy

Re: Måle energi-/strømforbrug

Spørg i den mere relevante gruppe: dk.teknik.el

Der kan du iøvrigt se at mange har stillet samme spørgsmål som dig, i
tidens løb.
Kig på svarene der.

Mvh. Jørgen

Re: Måle energi-/strømforbrug

Takker - den gruppe var jeg ikke opmærksom på.

/Tommy

Re: Måle energi-/strømforbrug

- men har så heller ikke været i stand til at finde noget brugbart om
emner i den gruppe - nogle kreative forslag til søgeord?

/Tommy

Re: Måle energi-/strømforbrug

Jeg købte en billig en engang, hvor jeg undrede mig over at der var hul til
en tændstik på forsiden, sådan at man kunne nå resetknappen. Det fandt jeg
så ret hurtigt ud af hvorfor. Den brugte man af og til.

Overraskende at man ikke kan måle strømforbrug på nogle få watt med disse
målere synes jeg.
Er der nogen der har gjort sig disse erfaringer selv ?
Er det både visningen af effekt, og energi der er forkert?

Troels

Re: Måle energi-/strømforbrug

Er netop faldet over én i Netto, som sælges fra i morgen og jvf.
annonce-teksten kan måle standby-forbrug - den kan vist ikke være helt
tosset.

/Tommy

Re: Måle energi-/strømforbrug

Jeg har fået fat i en af dem, og den ser umiddelbart ikke værst ud.
Minimumseffekt den kan måle, er 0.2W, og kører i øvrigt med en
opløsning på 0.1W derudover.
Desuden tager den højde for fasedrej i sine målinger, men man kan dog
ikke direkte udlæse fasens værdi. Her skal man selv regne den ud
v.h.a. effekt, strøm og spænding (som alle kan udlæses).

M.v.h. Mikael

Site Timeline