Måle elektrisk forbindelse gennem vand

Hej,
Jeg vil blive meget glad, hvis I kan hjælpe mig/rådgive mig lidt mht. til
dette spørgsmål:

Jeg er ved at bygge hus, og har fået støbt gulvvarmeslanger ned i en
etageadskillelse. De sjuskede tømrere måtte kun bore 5 cm ned i dækket, man
har tilsyneladende glemt at bruge en stopper på boret, og har bl.a. en
enkelt gang boret hele vejen (14 cm) igennem dækket, med det resultat, at de
har boret direkte igennem en gulvslange. I disse huller har de monteret
gevindstænger, der trods alt kun stikker ca. 5 cm ned i dækket.
Mit problem er så, at de sagtens kan have lavet hul på en varmeslange uden
man kan opdage det sådan uden videre. Gevindstangen og betonen i sig selv
vil nemlig kunne holde på vandet i et godt stykke tid, måske i flere år,
inden der bliver utæt.

Jeg har så udtænkt, at når der er vand på (og dot med tryk på), kan jeg
måle, om der er forbindelse imellem hver enkelt gevindstang og vandrøret af
metal gulvslangerne er forbundet til (forbindelse = der er hul på slangen).
I teorien burde det virke, og især hvis vandet ikke er for rent. Et simpelt
forsøg med en spand vand og et ohmmeter virker også.
Tror I den lille test med ohmmeteret vil kunne bruges direkte (med en
passende længde forlængerledning, så den kan nå helt ud til
gevindstængerne)?
Der vil nok være ret stor modstand, selvom der er forbindelse igennem
vandet. Jeg vil gerne være så sikker som muligt - jeg vil helst ikke have
nogle falsk negative resultater. Har I nogle alternative forslag?
Jeg har selv tænkt på noget med en høj spænding, for at øge målesikkerheden.

Mvh.
Kim

Re: Måle elektrisk forbindelse gennem vand
Hej Kim

Hvis du kan putte saltvand i slangerne mindskes modstanden betragtlig,
rent vand er faktisk en isolator.

Re: Måle elektrisk forbindelse gennem vand

Ja, det har jeg også tænkt på. Jeg ved ikke, om jeg kan komme til at gøre
det.
Hvad kan man ellers putte i af "ikke skadelige" ting for platik og metal?

Mvh. Kim

OT gulvvarme (was: Måle elektrisk forbindelse gennem vand)

snip

Glem det, det er en ommer. Nyt dæk, og så husker Du, eller VVS manden, at
tegne rørenes forløb på betonen _inden_ tømreren ankommer  :-/

Orla Pedersen
Re: OT gulvvarme (was: Måle elektrisk forbindelse gennem vand)
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in

Det er ikke en mulighed. Jeg tror også, at det kun er det ene sted, det er
gået galt, men jeg vil gerne være sikker i min sag.

Mvh.
Kim

Re: OT gulvvarme

Selvfølgelig er det en mulighed, nogen har dummet sig, og skal betale
regningen. Tænk på, at intet forsikringsselskab vil kendes ved huset som
det er nu.......

Orla Pedersen
Re: OT gulvvarme
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in

Ja, du har for så vidt ret, men det vil blive voldsomt dyrt, og det ville
blive et helvede omkring erstatningsansvar mellem de involverede parter.
Når det er sagt, er det altså kun nogle ganske få steder, det kan være galt.
Tømrerfirmaet har rykket et par af indervæggene omkring 20-30 cm i forhold
til de oprindelige tegninger, slangerne blev lagt efter. Hvorfor de har
gjort det ved jeg ikke, men det må passe bedre.
Slangerne ligger almindeligvis 20-30 cm fra væggene alligevel og de ligger
lagt nede i dækket. Nogle få steder krydser slangerne væggene - det bliver
de nødt til for at kunne komme hen til fordelingsstedet. Det er omkring 6-7
steder, hvor det i teorien kunne være gået galt, hvis tømrerne har boret for
langt ned, og hvis der lige præcist er en slange der.

Jeg ville have haft VVS-manden til at tage billeder og opmåle præcist, hvor
slangerne lå inden støbning, men det mente han var imod almindelig praksis,
så jeg skulle selv stå for det, hvis jeg ville have det. Jeg har fortrudt
mange gange, at jeg ikke tog den fridag og dokumenterede tingene ordentligt.

Under alle omstændigheder vil jeg mene, at det er tømrerne, der har dummet
sig. Det er firmaet Merlin Træhuse A/S, der har leveret og monteret
trækonstruktionen. De har efterhånden lavet mange fejl, holder ikke deres
aftaler, vedkender sig ikke deres ansvar, og tror de skal have betaling for
tingene før de er færdige. Det kan være, vi bliver nødt til at gå i retten,
hvis dette problem er større end antaget.

Mvh.
Kim

Re: OT gulvvarme

Men hvad er alternativet ? De strenge, der er ødelagt skal alligevel op.
Samlinger i betonen er ulovlig. :-(

På dem, det er deres fejl.

Jup, fotos, og tegninger er sagen, om jeg begriber at nogen håndværker
sparer den halve times arbejde.....

Overvej hvem, der kommer til at betale for dét PEX-rør, som viser sig utæt
om 5 år. Tro mig, forsikringsselkaber er grundige, og de vender dig ryggen
så snart, at de sporer en anelse uregelmæssighed.

Orla Pedersen
Re: OT gulvvarme
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in

Ja, det er noget af en suppedas. VVS-manden mener ikke, at det er ulovligt
at lave samlingerne. Jeg vil lige undersøge det en ekstra gang. Vi behøver
for så vidt nok heller ikke støbe dem til igen. Hullerne vil blive repareret
nedefra, hvor der er 30 cm nedsænket loft.
Jeg har en kendt, der byggede nyt hus, hvor gulvslangerne blev reparerede
flere gange. Her sagde VVS-manden også, at det ikke var noget problem.

Der bliver udført gas tryk-test i morgen/overmorgen, og så vil jeg måske
også udføre min lille ekstra test.

Det med forsikringen er ikke så godt. Jeg vil undersøge de gældende regler
meget præcist.

Mvh.
Kim

Re: OT gulvvarme
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in

Jeg har læst mig lidt frem til, at hvis man har et lukket anlæg er
samlingerne lovlige.
Hvor har du læst/fået din viden om, at samlingerne er ulovlige?

Der er vel ingen i dag, der stadig kobler fjernvarmen direkte på rørene i
huset? Bruger man ikke altid en varmeveksler?

Mvh.
Kim

Re: OT gulvvarme
Hejsa,

Vend det om og sig ....' At der vel ikke er nogen idag, der tilslutter
husets rørinstallation til fjernvarmen gennem veksler??'

Hvorfor mener du der skal være veksler på??

/Claus

Re: OT gulvvarme

Hej,
Jeg kom faktisk også i tvivl efter jeg skrev det, for jeg har ikke set nogen
veksler ude i huset. Jeg mener, at den måske burde være der for ikke at få
skidt med rundt fra alle mulige gamle rør.

Kender du et sted, hvor man kan læse om reglerne? Jeg kan ikke finde det
inde på Aalborg Fjernvarmes hjemmeside.

Mvh.
Kim

Re: OT gulvvarme

Jeg korrigerer lige mig selv. Veksleren er bare noget mindre end jeg havde
forestillet mig, men den er der.

Re: OT gulvvarme

Vores hus er fra 1923 og hænger på Hammel Fjernvarme. Her der der ingen
veksler til radiatorvandet, kun til varmt vand.

Det er meget normalt.

Re: OT gulvvarme
Hejsa,

Jeg tror ikke helt på du har veksler på, af flere grunde:

* Veksleren reducerer virkningsgraden på varmesystemet
* Veksleren er en kostprisforøgelse på dit varmesystem
* Du skal selv holde en fremløbspumpe med strøm & vedligehold på den
'isolerede' side

Kan du måske forveksle en gennemstrømningsvandvarmer (varmt brugsvand) med
det du kalder en 'veksler'??

Alternativt aften-læsning:

<http://www.forsyning.dk/Brochure/DownloadFile.aspx?BiD25%cc14a9-fd17-4f99-a7d9-ce91edf6acb7&FileName=Tekniske
bestemmelser.pdf>

/Claus

Re: OT gulvvarme
<http://www.forsyning.dk/Brochure/DownloadFile.aspx?BiD25%cc14a9-fd17-4f99-a7d9-ce91edf6acb7&FileName=Tekniske

Ja, du har ret. Veksleren er udelukkende til varmt brugsvand :-) Undskyld
forvirringen.

Tak for linket. Jeg har kigget lidt i dokumentet og der står ikke noget om
at skjulte samlinger ikke er tilladt. Jeg har endda snakket med
fjernvarmeforsyningen om det, og de siger, at det er tilladt bl.a. pga. at
man i praksis ikke brækker en hel etage op, fordi der er hul på slangen et
sted. Så ville der være utroligt meget byggeri, der skulle brækkes op.

Ved du, hvor det med skjulte samlinger er ulovligt, kommer fra?

Mvh. Kim

Re: OT gulvvarme
Hejsa,

Jeg kan intet steds læse at skjulte samlinger af varmerør i en boligs
VVS-installation ikke er lovligt; tværtimod.

Det kan læses flere steder at det er .:INTENTIONEN:. at varmerør kan
udskiftes uden brug af hammer&mejsel, når rørerne når ud til end-of-life.
Denne intention kan ikke rigtig efterleves, hvis T-stykket er støbt ned i
etage-adskillelsen...;->

Lidt læsning, som dog ikke er formel byggelovgivning:

http://www.teknologisk.dk/_root/media/erderpladsnok.pdf

/Claus

Re: Måle elektrisk forb indelse gennem vand
On Sun, 2 Mar 2008 22:18:18 +0100, "Kim Therkelsen"

Har du overvejet at trykprøve denne del at anlæget ?
Er det tæt bør det kunne holde trykket i flere dage/uger.
En seriøs VVSer ved hvordan man gør dette.

/Hans

Re: Måle elektrisk forbindelse gennem vand

Ja, vi er ved at trykprøve nu, men er som nævnt bange for, at betonen også
kan holde tæt i flere uger. VVS-manden siger, at det nødvendigvis ikke
hjælper noget at øge trykket, da ting så har en tendens til at virke tætte.
Alligevel prøver vi med forskellige tryk.

Mvh.
Kim

Re: Måle elektrisk forbindelse gennem vand

Jeg ville da i stedet sende farvet røg gennem systemet under et tryk
svarende til det vandtryk der normalt ville være brugt.
Er der utætheder skal den farvede røg nok finde ud.

Peter

Site Timeline