Magnetspole.

  Hejsa
  Jeg er rendt ind i et større problem med en elektromagnet hvor den end ende af
ledningen (spolen)var knækket, og selvfølgelig den "bagerste" :-(
  Nå, men jeg vikler den ud, og får desværre kludder i det :-(
  Dammm.
  Nå, men hvad gør jeg nu.
  Det er ikke sådan lige at få fat i en magen til i mit tilfælde *snøft*
  Skal jeg også have trækstyrken med i beregningen ?
  Der er vel plads til ca. 10 m. men har ikke lige fået det målt endnu, men kan
da godt få det gjort, mennnnnnnn er muligvis bange for der er repareret på den
før, og er så ikke sikker på længden.
  Jeg har målt ledningen til 0,25 mm tyk (udenpå lakken)
  og den skal trække med 12 - 14 V (bil)
  kan i evt hjælpe mig med at finde ud af hvor lang tråd jeg skal have fat i, og
er det forøvrigt "næsten" ligemeget hvordan det er viklet op på kernen, bare det
ser rimeligt "lige" ud ?
  Eller er det evt bedre at finde et firma som f.eks
http://www.dansk-print-electronic.dk/trans.html
  (det første jeg umiddelbart fandt i google) til at lave det for mig ?
  Eller vil det være alt for dyrt ?

  Mvh
  Peter M.

Re: Magnetspole.

Hvad er spolen til ??

Det kan ofte bedre betale sig at købe en ny.

Re: Magnetspole.
  Hej Klaus
  Magnetspolen er til "sprinklermotoren" i en Pontiac TransAm fra 1977,og indeni
sidder der et gansk kompliceret træk og slip system men spolen er ikke
umiddelbart beregnet til at tage ud, så derfor er man nødt til at købe hele
modulet med pumpe m.m., og DET er dyrt.
  Men ok, hvis det går helt galt kan jeg da finde den brugt, men ville være lidt
sjovere om jeg kunne rode mig ud af det selv.

  Mvh
  Peter M

  > Hvad er spolen til ??
  >
  > Det kan ofte bedre betale sig at købe en ny.

Re: Magnetspole.

indeni
hele
være lidt

Du kan eventuelt prøve at søge på Kuhnke, de har mange modeller, måske er
der en der passer.

De kan f.eks. købes ved Elfa

Links: http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Re: Magnetspole.
Hej Peter

i, og

Få fat i noget 0,25mm lakisoleret kobbertråd og læg så mange viklinger på
at kernen er fyldt op sådan det ligner den originale, det skulle kunne gøre
det.

Ellers henvend dig til et firma der reparere vaskemaskinemotore og startere
til bilen, de har kobbertråd og erfaringen til at lave arbejdet. Disse
firmaer
hedder som oftest noget med Elektro i navnet, ellers spørg en elektrikker
om hvor man får lavet sådan noget i din nærhed.

Mvh Max

Re: Magnetspole.
  Hej Max :-)

  1000 tak for hjælpen
  Hvad vil der ske hvis der evt kommer "måske" et par meter for meget eller for
lidt på i forhold til hvad der var som standard ?
  Jeg kan næsten tænke mig at hvis der kommer alt for lidt på, bliver den for
varm og springer ????
  men hvad så den anden vej ?
  bliver spolen svagere ?

  Mvh
  Peter M

> [...]
  > hedder som oftest noget med Elektro i navnet, ellers spørg en
  > elektrikker om hvor man får lavet sådan noget i din nærhed.

Re: Magnetspole.
Hej Peter

eller for
for

Hvis du kommer for meget tråd på, ja så bliver spolen svagere, der løber
ikke så
meget strøm, hvis du kommer for lidt på, ja så bliver den kraftigere fordi
der løber
mere strøm, men den bliver også varemere.

Men jeg vil sige at plus minus 10 % ikke burde betyde noget.

Mvh Max

Re: Magnetspole.
  1000 tak for hjælpen til jer alle. :-)

  Men så kom der da lige et andet ? udsprunget af dette.

  Hvad nu hvis jeg vikler tyndere tråd omkring, og dermed får en mere masiv
vikling, og dermed også flere viklinger, vil jeg så få en stærkere magnet, og
hvad vil der ske med varmen ?, vil den ikke blive koldere ?

  Og hvad med en tykkere tråd, den vil jo nok blive varm da der ikke er plads
til så mange viklinger, men hvad sker der der med magneten ?, og en anden ting
er vel også at den kan tåle mere varme.

  Ps. dette er bare tænkte spørgesmål,  bare for at hælde lidt mere viden om
emnet indenbors. :-)

  Mvh
  Peter Micheelsen

Re: Magnetspole.

masiv
og

Det er giver magnetfeltet er antal viklinger*strømmen

Strømmen beregnes ud fra spænding/dc-modstand

dc-modstand beregnes ud fra trådens tykkelse, længde og specifikke modstand.
(Det kan du beregne med http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html ).

Du har så den begrænsning der hedder effekt (strøm*strøm*dc-modstand), som
ikke må blive for stor til spolen.

Det er så et spørgsmål om at optimere tallene.

Site Timeline