Magnetkontakt - "Normally Open"

Er der nogen der ved hvor man kan k=F8be magnetkontakter (til indbygning) som er "normally open"?

De fleste magnetkontakter til indbygning (dem der skal bores op i f=2Eeks. d=F8rkarmen) er "normally closed", dvs. de der er gennemgang s=E5 l=E6nge magneten er foran kontakten (og d=F8ren er lukket).

Det jeg derimod har behov for er det modsatte - dvs. at der IKKE er gennemgang s=E5 l=E6nge magnetten er foran kontakten (d=F8ren er lukket), men f=F8rst s=E5 snart at magnetten fjernes (og d=F8ren =E5bnes).

Er der nogen der kan fort=E6lle hvor man evt. kan k=F8be disse her i landet?

NB: Det er som sagt af denne type (indbygning) - men bare af typen "Normally Open":

P=E5 forh=E5nd tak!

- Zenty

Reply to
Zenty

Hej Zenty

Prøv

og søg på magnetkontakt

"Zenty" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@j72g2000cwa.googlegroups.com... Er der nogen der ved hvor man kan købe magnetkontakter (til indbygning) som er "normally open"?

De fleste magnetkontakter til indbygning (dem der skal bores op i f.eks. dørkarmen) er "normally closed", dvs. de der er gennemgang så længe magneten er foran kontakten (og døren er lukket).

Din definition er ikke korrekt, hvis kontakten er sluttet når magneten er foran er det en NO, betegnelsen er altid for en ikke aktiveret kontakt.

Hilsen Aksel

Reply to
Aksel

Hej Aksel!

Beklager, i s=E5 fald - det er i hvert fald det jeg fik at vide af en "klog" forhandler.... flot!

Men i bund og grund er det den version hvor kontakten er lukket/gennemgang n=E5r magnetten ikke er foran kontakten. (- hvor normalen, til f.eks. alarmsystemer og lign., er det den version hvor kontakten er lukket/gennemgang s=E5 l=E6nge magnetten er foran kontakten)

Ved du et sted hvor s=E5dan en version kan k=F8bes? (en tidligere skrev at man kunne kigge p=E5 RSOnline - men synes ikke jeg kan finde dem der skal bores ind i d=F8rkarmen).

P=E5 forh=E5nd tak!

- Zenty

Aksel skrev:

er

Reply to
Zenty

"Zenty" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@l12g2000cwl.googlegroups.com...

Det findes ikke, hvis kravet er at de skal være beregnet til montage i en dørkarm. Den type bruges til tyveri alarmer, og der vil de *altid* være sluttet når døren er *lukket*, ellers er der ingen sikkerhed i det. Du kan godt få løse reed-rør med den modsatte funktion (NC). Du kan evt. pille reed-røret ud af en almindelig dørkontakt (NO) og montere et reed-rør med (NC) i stedet.

Reply to
Allan Soerensen

Det er nu forkert at de ikke findes - for de kan sagtens k=F8bes i udlandet (bl.a. USA)

- men eftersom jeg kun skal have nogle enkelte, ville jeg nu =F8nske de kunne k=F8bes herhjemme, grundet fragt.

Allan Soerensen skrev:

en

re

evt.

ed-r=F8r

Reply to
Zenty

"Zenty" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@16g2000cwy.googlegroups.com...

Jeg har tidligere arbejdet i alarm-branchen og har *aldrig* set en dørkontakt med NC-funktion, og som nævnt er der overhovedet ingen sikkerhed hvis det var tilfældet. Sløjferne i et alarmanlæg er altid hvilestrøm.

PS: Det ville være rart, hvis du svarede under det du svarer på. Det gør det noget lettere at læse og forstå.

Reply to
Allan Soerensen

Hej. Nu ved jeg ikke hvilke strømme/stændinger der er tale om, Men med 2 modtande og en transistor, kan man nemt lave en 'inverter' altå logisk '1' på indgangen giver logisk '0' på udgangen. Men det kræver jo lidt mere arbejde, end at få den rigtige kontakt.

-Venligst, Bo Andersen-

Reply to
Bo Andersen

kerhed

=F8m.

Det er nu ikke til brug i alarm henseende. Skal bruge det til andre form=E5l - men n=E6vnte bare at magnetkontakten skal v=E6re af indbygnings-typen (til d=F8rkarme) som f.eks. anvendes i alarm systemer - dog bare af NC typen.

- Zenty

Reply to
Zenty

n=2E

Lyder yderst interessant :-) Planen er s=E5 ment bare at kontakten skal t=E6nde et svagstr=F8ms-rel=E6 s=E5 snart en d=F8r =E5bnes. S=E5 hvis det er muligt at lave en "inverter", uden de helt store problemer, lyder dette som en virkelig interessant ide.=20 Sp=E6ndingen er 6V.

P=E5 forh=E5nd mange tak!

- Zenty

Reply to
Zenty

"Zenty" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@79g2000cws.googlegroups.com...

Korrekt, men den type reedkontakt til indbygning i en dørkarm anvendes normalt til alarm-anlæg og derfor er kontaktfunktionen NO, dvs. kontakten er åben når den *ikke* påvirkes af en magnet. Tror du ikke du har misforstået funktionen af den du har set i USA jf. din fejlagtige overskrift, som Aksel allerede har korrigeret?

Reply to
Allan Soerensen

Allan Soerensen skrev:

din

Dog ikke - for de har begge typer til salg.

Reply to
Zenty

Hej igen.

Kig lige her:

Scroll helt til bunden og du finder et diagram over en: A transistor inverter (NOT gate)

husk bruger du relæer skal du også have en transistor til at trække selve relæet, og en beskyttelses diode over relæet.

-Bo Andersen-

Reply to
Bo Andersen

"Bo Andersen" skrev i en meddelelse news:4579e001$0$20255$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Hvis ikke man bare kunne nøjes med at vende funktionen med selve relæet? Relæet hedder så NC. De fleste af slagsen er skifterelæer, - altså med både NC og NO kontakter, og så er alle muligheder der.

Erling

Reply to
Erling Nansen

Magnet kontakt = Reed switch Fx. Farnell.dk 4332349 .

/A

Reply to
Anders F