magnetisme og høje frekvenser

Jeg vil lige høre nogen af jer, hvad der fysisk sker. Hvis man sætter en
megnetisk skinne, med et kvadrat på ca. 40mm^2 til en vekkelspænding, eller
i hvertfald firkantet vekkel på lidt over 22KHZ ?

Jeg har nemlig en skinnespotsæt jeg har sat op, mærket er Herstal.. Trafoen
levere 11,42V frekvensen er ca. 22,5Khz og selve skinnen er magnetisk og har
ca et kvadrat på 40mm^2 Der er tilsluttet 3 magnetspot på hver 20W. Men
alligevel er der et spændingsfald på 0,25V bare efter 1m svarer til ca. 3%
spændingsfald... Samtidigt kan jeg godt få stød af lortet når man rører ved
det.. Så der må ske noget når det er magnetisk? og frekvensen også er så
høj.. Der ville vel ikke være noget, hvis det var jævnstrøm?

Re: magnetisme og høje frekvenser
Hey...

Nu skal du passe på med det veksel...

Skifter det fra + til minus og omvendt .. ??

eller pulser det bare fra 0 - 12 V ??

for hvis det skifter + til - burde det ikke kunne blive magnetisk, ...eller
det gør det, men det skifter vel bare Nord-sydpol 22000 gange i sekundet....
så vil da ikke regne med der bliver et magnetfelt ...

--
Mvh Kasper

Re: magnetisme og =?ISO-8859-1?Q?h=F8je?= frekvenser

Magnetismen ændrer ikke noget. Det må være noget andet der spiller ind.

Som en anden skriver, så check lige om SMPS'en skifter fra plus til minus,
eller fra 0 til 12v. Jeg vil tro det sidste, da en konstant skiften ml. +
og - med tiden ville afmagnetisere skinnen!?!

/Rune

Re: magnetisme og høje frekvenser
Hvad har du målt spændingen med?
Hvis det er et "almindeligt" digitalvoltmeter på AC skal du ikke regne ret
meget med det målte. Ved 22kHz kan det meget godt være, at det kun viser 30%
af den reelle spænding og så skal det mok passe, at det giver små stød.
Har du målt med DVM indstillet på DC er spændingen ved pulserende jævnstrøm
nok noget højere og kan dermed også støde.
Mht til spændingsfaldet: Jern er jo en noget dårligere leder end kobber, men
med ca. 40mm2 skulle der nu ikke ske det store spændingsfald.
Hvad er returvej for strømmen? De 40mm2 jern er jo nok kun den enen leder?

Mvh Kurt

eller
Trafoen
har
ved

Re: magnetisme og høje frekvenser

eller
Trafoen
har
ved

Det kunne lyse som et oplagt eksempel på strømfortrængning - som er
frekvensafhængig - men... 40 kvadrat er alligevel en del..

Lyser lamperne ikke lige kraftigt, eller hvad er problemet?

Site Timeline