Magnetisk afskærming af højttalere?

Hejsa

Jeg skal til at bygge mig et sæt højttalere til et surroundsæt og
centerhøjttaleren skal placeres oven på fjernsynet.
Derfor får jeg brug for at lave den magnetisk afskærmet.
Jeg har bygget en del højttalere gennem tiderne, de fleste med gode
resultater, men det der afskærmning har jeg aldrig prøvet, så hvordan klarer
jeg det?

Mvh
Benjamin

Re: Magnetisk afskærming af højttalere?
Mange bruger et par "kontra" jern kerner. Men ellers er det jo at bygge
en jernbox :-). Det nemmeste er nok kontramagneten :-).

Re: Magnetisk afskærming af højttalere?

Tror jeg holder mig til kontramagneten :o)
Men hvordan i praksis?
Kan jeg tage en anden magnet og sætte omvendt bag på højttalerens egen
magnet og på den måde dæmpe udstrålingen?
Eller skal jeg til at arbejde mig over i noget med ferrit ringe?

Mvh
Benjamin

Re: Magnetisk afskærming af højttalere?

Du ødelægger så noget af den oprindelige magnets styrke...

Dete r teorien

Hvordan skulle de dæmpe magnetisk udstråling ?

Jernplader eller "mu metal" virker...

Re: Magnetisk afskærming af højttalere?

Det er jo kun til centerhøjttaleren, så jeg tvivler på at det har den helt
store betydning da det jo mest er tale der kommer ud den vej.

Jamen så må jeg jo prøve om den teori holder i praksis :o)

Jeg mener at have hørt noget om at en ferritring rundt om magneten skulle
dæmpe udstrålingen, eller "vende" den i en anden retning..
Det er muligt at jeg har hørt forkert, jeg har helt ærligt ikke ret meget
forstand på magnetisme andet end at den er god til at vise vej, finde små
metaldimser og ødelægge billedrør med..

Sådan noget mu metal lyder dyrt..
Nu du skriver jernplader.. Kan jeg så ikke "bare" smide en halvtyk jernplade
i bunden af kabinettet?

Mvh
Benjamin

Re: Magnetisk afskærming af højttalere?

Du har vel valgt enheden ud fra givne parametre ?

Disse F8%delE6%gger du med en "modmagnet.

Du kan ogsE5% kF8%be magnetisk afskE6%rmede enheder...

Det er ikke galt...

Jeps.

Klaus

Re: Magnetisk afskærming af højttalere?

Stort set ikke andre parametre end prisen lige i dette tilfælde..
Da det som sagt kun er en "tale" højttaler mener jeg ikke at den behøver at
være supergod på alle områder.
Dog har jeg ikke valgt en skinger lille sag der kræver en hulens masse for
at bevæge sig til lyd ;o)

jernplade

Oki, jeg prøver at eksperimentere lidt.
Takker for inputs :o)

Mvh
Benjamin

Re: Magnetisk afskærming af højttalere?
ver at

En center i dag er ikke kun en "talehF8%jttaler"

Klaus

Re: Magnetisk afskærming af højttalere?

at

Jeg har i øjeblikket en 5.1 opsætning, og der kommer ikke ret meget andet
end tale ud af center-enheden.
Resten af lydbilledet bliver delt ud til de 4 satelitter + sub'en.
Selv mit surround-headset opfører sig på samme måde, disse er så blot
tilsluttet min computer.

Mvh
Benjamin

Re: Magnetisk afskærming af højttalere?

Hmm, har i øjeblikket en 5.0 opsætning. Jeg syntes at der kommer meget
andet fra centeren

Måske fordi jeg har en center med lidt mere "punch" i ? (DLS Qubic)

Re: Magnetisk afskærming af højttalere?
Det er faktisk det fF8%rste, de fleste gF8%r limer dem sammen kerne mod
kerne. Men du kan ogsE5% kF8%be disse enheder fE6%rdigt.

Site Timeline