magneter i harddiske?? - Page 2

Re: magneter i harddiske??

Er en hammer specialværktøj?

Tomas

Re: magneter i harddiske??

Hvis du er lidt doven er der jo også et tilbud her lidt syd for grænsen:

https://www.hkcm.de /

Jeg har ikke været i Eckernförde siden der gik spritbåde fra Sønderborg, men
det var vist en anden tiltrækningskraft ;o)

Der er da et rigt udvalg

Vh

Svend Åge

Re: magneter i harddiske??

Prøv at søge på nettet efter
Halbach Array
Det er en særlig måde at orientere magneterne på,
så du får en samlet magnet, der kun er magnetisk på den ene side.

http://www.ian.org/Magnetics/Halbach_Arrays.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Halbach_array

--
Uffe Bærentsen

Re: magneter i harddiske??

Siden der ikke er andre der har 'advaret' dig imod idéen er der åbenbart
meget stor forskel på, hvor kraftige magneterne i harddiske er...

De sidste jeg har skilt ad af slagsen, har været mere end tilstrækkeligt
kraftige til at man uden problemer kunne hænge større haveredskaber som
spader, river osv. op med dem.

At forsøge at vriste en kokkekniv løs fra så kraftig en magnet, ville
(ud over at være urimeligt besværligt for noget der antageligvis er
tænkt som en nem og tilgængelig opbevaring af knive!?) nok indebære en
stor risiko for knivens æg, da man ofte er nødt til at 'vride' emner fri
fra magneterne og dermed nemt kunne komme til at beskadige den i
frigørelses-processen.

Selvfølgelig kunne man (hvis man var lidt snild på fingrene) måske nok
montere dem bag en tynd overflade af
finer/plastik/metal/kakler/hvad-ved-jeg og dermed både skjule magneterne
og gøre det muligt at få fat i sine knive uden at bryde ud i både sved
og eder - men så kunne man på den anden side måske lige så godt bare
anskaffe sig nogle bedre egnede (mindre kraftige) magneter..?! :-)

/claus

Re: magneter i harddiske??

Det var det, jeg havde forstillet mig, nemlig at lægge magneterne ind i fx.
et stykke teak/mahognitræ og så lægge finer over. På den måde ser det ud til
at knivene bare sidder frit på træet. Det ville se herrefedt ud med alle
mine knive.

Med hensyn til at pille dem af, så tænkte jeg at man bare kunne trække
kniven ned. Ikke noget med at vride. Det plejer at virke. Samtidig er stålet
ikke så voldsomt magnetisk. Det må være til at eksperimentere sig frem til
at opnå en passende magnet styrke.  Nu skal jeg på magnet jagt. Nogen har
lige smidt 8-10 gamle IBM aptiva  (300 pl) computere ud til storskrald, der
må være nogle diske i.
(det er egentlig synd, det er nogle knaldgode maskiner, jeg har haft een
kørende som server i fire år uden et eneste problem)

Re: magneter i harddiske??

Jeg har gang i fuldstE6%ndigt samme projekt. Tror dog jeg finder et
stykke eg... ;-)

kke

Det bliver nok kun et problem med svage magneter. Med mindre man er
rigtigt god til at fE5% dem tE6%t pE5% (3D%meget lidt materiale foran)...
Jeg er lidt nervF8%s for, om man risikerer, at knivene helst vil hE6%nge
bestemte steder over de diskrete magneter. Men det /burde/ ikke vE6%re
et problem med stE5%l.
Jeg havde faktisk overvejet at benytte samme teknik som Max linkede
til: AltsE5% lE6%gge magneterne ind mellem to jernskinner. SE5% er det ogs=
E5%
kun to tynde spor der skal frE6%ses rigtigt tE6%t pE5% overfladen. Jeg er
dog lidt i tvivl om, hvordan man bF8%r optimere designet - det er laaang
tid siden, jeg har kigget pE5% magnetfelter.
De der Halbach arrays ser nu ogsE5% yderst interessante ud. Bare ikke
med genbrugsmagneter :-(

Conners gamle diske havde nogle fine stF8%rrelser magneter (to ved siden
af hinanden). Stort set alle de nyere benytter stF8%rre, halvrunde
magneter (der passer rigtigt fint til spolen i den lineE6%re motor - men
ikke sE5% godt til ret meget andet ;-).

Du fE5%r som nE6%vnt nok brug for nogle torx nF8%gler. Hovedet skal i regle=
pilles ud (Det er som regel fine lejer, der er lette at bruge, hvis
man laver mekatronik fusk ;-) - eller motor-spolen knE6%kkes af.
Magneterne er oftest limet fast til en metalplade. Da
neodymiummagneter er sprF8%de, kan de vE6%re svE6%re at fE5% hele af. Jeg
plejer at have held med at bukke metallet i en bue vE6%k fra magneten...
Typisk med en svensknF8%gle og en god, stor papegF8%je tang eller lignende
(af mangel pE5% skruestik)...

Jeg hF8%rer gerne om hvordan projektet gE5%r... :-D

Mvh.
 Anders

Site Timeline