Magnet relæ - findes det ?

Hej Elektronik eksperter !

Findes der magnet relæ´er ?

Jeg tænker på et relæ man fx. indbygger i en strømforsyning. Når jeg ligger
en magnet ovenpå kabinettet (relæet ligger umiddelbart nedenunder) så tændes
forsyningen - og når jeg fjerner magneten, så slukkes strømforsyningen.

Findes sådan noget ?

En fortalte mig magnet-kontakter, som man bruger ifm. alarmer på fx.
vinduer - kan de det jeg efterlyser ?

Mvh. Per

Re: Magnet relæ - findes det ?
Hej Per

Ja, det hedder en reedkontakt.

http://da.wikipedia.org/wiki/Reed-kontakt

Max

Re: Magnet relæ - findes det ?

Ja, man skal lige være opmærksom på at en reed-kontakt normalt
ikke må trække en ret stor strøm. Så det kan være nødvendigt
med et ekstra relæ, hvis en strømforsyning skal tændes.

Ivar Magnusson

Re: Magnet relæ - findes det ?

Mange tak til jer begge :-)

Den skal ikke trække ret meget måske 300ma - det håber jeg går.

mvh. Per

Re: Magnet relæ - findes det ?

Hmmm,,, Hvor stor spænding skal den så bryde ??

Bo //

Re: Magnet relæ - findes det ?

den svinger imellem 7 og 13 Volt vil jeg tro.

/ Per

Re: Magnet relæ - findes det ?

Det gør det ikke.

Re: Magnet relæ - findes det ?

-og hvorfor ikke det ???

http://dk.farnell.com/meder/ksk-1a35-1520/reed-switch-20w/dp/1079467
-og der er flere af samme skuffe, der klarer over en hel Ampere,

Bo //

Re: Magnet relæ - findes det ?

Klart de findes, men de typiske jeg har haft fingrene i er til noget
lavere strømme.

Re: Magnet relæ - findes det ?

Pas i alt fald på med gnister.....
Jeg oplevede nogle reed sensorer som periodisk kortsluttede (brændte fast)
ved at stelle en indgang med ca 24 volt DC og en 100nf kondensator.
Spidsstrømmen som opstod, når kondensatoren blev afladet, tålte reed'en
ikke. Satte en modstand i serie og problemet var løst.

mvh
JBH

Re: Magnet relæ - findes det ?
Hej JBH

Og den problematik gælder så alle typer kontakter, ikke bare for
reedkontakter.

Max

Re: Magnet relæ - findes det ?

Det er normalt ikke noget som giver problemer ifbm mekaniske kontakter, men
nogle reed sensorer er ekstrem følsomme eller sårbare overfor peakstrømme.

mvh
JBH

Site Timeline