Magnet/induktions cykellygte

Hej.

På sitet for en af de førende leverandører, Reelight, kan jeg se, at man
anbefaler en længere holder (der fjerner lygten og dermed også
magneterne længere væk fra navcentrum) til cykler med skive- eller
rullebremser.
Grunden til at man anbefaler dette kunne være et spml. om rent
pladsmæssigt at få plads til magneterne. Men kunne det også være
begrundet i, at de bevægelige metaldele i nævnte bremsetyper kunne
reducere induktionsstrømmen, evt. aflade kondensatoren, og således
kompromittere lygtens funktion.

Baggrunden for mit spml er den, at jeg ved køb af cykel fik den monteret
med nævnte lygtetype, men efter 5 (sic) udskiftninger (udført af
cykelsmeden) stadig ikke kan opnå at den lyser de lovede 2 min efter et
stop. 3 sek - 30 sek afh, af forudgående cykelhastighed (ser det ud
til), er normen. På forhjulet, hvor der er fælgbremse, fungerer det perfekt.

Re: Magnet/induktions cykellygte

Hvor langt er der fra magneterne til lygten, når de er tættest på
hinanden?

Afstanden er altafgørende for lygternes effektivitet. Man skal
sikre sig at magneterne passerer lige præcis der hvor lygten
har sit "aktive punkt". Magneterne bør højst være et par millimeter
fra lygten.
Om der skal forlængere på, er afhængig af om man kan opnå den
situation jeg beskriver med eller uden.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews /

Re: Magnet/induktions cykellygte

Afstanden har jeg kontrolleret hver gang cykelsmeden har været i gang,
og var den ikke under de specificerede 3 mm., sørgede jeg for at den
blev det.

Du udtrykker dig som om du afviser, at evt. påvirkning fra metaldele
i cirkelbevægelse i skive- eller rullebremse kan have negativ effekt?

Situationen er mig lidt mystisk: Cykelsmeden fatter ikke noget, men
erkender at det forholder sig som beskrevet.

Re: Magnet/induktions cykellygte

Du skal også være sikker på at magneterne kører forbi det rigtige sted.

Ja, hvis disse dele mere end et par millimeter fra lygten, har de
helt sikkert ingen indflydelse. Og er de tættere på, skal det være
et specielt tilfælde før end det har nogen indvirkning.

Jeg har erfaring med Reelight og Everligth på min søns cykel.
Den største trussel mod deres funktion, er hans (og andres) hårhænde
behandling. Ustandseligt bliver de slået skæve, så de ikke virker.
En gik løs og den mistede han. To blev ødelagt ved hærværk. Og nu
sidder jeg med en Reeligth, der ikke fungere efter en tur i egerne.
Udefra kan man ikke se nogen skade. Men hvordan pokker åbner man
den, er den limet sammen?

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews /
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

OK - besynderligt - troede at de røde lysdioder, som den ældste type,
var de bedst udviklede..

Re: Magnet/induktions cykellygte

Æh, hvad?

Ivar Magnusson

--
Bruger du  Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Vi er nok ved at være OT, men...
Da jeg har prøvet 5 stk (og en 6. jeg købte andet sted) og da jeg har
kikket omkring i byen og set at påfaldende mange benytter 4 magneter på
baghjulet, gætter jeg på en systemfejl eller en ret stor fejlproduktion.
Den røde diode var i en årerække den eneste farve, så jeg troede at den
var den bedst udviklede (mest effektive/mindst fejlbehæftede)

Re: Magnet/induktions cykellygte
Hejsa,

Er for- og baglygte af sammefabrikat??

- Min første indskydelse vil være en tilnærmet defekt (super)cap på
baglygten....

/Claus

Re: Magnet/induktions cykellygte

Ja
Ja

Re: Magnet/induktions cykellygte

Prøv at sætte baglygten på foran.

--
Mvh./Regards,    Niels Jørgen Kruse,    Vanløse, Denmark

Re: Magnet/induktions cykellygte

Ja, bortset fra at jeg har givet lidt op, det er den logiske prøve.
Og det kunne være sjovt at se om rollerne byttes om - så ville det
være "bevis" på, at induktion i rullebremsen på baghjulet ødelagde
effekten af lygten.

Re: Magnet/induktions cykellygte
Hejsa,

OK.
Jeg tror stadig på defekt/forkert supercap i lygten.

/Claus

Re: Magnet/induktions cykellygte

Ja, det gør jeg også, men det må dælme være en stor sending, der er tale
om. De 3 første var cykelsmedens ene sending. De 2 nye var fra hans nye
sending og den sidste fra en anden forhandler.

Re: Magnet/induktions cykellygte
Hejsa,

Forstå det ret, men....

Når man (cykellygte-producenten) indkøber kostfølsomme komponenter
(supercaps), som sikkert er produceret i Kina, er det absolut ikke givet at
værdierne der er påtrykt komponenterne stemmer overens med den virkelige
virkelighed. Mindre lødige producenter romantiserer en del med de værdier
der bliver angivet på komponenterne.

/Claus

Re: Magnet/induktions cykellygte

Ja vel så. Tror hele lygten er fra Kina, i øvrigt. Synes jeg så det på
en emballage.