Magnet forstærker - Page 2

Re: Magnet forstærker

Nej, du sampler kun med 44,1kHz og 16 bit. Det er vel komprimering ???

Re: Magnet forstærker

Ja

Jeg er ikke sikker på at mit lydkort kan gengive så høje toner........
men min tonegenerator kan og der kan jeg høre forskel. Det er for
øvrigt ret sjovt at lytte til sådan en,  når man går subsonisk har jeg
taget mig selv i at se mig om efter en lastbil.

Hvad er "normalt stykke musik" ?

Må jeg bestemme musikstykket ?

Re: Magnet forstærker

Ok, så længe det er normaliseret og ikke bare et normalt stykke musik
hvor alle samples er divideret med 256 så man skal skrue afsindigt højt op.

Re: Magnet forstærker

Normaliseret ?

Det er noget man gør med Mp3 filer eller lignende, jeg kalder det
kompression.

Du mener altså ikke at SACD har sin berettigelse ?

Re: Magnet forstærker

Well, jeg aner ikke hvad en lyd-teknikkers ord er for at placere
signalet såldes at niveauet er rigtigt i forhold til alle andre
indspilninger.

Nej, det er en gang gejl, sikkert også grunden til at det ikke er slået
an og aldrig vil.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Magnet forstærker

Okay.......

Re: Magnet forstærker

Man kan ikke hente noget ud, der ikke er der.
Karsten H. Jensen

Re: Magnet forstærker

Netop, men man kan kompensere til en vis for rummet og højttalerne, så
det kan lade sig gøre at ændre på signalet så man får et bedre resultat,
men det kræver at man ved hvad man laver:)

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Magnet forstærker

Jo, da, men så er det der også, det man vil have kompenseret for akustisk
tilpasning af resten af anlægget. En tilpasning heraf alene for
tilpasningens skyld af et i forvejen håbløst medie er vel ikke
hensigtsmæssig.
Karsten H. Jensen

Re: Magnet forstærker

Beogram 1000 - for at kunne bruges universelt til radio med - og meduden
RIAA-inbdgang. Det var i slutningen af 1950'erne.
Karsten H. Jensen

Re: Magnet forstærker
Som stadig tilhænger af vinyl har det da altid også undret mig. Mange
problemer, diskutioner, skænderier kunne være undgået, hvis, som du
forreslår, hvis RIAA forstærkeren var indbygget i grammofonen. For det
første kunne den tilpasses en anbefalet pick-up, så der var mulighed for det
mest lineære signal til lineær indgang på forforstærker, dernæst og mindst
ikke lige så vigtigt ville man have et til linienivaeu tilpasset (desværre
ikke normeret til konsumbrug).

I øvrigt har alle grammofoner til professionelt brug indbygget RIAA
forstærker (f.eks. EMT). Mange andre typer fortrinsvis brugt i USA havde løs
RIAA forsærker lige uden for grammofonen, så man kunne køre videre med
balanceret og normeret liniesignal (600 impedans) (+6 dBu).

Åh, når man kan sno "hele verden" ind i balanceret og uskærmet
telefonledning med en CMR på noget retning af 90 dB, såhh eehh.

Men i øvrigt er da også hele Gyngemosen og Tornerosenørns Allé snoet ind i
balancerede, skærmmede kabler (600 Ohm impedans) og i gamle dage med en
central med stroger vælger for  omskifting af lys mellen de forskellige
studier.

Har du nogensinde pøvet at stå på et stråltrådsnet i mørke i et lyddødt rum?

I øvrigt måler man også højttalere under ikke-lyddøde betingelse men i et
rum med et kontrolleret og normeret efterklang - noget, der skulle simulere
flest almindelige lytteforhold en en gennemsnitsstue.

Det kan jeg godt erklære mig enig i - med udsigt til en regn af spøgsmål om
Har du prøvet dit? - Har du prøvet dat? og Har du prøvet dittedat?

Det er jo ikke mig, der nødvendigvis skal bekræfte andre i deres opattelser,
som jeg ikke måtte være enig i. Jeg giver blot en anbefaling - et godt råd
med udgang i teknikske fakts samt erfaringer indhentet både fra
erhvervsmæssig beskæftigelse og fagmæssig interesse. Så kan man tage det til
efterretning eller lade være.
Karsten H. Jensen

Re: Magnet forstærker

Ja heldigvis da, men kun ganske få efterprøver kabler og forstærkere i det
miljø de skal bruges, det er en fejl, mekanisk stabilitet er stærkt
undervurderet.  :-|

Orla
med hang til levende musik

Re: Magnet forstærker

Nej da. Endten køber man dem færdige til formålet eller også laver man dem
selv til formålet. Så er de præcis så mekanisk stabile (mærkeligt udtryk i
denne forbindelse) som opgaven kræver - om så det drejer sig om kabler, der
skal kunne holde til at blive kørt over af en truck. Det er da godt nok
noget, man ikke ligefrem bruger hjemme på stuegulvet, men en Nilfisk kunne
vel gøre det.:-)

I øvrigt optræder mikrofoni mest på mikrofonkabler eller kabler til en
guitar, da de er ubalancerede og oftest mest består af plastik.
Karsten H. Jensen

Re: Magnet forstærker

Hvor volsomt går det lige for sig i din stue?

Påstår du at man kan høre at normale kabler er mikrofoniske?

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Magnet forstærker

Get

Måske lidt forkert sagt; I processen i lydstudiet er nok mere rigtigt, og
det er meget :-| Lyden skal jo tilpasses de begrænsninger mediet har.

formidle

Surround hvafornoed ?? Du kan altid "høre" et anlæg, har Du nogensinde været
i en koncertsal ?

Det kan jeg garantere dig for at der er, prøv lige at måle selv. Placer et
(dårligt)kabel i et støjfyldt miljø, send signal igennem og mål. Få en a-ha
oplevelse.  :-)

fra

Med et større frekvensomfang, og dynamik end en CD !

Jo de findes skam på stortset alle radiostationer

Samme signalniveau som MC-pickup, og samme frekvensområde, såe...

Næeh, egentlig ikke, hvis man kan hindre vibrationer i at belaste
fejlkorigeringskredsløbet, så fint for mig. Det er selvfølgelig dårligt
design når min Philips CD ikke kan tåle højt lydniveau, eller vibrationer
fra varmepumpen, der hænger på samme væg. Men blive kaldt en klovn fordi at
jeg lægger lidt skumgummi under fødderne på spillen ??  :-/ Og løser et
problem....

befinder

Bare jeg slipper for dobbelt blindtests når der skal vurderes køreegenskaber
på motorcykler  ;-)

Og så "skøjtede" Du elegant uden om problemet omkring
forstærket/modkobling/belastning  ;-)

Nå-pyt, jeg vil hellere ud at høre noget "rigtigt" musik  :o)

mvh
Orla

Re: Magnet forstærker

Jeg mener nu rammerne i 16bit@44.1kHz er ret vide, alene det at der kun
er 2 kanaler gør jo at det aldrig kan blive helt som at være der selv.

Ja, men der er der jo rent faktisk forskellige placeringer af
instrumenterne, mao. langt flere kanaler end det du har i stuen, så det
er en helt anden situation.

Hvis det skulle være 100% naturtro skulle man optage med et par
mikrofoner i et kunst-hovede, med kunstige ører og kun tillade
afspilning via hovedtelefoner.

... men det gør man ikke så man har tabt slaget på forhånd og det eneste
man kan gøre er at prøve at få det bedste ud af de sølle 2 kanaler.

Jeg argumenterer ikke for lighed mellem hegnstråd vs. normale
kvalitetskabler, jeg argumenterer for at et normalt kvalitetskabel er
lige så godt eller bedre end et specielt audiofil-månsteøv-litze-magi
kabel, så længe vi taler om at overføre signaler de 60cm mellem enheder
i en normal stue.

Well, meget få kan høre noget som helst over de 20kHz som en CD kan
gengive nøjagtigt, og af dem der kan høre noget er der ingen der kan
høre forskel på en hundefløjte og en flagermus.

En CD kan gengive DC til 20kHz, det kan en vinylspiller ikke, 16 bit
giver et dynamisk område på 96dB, det synes jeg faktisk er ret fint:)

Jeg sagde at jeg ikke kunne forstå at man kan finde på at lave en
pladespiller uden indbygget RIAA, specielt hvis man går op i lydkvalitet.

Pointen er: Hvis man har valgt en uperfekt teknik (ubalancerede
hvorfor så gå op i minimale detaljer som har en forsvindende lille eller
ikke eksisterende indflydelse på det samlede resultat?

Det er stadig ikke audio, bare fordi man har brug for bedre signalkabler
et eller andet sted betyder det ikke at det er nødvendigt til audio.

Nej, det var ikke det jeg mente, det du løser giver jo ikke bedre lyd,
men stabilitet i funktionaliteten i stedet for ingenting.

Så længe din cd spiller kan følge sporet og få data af skiven er lyden
100% i orden.

Det jeg opponerer imod er når nogen forsøger at fodbedre lyden (ikke
stabiliteten) med specielle, ikke funktionelle, fødder.

Ellerogså mente jeg at det var mindre vigtigt eller noget jeg ikke kan
kommentere på:)

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Magnet forstærker

Exactly my point, ingen grund til ikke at pynte på resultatet når man
afspiller, og der kan en rørforstærker, (med sit bidrag af ligeordens
forvrængning), gøre en forskel for oplevelsen af dynamik. Dog er de 16 bit
helt utilstrækkelige, hvad man godt vidste da mediet blev designet, og det
var da også et kompromis indgået dengang sidst i halvfjerdserne/først i
firserne, man kunne ikke gøre det bedre.

været

Prøvet ! Underlig lukket fornemmelse, og meget lidt virkelighedstro hvad
retningsopfattelse angår. Men det er jo også en "øre på øre" oplevelse så at
sige.

eller forholde sig til hvad man har.

et
a-ha

Fair nok, men hvad er grænsen for normalt gode kabler ? Det juks der
medleveres apparatet ved køb ?

Som Klaus også nævner, så er det ret let at høre forskel på en 16KHz sinus
alternativt firkant.

Nej, den kan gengive fra 18-20 Hz, og op til, i mit tilfælde, omkring 30
KHz, og en dynamisk opløsning langt over 16 bit. Egentlig kun begrænset af
det "negative" signal/støj forhold, altså hvor langt man kan lytte ned under
grundsuset i vinylen.

I erkendels af at MC-forstærkeren alligevel ikke kan være i tonearmen har
jeg så brugt et tungt, og ret stift kabel, (to kabler af ca. 8 mm. tykkelse
og 60 cm. længde), ikke ret dyrt. Og det må så være godt nok. Forberedelser
til ballanceret drift er der, men tiden til at doble indgangstrinet op i
forstærkeren har ikke nået første prioritet, som sagt, jeg vil hellere lytte
til musik....

Du kæmper godt  ;-)  Signalet vi af og til ser problemet på er kvantiseret
med 12 bits..... Og når man så ved at øjets dynamik er væsentlig ringere end
ørets..... Karsten var også inde på problemet med mikrofonkabler, det
problem kender jeg også, og det er ellers ballancerede signaler og
indgangstrin.

at

Jo tak, men Philipsspillen befinder sig i en gråzone, med interpolering,
længe inden at den giver op med at læse skiven. Og 100% i orden er vist en
grov tilnærmelse for det apparat.

;-)

mvh
Orla

Re: Magnet forstærker

Aah, jeg vil stadig fastholde at forvrængingen i en rørforstærker er
forkert, lydteknikkeren/produceren har jo mixet pladen du hører med
normale forstærkere, så du hører noget andet end de gør og eftersom det
er dem der lavet pladen der *ved* hvordan den skal lyde så er en hver
fravigelse fra hvad de hørte da de lavede pladen en fejl.

Ja ok så, det skal nok passe at dere er musik hvor man gerne vil have
større dynamik end 16 bit kan levere, men jeg vil fastholde at man skal
have rigtigt godt udstyr for at kunne bruge den sidste bit til noget, så
langt de fleste vil aldrig skrue så højt op at de kan høre de sidste bits...

Hvis der i databladet på kablet bliver brugt ord som skineffect og andre
ikke-relavante audio-fil termer er kablet for dyrt.

Hvis der er andet end kabel mellem stikkene er det for dyrt.

Hvis det er et færdigt kabel der bliver reklameret for er det for dyrt.

Egentligt ville jeg bare købe noget kabel som ser ud til at være
tilstrækkeligt skærmet og som ikke er gejlet med neonfarver eller salgsgas.

Jeg vil have mit kabel på ruller og mine stik i poser, så skal jeg nok
ordne resten selv:)

Ja, en firkant er også noget helt andet end en trekant.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Magnet forstærker

Hvad får dig til at tro, at lydteknikere/producere er fejlfri ? De hører
resultatet på en anden måde, mange af dem lytter kun efter fejl, og ikke
mindst de "lever" med begrænsningerne mediet pålægger dem, og ender med et
kompromis.

Aha !

Ja, det er pjat, men hvis ikke kablet er mekanisk stabilt, så er det for
ringe...

Vrøvl ! Faktisk kan du ikke lave gode XLR mikrofonkabler selv til den pris
de sælges i seriøse musikinstrumentforretninger.

Det sker skam også her, men på visse områder kan det ikke betale sig.

sinus

Ja-og !? Var det ikke dig der sagde at 22KHz var nok ? Og at overtoner ikke
kunne høres ? Overtoner er væsentlige for opfattelsen af et instrument, og
for oplevelsen af dynamik. Meget af instrumenters dynamiske udtryk ligger i
hvordan overtonespektret ser ud, mere end i lydtrykket som sådan. En violin
er et rigtigt godt eksempel. Så selvom hørelsen ikke kan opfatte de høje
toner enkeltvis, så er samme hørelse dog stadig ret følsom for overlejrede
høje toner/eller kurveform. Og det bidrag er der bare ikke på en CD  :-(

mvh
Orla

Re: Magnet forstærker

Ikke noget, men det er dem der har ret:)

Jo, med en samplerate på 44.1 kHz kan man nøjagtigt gengive en sinus på
22kHz, der sidder jo et filter efter DAC'en som skal sørge for netop
dette, det er en sølle konstruktion som slutter en DAC direkte til
forstærkeren.

et instrument, og

Well, selvfølgelig er overtonerne med på CD'en, bare ikke dem der er
over 22kHz.