Magnet forstærker

Jeg rendte lige ind i en interessant bog om "magnetforstærkere", tilsyneladende en slags trafo der virker som et rør eller en transistor. De skulle kunne bygges så de kan håndtere tusinder af ampere. Nogen der har erfaringer med dem?

(kig lidt i demo-bogen, der er et diagram over princippet)

--
Rado

and why. Then do it.  - Robert Heinlein
Reply to
Rado

"Rado" skrev i en meddelelse

Ja helt op til 157000 A det må være nogle store sikringer :)

ku ik la vær

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

"Michael Meidahl Jensen" skrev i en meddelelse news:421e5b18$0$181

Nope! Helt op til 175000A Der er 'kun' 18000A til forskel ;-)

Ku' heller ikk' la' vær' ;-)

Kommer til at tænke på 'Philadelphia eksperimentet', mon det har været sådan nogle ombord?

--
mvh Uffe
Reply to

Ahh, nostalgi :-) for øvrigt til salg i Tiger i øjeblikket på DVD.

Peter

Reply to
Peter Andersen

"Rado" skrev

Er det ikke bare en ganske almindelig transduktor?

Anvendt i mange TV fra 70erne.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Aner det ikke. Men jeg spekulerer på hvilken "lyd" en audioforstærker baseret på dette princip ville have? Der er jo som bekendt forskel på lyden i rør- og transistorbaserede forstærkere. Nogen der har eksperimenteret med det?

--
Rado

and why. Then do it.  - Robert Heinlein
Reply to
Rado

Tjah, hvis dine højttalerkabler er dyre(*) så vil den super esoteriske opbygning garenteret give højere frihed i det tonale billede og lydscenen vil være mere klart defineret, endvidere vil bassen sikkert være tør og sikker, dog uden at være rungende.

Eller også er der ikke.

*: læs: Audiofile; storforbrugere af placebo, magi og andet overtro.
--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk
Reply to

Næe. Det kan også DU måle (videnskabeligt) OG høre (subjektivt). Sidstnævnte kræver dog at du har normal hørelse og adgang til et godt anlæg (jo bedre des lettere ;-)...

Eller i min terminologi: Nydere af kvalitets audio/musik....

/Anders

Reply to
Anders F

Hvis man kan det er forstærkeren i stykker og skal skiftes, det er er på CD'en er det der skal ud af højttaleren, alt der ændrer signalet undervejs er en fejl, med mindre det sker for at korrigere for defekter i lytte rummet eller i højttaleren.

Det er da fjollet at bruge en forstærker som et filter for at opnå en eller anden effekt og så hævde at det giver en mere naturtro lyd...

Well, det kommer lidt an på, hvis man gør ting der beviseligt gør lyden bedre, så ja, men på et eller andet tidspunkt kommer man alt for langt ud over grænsen mellem videnskab og magi.

Tag f.eks. nogles tro på at:

  • Elkablet mellem forstærkeren og væggen har en indvirkning på lyden.
  • Kvaliteten af et spdif kabel kan gøre en forskel på lyden.
  • Kvaliteten på et signalkabel kan gøre en forskel på lyden.
  • Et højttalerkabel til 5000kr lyder bedre end et til 10kr.
  • Fødder med keramik kugler i får en CD spiller til at lyde bedre.

... Alt sammen 100% BS og kynisk placebo-markedsføring som rigtigt mange "audiofile" falder for.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk
Reply to
Flemming Frandsen

Det troede jeg ellers der var generel enighed om. Men det er ikke noget jeg personligt har nogen erfaring med.

--
Rado

and why. Then do it.  - Robert Heinlein
Reply to
Rado

Well, det kan godt ske at en rørforstærker lyder anderledes når den bliver mishandlet end en transistorforstærker, men hvis to forstærkere ikke er helt mickeymouse-agtige og de bliver brugt inden for det område de er designet til vil de lyde ens.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk
Reply to
Flemming Frandsen

Jeg tvivler, en rørforstærker har næsten altid høj forvrængning.

Prøv at se THD procenterne her (De står under graferne).

HKJ

Med andre ord er designet forkert og bør ikke bruges:)

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk
Reply to
Flemming Frandsen

"Flemming Frandsen" skrev

Rolig nu, når vi er ude i signalkabler på 30 m og længere er den nu nemt at måle og høre forskel.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Rado" skrev

En transduktor er ikke særlig liniær.

Du benytter dig af en magnetisk spolekærnes mætningspunkt, jeg gætter på at en hel del modkobling vil være nødvendig, men hvem ved, måske kan et hæderligt resultat opnås.

I øvrigt vi en sådan forstærker, i lighed med de elektronrørsbaserede, være forholdsvis ufølsom for en EMPbombe. Ligeledes vil den være relativt ufølsom for lynnedslag, igen på linie med radiorørene.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Hey

En rigtig viklet linæer udgangs transformator koster da vidst knaster hvis den skal gå fra 20-20Khz og hvem kan lave det nu til dags ?

Kasper

Reply to
Repzak

Ja, naturligtvis, jeg snakkede om 60cm lange kabler af fornuftig kvalitet vs. 6000kr/fod teflon-guld-månestøv kabler.

Hvis man er oppe på 30m bruger man vel også STP med balancerede signaler i, ikke?

Flemming Frandsen

Hmm, jeg tror jeg vil betegne enhver forstærker der har en udgans trafo som mickeymouse-agtig:)

Flemming Frandsen

"Flemming Frandsen" skrev

at

Med lindolie? ;-)

Sidst jeg lavede det, jo!

Jeg har i øvrigt tidligere trukket 2 x 7Km stållize, der var det nu også tydeligt at høre kabelets indflydelse.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Du falder i den fælde at opfatte en forstærker som et lineært system, der kan beskrives ved et frekvensrespons. Det er tit man støder på den opfattelse at et frekvensrespons beskriver et system 100%. Det er ganske enkelt ikke tilfældet. Dette ville kræve at følgende to betingelser er opfyldt:

1) Systemet er 100% lineært 2) Systemet er i steady-state

Den sidste er den hårdeste at opfylde, eftersom det aldrig er sandt for virkelige signaler. Hele min pointe er at selvom den primære forskel på rør og transistorforstærkere er mængden af harmonisk forvrængning, så er der andre ting (ikke steady-state) der er mindst ligeså vigtige for at kunne karakterisere en forstærkers evne til at drive en transducer. Desværre bliver dette tit glemt, og komplicerede problemstillinger bliver reduceret til simple tommelfingerregler nøjagtigt som du gør her.

Hvad angår de 2 første så har jeg ikke praktiske erfaringer med disse, og har ligeledes svært ved at se hvorfor disse skulle kunne påvirke lyden - men jeg afviser det bestemt ikke. De 2 næste (signalkabel og højttalerkabel), så må du være komplet døv eller også har du aldrig prøvet det på et anlæg som kan afsløre forskellene. Og det behøver ikke være et særligt fint eller dyrt anlæg for at man kan høre stor forskel. Som eksempel kan jeg nævne et anlæg med en NAD cd-afspiller, NAD 40W receiver, og et bare temmeligt store Dali højttalere. Her afprøvede jeg at par Audioquest Ruby som erstatning for bilka-kablet, og forskellen var enorm - det var meget værre - bassen var tung, blød og enormt rodet og druknede fuldstændigt mellemtone og diskant. Derefter satte jeg Audioquest kablet i mit eget anlæg som dengang bestod af en Arcam 60W forstærker, som er væsentlig mere strømstærk end NAD, samt et par System Audio højttalere med små enheder. Her var effekten lige omvendt. Bassen var meget kontrolleret, og mellemtonen blev enormt åben og mere detaljeret end med standard bilka-kabler. Så ja, jeg har ved selvsyn konstanteret at der er forskel på signalkabler - men dyrt er ikke nødvendigvis det samme som bedre. Hvad angår dit påstulat omkring højttalerkabler, så er jeg sikker på at du kan købe et kobberkabel til

5000kr der lyder bedre end et sjippetov til 10kr.

Taler vi teori, så er det jo vanvittigt let at modelere et kabel med selv simple modeller, som teoretisk kan vise hvorfor et kabel lyder bedre end et andet. Det gælder både højttalerkabler og signalkabler. Er du interesseret er der en overfladisk, men dog informativ artikel på Audioquests hjemmeside, der redegør for nogle af de effekter der har indflydelse:

Thomas Thorsen [9000]