Magnet forstærker

Jeg rendte lige ind i en interessant bog om "magnetforstærkere",
tilsyneladende en slags trafo der virker som et rør eller en
transistor. De skulle kunne bygges så de kan håndtere tusinder af
ampere. Nogen der har erfaringer med dem?

http://tinyurl.com/5gep7

(kig lidt i demo-bogen, der er et diagram over princippet)

--
Rado

Re: Magnet forstærker

Ja helt op til 157000 A
det må være nogle store sikringer :)

ku ik la vær

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

meddelelse news:421e5b18$0$181

Nope!
Helt op til 175000A
Der er 'kun' 18000A til forskel ;-)

Ku' heller ikk' la' vær' ;-)

Kommer til at tænke på 'Philadelphia eksperimentet', mon det har været sådan
nogle ombord?

--
mvh Uffe

Re: Magnet forstærker

Ahh, nostalgi :-) for øvrigt til salg i Tiger i øjeblikket på DVD.

Peter

Re: Magnet forstærker

Er det ikke bare en ganske almindelig transduktor?

Anvendt i mange TV fra 70erne.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Magnet forstærker
On Fri, 25 Feb 2005 09:56:49 +0100, "Uffe Ravn"

Aner det ikke. Men jeg spekulerer på hvilken "lyd" en audioforstærker
baseret på dette princip ville have? Der er jo som bekendt forskel på
lyden i rør- og transistorbaserede forstærkere. Nogen der har
eksperimenteret med det?

--
Rado

Re: Magnet forstærker

Tjah, hvis dine højttalerkabler er dyre(*) så vil den super esoteriske
opbygning garenteret give højere frihed i det tonale billede og
lydscenen vil være mere klart defineret, endvidere vil bassen sikkert
være tør og sikker, dog uden at være rungende.

 > Der er jo som bekendt forskel på lyden i rør- og transistorbaserede
forstærkere.

Eller også er der ikke.

*: læs: Audiofile; storforbrugere af placebo, magi og andet overtro.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Magnet forstærker

Næe. Det kan også DU måle (videnskabeligt) OG høre (subjektivt). Sidstnævnte
kræver dog at du har normal hørelse og adgang til et godt anlæg (jo bedre
des lettere ;-)...

Eller i min terminologi: Nydere af kvalitets audio/musik....

/Anders

Re: Magnet forstærker

Hvis man kan det er forstærkeren i stykker og skal skiftes, det er er på
CD'en er det der skal ud af højttaleren, alt der ændrer signalet
undervejs er en fejl, med mindre det sker for at korrigere for defekter
i lytte rummet eller i højttaleren.

Det er da fjollet at bruge en forstærker som et filter for at opnå en
eller anden effekt og så hævde at det giver en mere naturtro lyd...

Well, det kommer lidt an på, hvis man gør ting der beviseligt gør lyden
bedre, så ja, men på et eller andet tidspunkt kommer man alt for langt
ud over grænsen mellem videnskab og magi.

Tag f.eks. nogles tro på at:
* Elkablet mellem forstærkeren og væggen har en indvirkning på lyden.
* Kvaliteten af et spdif kabel kan gøre en forskel på lyden.
* Kvaliteten på et signalkabel kan gøre en forskel på lyden.
* Et højttalerkabel til 5000kr lyder bedre end et til 10kr.
* Fødder med keramik kugler i får en CD spiller til at lyde bedre.

... Alt sammen 100% BS og kynisk placebo-markedsføring som rigtigt mange
"audiofile" falder for.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Magnet forstærker

skrev

Rolig nu, når vi er ude i signalkabler på 30 m og længere er den nu nemt at
måle og høre forskel.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Magnet forstærker

Ja, naturligtvis, jeg snakkede om 60cm lange kabler af fornuftig
kvalitet vs. 6000kr/fod teflon-guld-månestøv kabler.

Hvis man er oppe på 30m bruger man vel også STP med balancerede signaler
i, ikke?

Re: Magnet forstærker

skrev

at

Med lindolie? ;-)

Sidst jeg lavede det, jo!

Jeg har i øvrigt tidligere trukket 2 x 7Km stållize, der var det nu også
tydeligt at høre kabelets indflydelse.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Magnet forstærker

Du falder i den fælde at opfatte en forstærker som et lineært system, der
kan beskrives ved et frekvensrespons. Det er tit man støder på den
opfattelse at et frekvensrespons beskriver et system 100%. Det er ganske
enkelt ikke tilfældet. Dette ville kræve at følgende to betingelser er
opfyldt:

1) Systemet er 100% lineært
2) Systemet er i steady-state

Den sidste er den hårdeste at opfylde, eftersom det aldrig er sandt for
virkelige signaler. Hele min pointe er at selvom den primære forskel på rør
og transistorforstærkere er mængden af harmonisk forvrængning, så er der
andre ting (ikke steady-state) der er mindst ligeså vigtige for at kunne
karakterisere en forstærkers evne til at drive en transducer. Desværre
bliver dette tit glemt, og komplicerede problemstillinger bliver reduceret
til simple tommelfingerregler nøjagtigt som du gør her.

Hvad angår de 2 første så har jeg ikke praktiske erfaringer med disse, og
har ligeledes svært ved at se hvorfor disse skulle kunne påvirke lyden - men
jeg afviser det bestemt ikke. De 2 næste (signalkabel og højttalerkabel), så
må du være komplet døv eller også har du aldrig prøvet det på et anlæg som
kan afsløre forskellene. Og det behøver ikke være et særligt fint eller dyrt
anlæg for at man kan høre stor forskel. Som eksempel kan jeg nævne et anlæg
med en NAD cd-afspiller, NAD 40W receiver, og et bare temmeligt store Dali
højttalere. Her afprøvede jeg at par Audioquest Ruby som erstatning for
bilka-kablet, og forskellen var enorm - det var meget værre - bassen var
tung, blød og enormt rodet og druknede fuldstændigt mellemtone og diskant.
Derefter satte jeg Audioquest kablet i mit eget anlæg som dengang bestod af
en Arcam 60W forstærker, som er væsentlig mere strømstærk end NAD, samt et
par System Audio højttalere med små enheder. Her var effekten lige omvendt.
Bassen var meget kontrolleret, og mellemtonen blev enormt åben og mere
detaljeret end med standard bilka-kabler. Så ja, jeg har ved selvsyn
konstanteret at der er forskel på signalkabler - men dyrt er ikke
nødvendigvis det samme som bedre. Hvad angår dit påstulat omkring
højttalerkabler, så er jeg sikker på at du kan købe et kobberkabel til
5000kr der lyder bedre end et sjippetov til 10kr.

Taler vi teori, så er det jo vanvittigt let at modelere et kabel med selv
simple modeller, som teoretisk kan vise hvorfor et kabel lyder bedre end et
andet. Det gælder både højttalerkabler og signalkabler. Er du interesseret
er der en overfladisk, men dog informativ artikel på Audioquests hjemmeside,
der redegør for nogle af de effekter der har indflydelse:
http://www.audioquest.com/pdfs/aq_cable_theory.pdf

Re: Magnet forstærker

"... Ikke alene Farverne og Mønstret var noget usædvanligt smukt, men de
Klæder, som blev syeede af Tøiet, havde den forunderlige Egenskab at de
blev usynlige for ethvert Menneske, som ikke duede i sit Embede, eller
ogsaa var utilladelig dum."

Du lægger dig ret tæt op af HCA her...

 > så er jeg sikker på at du kan købe et kobberkabel til

Måske, men jeg tror ikke på at et kobberkabel med samme tværsnit som det
magiske vil lyde anderledes.

100% pladder, de bruger udtrykket "skin effect", det er ikke noget der
eksisterer så tæt på DC (alt under 200MHz).

Prøv en blindtest, det skulle ikke være så svært at samle en håndfuld
folk og teste et par kabler.

Jeg holder på at du vil opdage at der ingen forskel er på
højttalerkabler, så længe lederne er lavet af kobber og har
tilstrækkeligt tværsnit.

Hvis du kan påvise de magiske kvaliteter ved et kabel er jeg sikker på
at James Randi vil give dig en million dollars:
http://www.randi.org/jr/080504string.html#8

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Magnet forstærker
Til Thomas

Jeg giver Flemmig helt ret

Hold da kæft en gang ævl du skriver.
Du har da hvist været i Hifi klubben og lyttet til et par tåber

Claus
Radiomekaniker & Elektroniktekniker
Arbejdet med prof lyd sidte 15 år

Re: Magnet forstærker

Såså, det er svært at overbevise folk om at man har ret hvis de er sure
på en:)

Det kunne godt lyde såddan :-)

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Magnet forstærker

Jup !  Og forstærkeren er "defekt" fra det øjeblik at Du tilkobler en anden
belastning, (højtaler), end den som blev brugt i designfasen, (typisk en
modstand). Den typiske reaktive belastning indgår jo i modkoblingssløjfen*,
såe....

* Der findes selvfølgelig forstærkere uden global modkobling, eksempelvis
visse SE-rørforstærkere.

Naturtro lyd ?  Efter at lyden er "komprimeret" ned på en CD eller LP ? Get
real ! Netop derfor giver det ingen mening med et anlæg med en klinisk
"naturtro" lyd. Det handler om at anlæget incl. forstærker evner at formidle
en illusion.

Nå ! Har Du nogensinde beskæftiget dig med mikrofoni i kabler ? Mekanisk
stabilitet betyder alt når man har små strømme som eksempelvis fra
MC-pick-up'er, eller for den sags skyld signaler fra fotodioder i
backscatter detektorer, (elektronmikroskopi), hvor effekten af et
middelmådigt kabel er endog meget synligt.  :-|

For meget og for lidt fordærver, men en typisk fejl langt de fleste fra den
"ideeele verden" begår, er at de glemmer, at audioprodukter typisk befinder
sig i et "audioforurenet" lokale, og _ikke_ i et lyddødt
udviklingslaboratorie.

mvh
Orla

Re: Magnet forstærker

Hvordan mener du at lyden bliver komprimeret på en cd?

Nej, hvis du kan høre et anlæg er det ikke særligt godt eller også har
du trykket effekt knappen på din surround forstærker:)

Der er ingen mikrofoni i kabler ved line niveau/audio frekvenser, et
lang større problem er common mode, så det er grinagtigt at audiofile
snakker om lydkvalitet og støj når de ikke bruger balancerede signaler...

Ja, men nu er der jo ingen der bruger den slags lo-fi fjolleri længere:)

... jaja, jeg ved godt der er nogen der kan lide vinyl, så selv følgelig
kan jeg godt være med til at det er vigtigt at have et rigtigt kort og
godt kabel fra pickup'en til RIAA forstærkeren.

Hvordan kan det være at man nogen sinde har lavet pladespillere hvor
RIAA forstærkeren ikke var indbygget?
Det virker ret åndsvagt at transportere så følsomt et signal uden for
apparatet.

Ja, men det er jo ikke audio vel?

En del af problemerne med audiofil lyd kommer af at man har hørt at
litze tråde er rigtigt rare når man skal sende et signal 7km, men man
har bare ikke overvejet at der ikke skal proppes 7km kabel ind mellem cd
spilleren og forstærkeren.

Ok, så vi ER enige om at alle der skifter fødder på en CD spille for at
få bedre lyd er klovn-agtige, right?

Well, måske er problemet at audiofile ikke forstår elektronik eller
vigtigheden af at påvise virkninger ved dobbelt-blind-tests og de defor
opfinder en masse magisk teori til at forklare de placebo effekter de
bliver offer for.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Magnet forstærker

Ja (eller rettere sagt beskåret)

De er der også

B&O eksempelvis lavede flere svjh.

Re: Magnet forstærker

Det er vel kun hvis man har skruet så højt på da man lavede pladen at
man kom til at overstyre et eller andet sted?

Der er forhåbentlig ingen der påstår at en forstærker på magisk vis kan
finde på de manglende informationer, så al ændring af signalet må siges
at være skadeligt for resultatet.

... med mindre man laver ændringer for at kompencere for de lokale
forhold, som rum og højttalere.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Site Timeline