Magnet felt

Jeg går lidt og pusler med at vil kunne måle magnetfelter (vekslene, som
eks. vis udstråling fra en 220V ledning med strøm i)

Jeg syntes altid når man laver noget sensor halløj at der kommer 50hz brum
o.s.v med... men nu hvor jeg gerne vil måle på det, kan det abselut ikke
lade sig gøre :(

Det jeg søger er at kunne måle en strøm i en ledning hvor der løber ca
1-20mA veksel ca 50hz uden elektronisk kontakt...
(egentlig bare et tang ampere meter.. men hvor man selv laver spolen eller
noget...)

Når det virker ville jeg gerne kunne udbygge det til at blive mere følsomt
så man kunne måle denne lednings udstråling over længere afstand.. evt med
noget større strøm også...

Er der nogle der har nogle gode forslag ?

Bo ?

Mvh
Kasper

Re: Magnet felt

Det meste brum du oplever er alligevel også kapasitivt indstrålet.

I en enkelt leder? eller med 2 paralelt løbende ledere, hvor den ene leder
er returen?

Øh, prøv lige at forklare hvad det er du vil måle, jeg har ikke rigtig
fantasi til at forestille mig det.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Magnet felt

Hvorfor opfinde det "dybe hjul" en gang til ?

"hall sensor".

J, når du har en almindelig ledning med både fase og nul, vil de 2
magnetfelter ophæve hinanden.......

Re: Magnet felt
Får heller ikke tak i om du mener "måle" (strømmen) eller "påvise" (at det
er 50hz støyfelt)

Re: Magnet felt

Det jeg egentlig vil måle er svage vekslene magnet felter...

Hvor de kommer fra er jo egentlig lige meget...

Jeg har kigget på denne, men tror bare ikke den er følsom nok
http://www.gmw.com/electric_current/Sentron/documents/CSA-1V_Data_Sheet_Rev_105.pdf

Er der ikke en måde man kan lave ens egen, der er meget mere følsom ?

Kasper

Re: Magnet felt
Et Hall-element øker følsomheten ganske mye dersom det blir limt fast på en
ferritstav, så dersom det er magnetfeltet du er på jakt etter kan det nok
være en løsning.

http://www.gmw.com/electric_current/Sentron/documents/CSA-1V_Data_Sheet_Rev_105.pdf

Re: Magnet felt

Ja, jeg så godt opfordringen, men jeg ved at de metoder jeg bruger i mit
arbejde er meget mere følsomme, og ikke er egnede til "almindelig strøm"

Vi bruger en spole på ca 0.5m2 med 10 vindinger til at måle ændringen i
et homogent felt. Når du er tæt på lederen er feltet ikke homogent, og
du kan derfor lettes måle ved at bruge en strømtransformator. Den kan
bestå af en ringkeren, hvor du lader din leder passere gennem hullet, og
måler spændingen på en af vindingerne. På nuværende tidspunkt "gider"
jeg ikke opstille ligningen til dig. Ringkeren kan fint være af
pulverferrit, hvis du har behov for højere frekvenser. Desuden er en
pulverkene forynet med uendeligt mange indbyggede luftgab, som gør at
den kan håndtere store felter, uden at mættes.

Nogle strømmålere har opskåret kernen. I opskæringen sidder en
hallsensor. Kernen er desuden forsynet med måske 1000 vindinger. Et
kredsløb sender strøm gennem viklingen, og sørger for at styre strømmen
til feltet i kernen er NUL. Det har den fordel, at hallsensorens
temperaturfølsomhed og linearitet ikke har betydning. Man måler så
strømmen i neutraliseringsviklingen. Her kan du jo bestemme
viklingsforholdet efter behag.

Bo //

Re: Magnet felt

Lyder interassant...

Min ide er at grave noget ned flere steder i jorde og måle udstrålinger fra
kabler og andre sjove ting, så derfor skal det være pænt følsomt.

Kasper

Re: Magnet felt

Ved måling af små felter kan dette være en mulighed:
http://www.stefan-mayer.com/Lcsing.htm

Og her finder du hvad andre anvender Magnetometre til:
http://www.google.dk/search?hl=da&c2coff=1&q=magnetometer&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3Dlang_da

Magnetometer er som du kan se følsom nok til at måle ændringer i jordens
magnet felt.
--
Hilsen Madsen

Site Timeline