Mærkeligt RS232 problem.

Do you have a question? Post it now! No Registration Necessary

Translate This Thread From Danish to

Threaded View
Hej.

Har to identiske RS232 indgange på en styring.(to ens)

Den ene virker, den anden gør ikke.

Kreds1(der virker) returnerer fint bogstaver via hyperterm.(underforstået
når jeg luser rxtx)

Kreds2( der ikke virker) returnerer ikke en pind.


Kreds2 returnere bogstaver når max232CPE ikke er monteret, og der luses
over. Ergo det er ok indtil 232 soklen.

0,1uf er alle skiftede til helt ens kondensatorer, på 0,1uf(målte!)

5volt er ok.

Den max232cpe der virker i det raske print, er død i det syge. prøvet med
3forskellige 232. Alle funker i det raske, ingen i det syge.

Tager jeg en max232 og "letter" benene på RX/TX ud, og sætter den i det
raske print, så er der kommunikation hvis jeg luser RX/TX.

Sætter jeg samme 232 over i det syge print, så er der INGEN kommunikation.

Jeg er ved at være temmeligt langt ude her, så gode forslag til at løse et
tilsyneladende simpelt problem ønskes.

Måler jeg ohm mellem sokkel og stel på rask og syg print, så måler de
identiske værdier på alle ben. Samme med kapacitans.

Er ved at bliver gråhåret her....Nogen ideer?

Mvh
Henrik



Re: Mærkeligt RS232 problem.
Quoted text here. Click to load it



Dårlige kondensatore eller defekt sokkel.


--
Hilsen
   Peter N Petersen
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: Mærkeligt RS232 problem.
Quoted text here. Click to load it

Hej Henrik, bruger du en bærbar PC til formålet eller en alm.
PC's seriel port? Prøv en gang at mål på TX og RX signalerne, de
skulle gerne ligge inden for spec. +/-3 til +/-15 volt. Bærbare
PC'ere har ofte problemer her. Den kan jo være at den ene MAX
kreds kobling ligger mere i min/max end den anden.

/Thomas


Re: Mærkeligt RS232 problem.
Quoted text here. Click to load it


Samme stationære PC til begge print.

gammel sokkel udskiftet til garrydil. Print rengjort, og tjekket for
kortslutninger.

Alle 4 kondensatorer målte 92nf, alle skiftet til nogle nye, der måler tæt
på 100nf.

Spændingsniveauet på Max232 kredsen måler 9,42 og 9,64.

Tror snart jeg piller hele printet fra hinanden, og samler forfra.....

max232 IC fejl er udelukket. Fejlen følger printet.
Kondensatorer er skiftet. Ingen udbedring.
Komm. til selve soklen ok på begge print.
Først når jeg sætter ICen i, SÅ går det galt.

Med rxtx løftet fri af soklen på ok print og luset er der komm. Det er der
IKKE på det defekte....

Det er her jeg taber tråden helt...

Mvh
Henrik







Re: Mærkeligt RS232 problem.
Quoted text here. Click to load it

MAX232 skal have 1µF, MAX232A skal have 0.1µF... måske problemet er der?



Re: Mærkeligt RS232 problem.


Quoted text here. Click to load it

Godt set Brian :-)

Men den nemme løsning for Henrik er at montere MAX202.
Den er pinkompatibel med MAX232, men skal kun have 0.1µF kondensatorer.



--
mvh Uffe



Re: Mærkeligt RS232 problem.
Quoted text here. Click to load it


Nope, der er tale om MAX232CPE, som jo skal have 0,1uf....

Men der ER eet eller andet med det ene printkort, som bare gør at lortet
ikke virker i dette....

Mvh
Henrik



Re: Mærkeligt RS232 problem.
Quoted text here. Click to load it

I følge Google bruger den nu 1.0µF...
"MAX232CPE RS232 Driver Chip 120Kbps Requires 4 1uf caps"
"I have found many 'MAX232CPE'(s) so using 1.0µf caps should be correct"
"MAX232CPE RS232 Driver IC. Includes 5 x 1uF CAPS"

Quoted text here. Click to load it

Ja det tyder det godt nok på - især når driveren siddende i et andet board
kan få kommunikationen igang...



Re: Mærkeligt RS232 problem.


Quoted text here. Click to load it

Nope :-)
MAX232
C = 0-70graderC
PE = plastic DIP

Ifølge datablad så skal MAX232 have 1,0µF og MAX202 0,1µF.
Men da de står på samme linie i databladet, så kan det misforstås.
Dog kan jeg se at MAX232A kan nøjes med 0,1µF.


Quoted text here. Click to load it

Sprednings-kapaciteter som gør at det ligger på grænsen?

Jeg ville prøve at montere 1,0µF og se om det ikke ville køre.





--
mvh Uffe



Re: Mærkeligt RS232 problem.
Quoted text here. Click to load it


Ok, 1uf monteret. Ingen ændring.....

Nu er der sådanset kun strømforsyningedelen tilbage, så den skifter jeg
nu....

Mvh
Henrik



Re: Mærkeligt RS232 problem.
Ok, een tydelig forskel er der ihvertfald.


Rask print, sereilkabel tilkoblet. max232 kreds pin3 måler -8,8v og pin4
måler -9,4 (RX/TX)

Sygt print, samme forhold, pin3 måler -10,13V pin4 måler 0,07v.
Alle målinger taget ifht stel.

Begge print nu forsynet via 5volt fra det raske print...

Hvad kan dette skyldes? Jeg er helt forvirret....
Jeg var tilbøjelig til at mene at pin4 jo så var trukket til stel , men det
er ikke tilfældet.....

Kan kablet have en indflydelse? De to kabler er ikke ens, og DE kan ikke
ombyttes. Jeg ville selv sige nej, fordi der jo er fin komm. når jeg luser
benene uden IC.

Tak for den fine hjælp iøvrigt!!

Mvh
Henrik





Re: Mærkeligt RS232 problem.


Quoted text here. Click to load it

Så er der i det mindste en synlig forskel.
Nu er der jo blot tilbage at finde ud af hvorfor :-)


Quoted text here. Click to load it

Bruger du 1 eller 2 TX/RX?
Der er porte til 2 com-porte i en MAX232.
Hvis du kun bruger det ene sæt og det andet svæver, så kan det være en
fejlkilde.
Prøv at sætte indgangene på de opamps du evt ikke bruger til GND.


Quoted text here. Click to load it

Alt kan i teorien have indflydelse ;-)


Quoted text here. Click to load it

Bare kedeligt at det ikke rigtig hjælper :-(




--
mvh Uffe



Re: Mærkeligt RS232 problem.

Quoted text here. Click to load it

Hvis vi taler om den samme kreds, databladet
http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/MAX220-MAX249.pdf og ser på side 17, så
er pin 3 og 4 noget med/en del af konverteringen af 5 V forsyningen til +10
V og -10 V. På disse ben er der sikkert nogle switch mode pulser, så du kan
nok ikke måle noget fornuftigt med et voltmeter. Prøv med et skop i stedet.

Til gengæld skal du kunne måle fast +10 V på pin 2 og fast -10 V på pin 6.
Check med skop, at der ikke er klumper i spændingen.

Hvis enten +10 V eller -10 V mangler, må du prøve at skifte de fire
kondensatorer - og/eller se efter fejl i printet. Husk, at ca. 100 % af
sådanne fejl er loddefejl.

Hilsen Sven



Site Timeline