Maale om bil lader - Page 2

Re: Maale om bil lader

Ok, - dit lange liv med biler. Mit lange liv med batterier og ladere !!!

Erling

Re: Maale om bil lader

Du havde disse 2 i overskud  ( !! )

At du har erfaringer med batterier og ladere må jeg da respektere, på
samme måde som du må acceptere at jeg fortæller dig, at jeg har en god
ide om hvordan virkeligheden i et motorrum ser ud.

ellers bliver det en pisse_langt konkurrence, som ingen har nytte af

--
Jan_stevns

Re: Maale om bil lader

Det er da muligt , men tror i taler lidt forbi hinanden

Spørgsmålet må jo være , hvad er den bedste (og nemmeste ) indikation på om
en lader virker som den skal,
og det er vel stadig et voltmeter.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Maale om bil lader

Det vil jeg mene.
Det har ikke meget værdi at måle, om man lader 10 amp. når
man ikke er klar over, om man bruger 35 amp.
Så skal man have to målere på.
Voltmeteret fortæller batteritilstanden.
Hvis forbruget er stort i forhold til ladestrømmen, er spændingen lav.
Jeg havde lavet mig et lup-meter engang.
0 til 5 volt, - en 10 volt zener foran, og så et ettal foran alle tallene
på skalaen. Hvad skal man bruge det stykke under 10 volt til?
Blot for en ide. Det giver en god aflæsning.

Erling

Re: Maale om bil lader

Jep - Man kan nu klare sig med 1 instrument - et amperemeter

Det vil nok også afsløre om akku'en er skvattet sammen

mjoehhh.....

Sådan er mange instrumenter indrettet - det der sidder i min Pontiac -
anno 76' virker næsten som du beskriver.

--
Jan_stevns

Re: Maale om bil lader

Måske du har ret.

Nummer 1 er nok et amperemeter - det kan hurtigt fortælle dig om der
flyder strøm på, eller fra akkumulatoren.

(og ja - jeg så godt det andet svar)

--
Jan_stevns

Re: Maale om bil lader

Igen er det emner, der forklares på hjemmesiderne for de forskellige
akkumulatorfabriker.-:)

Karsten H. (7870)
Re: Maale om bil lader

Hvor jeg må tilstå, at jeg var inde og kigge grundig på den foreslåede,
uden at finde spor i den retning. Mest om, hvad køretøj, der skulle have
hvad for et batteri, og hvad afgiften var derpå.

Erling

Re: Maale om bil lader

Nu er det jo ikke den eneste hjemmeside fra akkumulatorfabriker.

Men:

Ladespændingen er op til 14,4 V. for at de enkelte celler når op til
gasspændingen. Når ladningen ophører fordi ladekredsløbet slår fra, vil du
typisk måle >13,8 V. ubelastet svarende til en syrevægt på ca. 1,2. En
syrevægt på 1,26 er nok det højest opnåelige og fortrinsvis ved nyere
akkumulatorer.

Afhængig af belastning vil spændingen synke til 12 - 12,5 V. Falder
spændingen til 10 V. eller derunder, trænger akkumulatoren til opladning.
Vær opmærksom på, om det bobler i alle celler. Hvis bare én celle ikke
bobler og syrevægten slet ikke løftes, er det kun vand, og cellen er faldet
sammen - køb en ny akkumulator.

Ladekredsløb i biler.

Desværre er det ofte sådan, at hvis akkumulatoren er faldet til under den
halve kapasitet, vil laderen tro, at akkumulatoren er fuldt opladet og slår
derfor fra ved ca. 1800 omdr./m. Eneste middel er at oplade akkumulatoren
med udvendig ladeapparat til over halv kapasitet, så kan laderegulatoren
håndtere den igen.

I de fleste tilfælde opdager man det ikke lige i første omgang, da en
akkumulator ved 20° C. og den halve kapasitet sagtens kan starte en motor,
da den om sommeren er så meget desto lettere at starte.

Vær også opmærksom på, at en akkumulators kapacitet falder til det halve ved
0° C. Ved opladning af afladet akkumulator (20° C.) skal man regne med en
tidsfaktor på 1,4. D.v.s. at en akkumulator på f.eks. 60 A/h. (1 A. i 60
timer eller 60 A. i 1 time) først vil være fuldt opladet efter en ladetid på
ca. 8½ time

Der kan nok hentes yderligere oplysninger f.eks. her:

http://www.jysk-akku.dk /

Der kan også hentes oplysning om ladere til forskellige formål, hvor der
også kan være noget af interesse i forbindelse med akkumulatorer til
forskellige formål her:

http://www.fn-elektro.dk/dansk.htm

Karsten H. (7870)
Re: Maale om bil lader

Det ligner min opfattelse af tilstandene.
Så vil jeg vende tilbage til det oprindelige.
Man foreslog at måle i strømledningen fra generatoren evt. med en
ferritring,
og, - hvad vil man her måle, - DC ? - ikke umiddelbart, vel.
Man vil højst måle det rippel, der er, og, hvis man så forestiller sig,
at kullene er slidte så meget, at de berører ringene 50% af tiden (extremt)
har vi max rippel, og tror dermed, at vi lader med en mægtig strøm.
Kun lidt fantasi, men jeg synes langtfra, det er en god løsning.
Så er en regulær måleshunt langt at foretrække, og endog monteret
så man ikke ser ladestrømmen, men om den flyder til eller fra batteriet,
og dermed også, om arbejderen derude nu også kan følge med.
Er den sammen med før omtalte voltmeter, er man helt med på toppen.

Erling

Re: Maale om bil lader

Med en hall-sensor i stedet for en sekundærvikling, kunne man gøre det med
godt resultat. Sådan virker mange tang-ampere-prober til scoper.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Maale om bil lader

Mener stadig, at det er helt ude af proportioner i relation til opgavens
art.

Karsten H. (7870)
Re: Maale om bil lader

Du er ude i nogen teoretiske betragtninger - eller rettere utopiske.:-)

Karsten H. (7870)
Re: Maale om bil lader

Nej hvorfor det? Det er bedst og billigst og mest driftsikkert.
Men det er sådan, at i dag kan man ikke foretage sig noget,
uden man skal have elektronikken med i billedet.

Erling

Re: Maale om bil lader

Jeg læste lige forkert, sorry. Selvfølgelig er en shunt det rigtige. Skægt
nok, så måles strøm med et voltmeter og spænding med et amperemeter.

De shunte, der i sin tid blev lavet hos HM, var store kobbervinkler med en
masse manganinstave, der så blev filet det sidste for tilpasning til strøm
og instrumemt. Den gang var det lagt ud ti en standard med et spændingsfald
på 60 mV for fuldt skalaudslag, og da det var DC, var det et lineært
instrument. Selvklart var det shunte beregnet >til kA-klassen, og hvor
instrumentet kunne monteres i en tavle væk fra shunten.

Nå, det var endnu en gang nostalgi.:-)

Karsten H. (7870)
Re: Maale om bil lader

Men det virkede.

Erling

Re: Maale om bil lader

Takker. Det er rart at vide, at den gamle her stadig kan huske noget, der
måske kan være til hjælp for andre.:-)

Karsten H. (7870)
Re: Maale om bil lader

"Aage Andersen"

Artiklen findes i "Elector Electronics" june 1997. Der bruges en "magneto
resistive sensor" til at detektere strømmen. Den spændes paa
batteritilledningen og dens modstand varierer med strømmen i ledningen.

Aage

Re: Maale om bil lader
Jeg har en dimsedut, som jeg engang fik gennem et -formentlig - gør det selv
blad. Den er til at sætet i cigarettændestikket og har en grøn, gul og rød
lysdiode. Jeg brugte den meget i min gamle bil, og det virkede perfekt. Grøn
når den lader, gul når det går lige op - op og rød når den ikke lader eller
jeg har tændt for alt for meget (bagrude, ventilator osv. eller
batteriet/generatoren ikke gider mere.
Må kunne fås i en bil-biks for 20 kr. eller lign.

/Erik

Re: Maale om bil lader

det er da nemmere blot at vikle en tynd ledning en masse gange om ledningen
fra generatoren...

Rasmus