Maale om bil lader

Har lidt periodiske problemer med at bilen ikke lader og saa taenkte jeg paa
om det er muligt at lave en simpel indikator ved at vikle kablet fra
generatoren gennem en ferritring, lave en sekundaerspole og paa den maade
om der loeber stroem gennem kablet. Lidt ala et simpelt tangamperemeter.
Vil det virke? Og hvad skal jeg i saafald saette paa sekundaerspolen? En
opamp og en lysdiode?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Re: Maale om bil lader

--------------

Jeg tror nok, jeg ville nøjes med at måle batterispændingen.
Den vil omgående sladre.
Enten med et meter, eller måske et par lysdioder ?

Erling

Re: Maale om bil lader

Jeg har haft voltmeter paa den, men spaendingen svinger en del op og ned
afhaengigt af motorens omdrejningstal og hvad der er taendt. Det er mest
kaeresten der gerne vil have det og det kraever saa at det skal vaere
rimelig idiotsikkert at aflaese.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Re: Maale om bil lader

Har hun læst dette, inden Du sendte det ?

Bo //

Re: Maale om bil lader

Er der da noget der virker forkert i det skrevne? Jeg går da ud fra at
kæresten er af hunkøn!

/Hauge

Re: Maale om bil lader

"Lasse Jensen"

Der var en konstruktionsartikel i Elektor for 10-15 aar siden efter dette
princip.
Jeg skal se om jeg har den og vil saa vende tilbage, ellers maa du paa
biblioteket. Jeg klarer mig dog glimrende med et voltmeter, de skal være
14,4 V naar der lades.

Aage

Re: Maale om bil lader

Dead wrong ;)

--
Jan_stevns

Re: Maale om bil lader

Er det ikke 2.2V-2.4V pr celle ?, altså 13.2V-14.4V ved et 12 V batt.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Maale om bil lader

Jo, men den bør være ca. 14,4 når den lader, og med den belastning
lys og tænding giver, er den ret hurtigt (5 min) nede på omkring 13,5,
så det er letaflæseligt på et voltmeter, om der bliver produceret.
Navnlig, hvis man har et viserinstrument, hvis skala begynder ved 10 volt.

Erling

Re: Maale om bil lader

Forklar lige den, jeg forstår ikke hvad du mener?

Re: Maale om bil lader

Jeg tror, at de stillede spørgsmål besvares her på kvalificeret måde:

http://www.jysk-akku.dk /

vælg tips og info.

Karsten H. (7870)
Re: Maale om bil lader

Hvis du skal konstatere om en bil's generator er igang med at lade på
batteriet, kan du ikke bruge værdien 14.4volt som rettepunkt for et
ja/nej svar

Den kan også lade, hvis du kun måler 12.2 volt.

du kan måske drage lidt nytte af denne tråd ovre i dk.teknik.bil
tråden starter med indlægget

navn : Godt og billigt sted at ombytte generator i København ?

--
Jan_stevns

Re: Maale om bil lader

Kan du ikke snart lave en ordentlig fotostorie til www.dkfritidbil.dk?

Det har efterhånden været oppe mange gange....

Re: Maale om bil lader

Joehhh -   det er da et oplagt emne ;)

og nu *den* sæson, er ved at være på trapperne , er det nok snart
høj-aktuelt.

Emnet vil nok blive bilen's el-system

--
Jan_stevns

Re: Maale om bil lader

Ja ikke ?

Jeg erindrer noget omkrig generatorer på den side, men om det har været
placeret på stevs.net (og dermed er død nu) kan jeg ikek lige finde ud
af.

Start nu blødt med genratoren og hvordan den lader, samt fejlsøgning
herpå. Derefter "hvad tapper mit batteri og hvordan finder jeg det".

Re: Maale om bil lader

Jep - der var en del der - jeg har dog stadig arbejdsmaterialet
liggende

Det var tanken ;)

--
Jan_stevns

Re: Maale om bil lader

Det er sikkert rigtigt med de der 12,2, men så har du ikke
spænding på dit batteri ret længe.
Så er det fordi du bruger mere end generatoren laver, og
så har du altså stadig et problem. For lille generator, eller
slap kilerem, eller en direkte anden fejl, som f.eks. kullene
i generatoren, der er næsten væk. (du får en uge til at skifte
dem). Eller et MEGET dårligt ledningsnet.
Jo, et voltmeter på batteriet (tændingen) er nok det, der
sladrer aller mest. Og så stadig over 14 volt, med mindre
den kører i tomgang. Ikke alle lader lige meget i tomgang.

Erling

Re: Maale om bil lader

Det kan være korrekt - og den kan være ukorrekt

En måling af en given spænding på et givent tidspunkt, kan kun bruges
som ledetråd, intet andet

problemerne kan (og er) være flerfold - man skal være istand til at
isolere dem fra hinanden, i den optimale rækkefølge

Nogle lader faktisk slet ikke i tomgang - men igen må jeg holde fast i
den fokusering på 14 volt - den dur ikke !

du ser ofte biler, hvor ladningen først starter når man giver
speederen et dap - man skal lige over generatorens cut_in speed

visse fabrinkanter er blevet meget glade for at hæve spændingen, det
ses på vejene - de enøjede ;)

--
Jan_stevns

Re: Maale om bil lader

De 14 volt dur stadig !!!!!
Det er generatoren født til og endda komma fire ca.
Det kræver batteriet for at holde en nogenlunde livstid.
Og det der med, at nogle skal speedes op for at komme i gang,
passer i tråd med min forklaring om forskellighed i de kuglepenne,
der har tegnet anlæggene. Forskellige generatorer, - forskellige
systemer, - forskellige remskivestørrelser.
Min generator kører vel omkring fire gange krumtappen.
Men, når du genlæser, hvad jeg har postuleret, vil du også
se, at jeg nok har forstået indlægget med, at det hele gælder under
normal drift, og ikke i tomgang, idet det burde være langt den
mindste del af tiden, man opholder sig der. Problemet må
nødvendigvis være under nogenlunde normal kørsel, og der skal
generatoren virke optimal. (med 14,4), Ups, der var den igen.
Hæver man spændingen ret meget, lever lampefabrikanterne
ret godt, men det giver da et godt lys, som jeg laver ved at sætte
et ekstra relæ i, med en separat kraftig ledning direkte. det virker.

Erling

Re: Maale om bil lader

tsk tsk ...

Det er noget pludder ;)

Du påstår åbenbart hårdnakket, at hvis du kan måle 14.4 volt, så er
dit ladekredsløb iorden - jamen - for min skyld, må du hjertens gerne
have den indstilling til tingene - et langt liv med biler, har givet
mig en noget anden erfaring, men pyt nu med det.

Det er vel også iorden - man snakker i generatorverdnen om
generatorens omdrejningstal -  hvordan fabrikkerne så opnår det - er
jo ligemeget.

resten af dit indlæg, kan jeg ikke rigtigt forholde mig til.

--
Jan_stevns

Site Timeline