Lysstyring med PIC

Er der nogen der har en idé til hvordan jeg med en PIC kan styre lystyrken
på mit loftlys? Havde tænkt mig at lave et lille program på PC'en der
serielt kunne kommunikere med PIC'en, hvor man evt. kunne indtaste 0-100
afhængig af hvor meget "spænding" lyset skulle have (hvor stor lystyrken
skulle være). Jeg kan se at med et relæ ville jeg kunne tænde og slukke for
lyset, men kan jeg styre det på anden vis? Nogen ideér?

Don

Re: Lysstyring med PIC
for

Er det til 220V eller 12V, hvor stor effekt.

Hvis det er til 12V kunne du muligvis lave det som en PWM, se efter en
PIC16F627 den indeholder en PWM og en USART så det skulle være rimelig nemt
at lave.

Hvis det er til 220V skal du nok igang med en triac og du skal have noget
galvanisk adskildelse "læs optocoupler" mellem din USART og 220V.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

ETI lavede noget i den stil (dog kun i 10%-spring) for en del år siden.
Kredsløbet var simpelt, en 8-benet PIC der fik nulkrydspulserne ind
direkte gennem 2 modstande, nogle trykknapper og lidt af det løse.

Orker ikke at finde bladet frem lige pt, men skal gerne råbe op når det
selv emanerer fra gemmerne :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Sorry men hvorfor ikke bare bruge det Application Note Microchip har
på deres hjemme side ???

Mvh
  Klavs.

Re: Lysstyring med PIC

Kig evt. på MOC3042 mfl. fra Fairchild semiconductor, der er diagram
eks. i databladet som kan downloades på deres hjemmeside.

Bygger på princippet fra en alm lysdæmper...

/Frank

Site Timeline