Lysstyring evt. via fotocelle

Hej gutter,

idé: at styre lamperne i min lejlighed dynamisk, således at jeg vha. en fotocelle eller IR eller hvad der nu passer bedst tænder og slukker for lyset i et rum når jeg passerer ind og ud af det. Hensigten er strømbesparelse - men er der overhovedet nogen mening i dette? Vil en evt. løsning ikke hurtigt kræve lige så meget strøm som (basalt set) lampeforbruget. Selvfølgelig er det nok praktisk muligt, men der skal jo også være noget fornuft bag. Er der det? Vil meget gerne høre jeres svar. Jeg tager til takke med et 'nej' eller 'ja', men i er da helt klart velkomne til at begrunde :-)

På forhånd tak,

Morten

Reply to
Morten Nørgaard

en

velkomne

Det kan ikek betale sig at bygge det selv. Du køber dem til montering udendørs, helst i så lille en model som muligt og lader den styre det hele.

Desparelser ?

Det kommer an på, hvor god du er til at slukke lyset i forvejen

hele.

Ja, og det hedder en PIR detektor og den skal være med indbugget lysføler så den kun tænder når det er mørkt.

Men vær opmærksom på at det er bevægelsessensore og du skal med jævne mellemrum bevæge dig for at lyset ikke slukker.

Du skal nok have nogle rumsensorer, med din ide vil lyset jo slukke når konen kommer ind med kaffe til dig ;-)

Strømbesparelser? tjae.. det ved jeg så ikke :)

--
-jens
Reply to

en

velkomne

Hvad med en kontakt som bryder/slutter når en dør er henholdsvis åben eller lukket?

Nemt og billigt...

Brian

Reply to
Brian Lund

Hej Morten,

Det kan laves så det bruger meget lidt strøm, så det er snarere anskaffelsesprisen (og arbejdsindsatsen) i forhold til dit nuværende overskudsforbrug du skal se på i den forbindelse.

Jeg kombinerer selv vanen med at slukke i et rum jeg forlader med energisparelamper i de rum hvor jeg vil have lys konstant (hvor kontakterne fx. er besværlige at komme til) og det fungerer fint.

Ja, en dobbelt IR-gate ved hver dør. Hver gang en person træder ind optælles en tæller og omvendt - når tælleren står på nul er lyset slukket.

Det er nok kun dig selv der kan afgøre _dit_ behov, samt om det er et reelt behov eller blot lir.

Måske andre styringer kunne være lige så anvendelige eller bedre, men det kommer helt an på dit behov - hvis fx. du var ramt af gigt eller lignende kunne det være meget fornuftigt at lette livet, men hvis det blot er fordi du ikke gider løfte en arm når du passerer en dør, ja så er et medlemsskab i et motionsinstitut måske en bedre løsning ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

reelt

Sandt nok.

:-D Alt for godt.

Det er blot til lir. Jeg synes det ku' være sjovt at lave. Men jeg skal vist på AOF og bestå et elektronikkursus først, fornemmer jeg.

Morten Nørgaard