Lysstyring evt. via fotocelle

Hej gutter,

     idé: at styre lamperne i min lejlighed dynamisk, således at jeg vha. en
fotocelle eller IR eller hvad der nu passer bedst tænder og slukker for
lyset i et rum når jeg passerer ind og ud af det. Hensigten er
strømbesparelse - men er der overhovedet nogen mening i dette? Vil en evt.
løsning ikke hurtigt kræve lige så meget strøm som (basalt set)
lampeforbruget. Selvfølgelig er det nok praktisk muligt, men der skal jo
også være noget fornuft bag. Er der det? Vil meget gerne høre jeres svar.
Jeg tager til takke med et 'nej' eller 'ja', men i er da helt klart velkomne
til at begrunde :-)

På forhånd tak,

Morten

Re: Lysstyring evt. via fotocelle
en
velkomne

Det kan ikek betale sig at bygge det selv. Du køber dem til montering
udendørs, helst i så lille en model som muligt og lader den styre det hele.

Desparelser ?

Det kommer an på, hvor god du er til at slukke lyset i forvejen

Klaus

Re: Lysstyring evt. via fotocelle

hele.

Ja, og det hedder en PIR detektor og den skal være med indbugget
lysføler så den kun tænder når det er mørkt.

Men vær opmærksom på at det er bevægelsessensore og du skal med
jævne mellemrum bevæge dig for at lyset ikke slukker.

Mvh Max

Re: Lysstyring evt. via fotocelle

Du skal nok have nogle rumsensorer, med din ide vil lyset jo slukke når
konen kommer ind med kaffe til dig ;-)

Strømbesparelser? tjae.. det ved jeg så ikke :)

--
-jens

Re: Lysstyring evt. via fotocelle
en
velkomne

Hvad med en kontakt som bryder/slutter når en dør er henholdsvis åben eller
lukket?

Nemt og billigt...

Brian

Re: Lysstyring evt. via fotocelle
Hej Morten,

Det kan laves så det bruger meget lidt strøm, så det er snarere
anskaffelsesprisen (og arbejdsindsatsen) i forhold til dit nuværende
overskudsforbrug du skal se på i den forbindelse.

Jeg kombinerer selv vanen med at slukke i et rum jeg forlader med
energisparelamper i de rum hvor jeg vil have lys konstant (hvor kontakterne
fx. er besværlige at komme til) og det fungerer fint.

Ja, en dobbelt IR-gate ved hver dør. Hver gang en person træder ind
optælles en tæller og omvendt - når tælleren står på nul er lyset slukket.

Det er nok kun dig selv der kan afgøre _dit_ behov, samt om det er et reelt
behov eller blot lir.

Måske andre styringer kunne være lige så anvendelige eller bedre, men det
kommer helt an på dit behov - hvis fx. du var ramt af gigt eller lignende
kunne det være meget fornuftigt at lette livet, men hvis det blot er fordi
du ikke gider løfte en arm når du passerer en dør, ja så er et medlemsskab
i et motionsinstitut måske en bedre løsning ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

reelt

Sandt nok.

:-D Alt for godt.

Det er blot til lir. Jeg synes det ku' være sjovt at lave. Men jeg skal vist
på AOF og bestå et elektronikkursus først, fornemmer jeg.