Lysstyring af "Måne Cyclus" HJÆLP

Hejsa

Jeg har et stort koralrevs akvarie hvor jeg gerne vil have lavet mig noget
månelys til. Dette vil sige at jeg skal have bygget mig noget hardware der
kan styre noget lys. Lyset bliver enten en 20 watts glødelamppe eller en
stribe lysdioder. Lyset skal køre efter månens cyclus og derfor steppe op 16
dage og derefter steppe ned 16 dage. Der skal desuden være ur på så det
tænder og slukker på samme tid hver dag.......

Nogle der har nogle gode forslag til opbygning, links for mere hjælp, egnede
IC kredse etc etc...

Takker på forhånd :-)

Re: Lysstyring af "Måne Cyclus" HJÆLP

egnede

Hvis du virkelig vil lære noget af det. Så prøv at kikke lidt på hvordan man
opbygger logik med TTL-kredse.
Det er relativt nemt at lave en tæller der tæller op og ned. Hvis du så
efterfølgende putter signalet ind i en D-A konverter kan du bruge
signalværdien til at styre lyset med.

Mvh
//zigge

Re: Lysstyring af "Måne Cyclus" HJÆLP
Jeg ved godt hvordan man bygger en tæller og kan også en smule programmering
af kredse/brænde dem.....

Men mon ikke der findes en kreds der lige egner sig til dette ????

Éllers en god tanke med D/A fætteren :-D

man

Re: Lysstyring af "Måne Cyclus" HJÆLP
programmering

Hvad så med en PIC microcontroller. de er gratis (free samples), nemme at
programmere (Flash) og der er et stort udvalg mht. indbyggede features.
til at styre tiden, kan du jo så bruge en RTC (real time clock) kreds. De
kan sikkert også fås som samples (www.maxim-ic.com eller www.microchip.com).
En RTC kan ofte holde tiden selv om der bliver slukket for strømmen til den.
Ellers skal den bare have et lille backup batteri.

til at styre dioderne/lampen kan du jo bare bruge en kraftig transistor. så
kan du selv bestemme om lampen skal switches eller dæmpes på analog vis. det
sidste er dog noget dyrere i strømforbrug og transistoren bliver hurtigt
MEGET varm, så den skal køles.

håber det var lidt til inspiration.

 - patrick

Re: Lysstyring af "Måne Cyclus" HJÆLP
www.microchip.com).
den.

det

Nu snakker vi grej - Det skal jeg lige undersøge nærmere - Tusinde tak :-D

Ang. lysstyring regner jeg med enten "Linæer regulering" med DC strømmen til
dioderne lavet med en bibolær transistor. Eller pulsbreddemodulation af
glædelampen med en FET - Lyder det helt dumt eller ?????

Re: Lysstyring af "Måne Cyclus" HJÆLP

skule det være en anden gang.

til

du kan bruge PWM til både LED'er og Glødelampe, og du kan bruge lineær
regulering til begge dele. PWM reguleringen er billig og nem at lave. den
kræver ikke køling (næsten) og kan laves helt i software i
microcontrolleren.

Du skal blot være opmærk som på om fisk kan opfatte blink af højere frekvens
end mennesker. ellers bliver de små kræ nok bare stressede (og så kan din
natlampe være til mere skade end gavn).

 - patrick

Re: Lysstyring af "Måne Cyclus" HJÆLP
frekvens
din
det

ah! det tænkte jeg selvf. ikke lige på... øv.

 - patrick

Re: Lysstyring af "Måne Cyclus" HJÆLP
man

Hmm! TTL viden er vist ret ligemeget idag ;-) Måske CMOS (40xx, HC, LVC - i
nævnte rækkefølge) er bedre bud, hvis man insisterer på at lodde ekstra
meget!

En lille microkontroller som foreslået andetsteds er imidlertid absolut at
anbefale. Texas MSP430, Atmel AVR, ARM, div. 8051 derivater kunne være
muligheder. Det kræver naturligvis at du programmerer lidt...
Jeg vil umiddelbart anbefale et dev-board fra www.olimex.com og evt. en
C-compiler (free trial) fra www.imagecraft.com (ejer selv AVR/MSP430'erne) -
let at gå til og du blinker med din første diode på under 5 minutter!

/Anders

Re: Lysstyring af "=?iso-8859-1?Q?M=E5ne?= Cyclus" =?iso-8859-1?Q?HJ=C6LP?=

Nej, grundbegreberne i digital teknik  får ved hjælp af
"byggeklodeserne" (74XXX kredse)

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Lysstyring af "Måne Cyclus" HJÆLP
Hej Klaus,

"Byggeklodserne" er de samme i CMOS (til en brøkdel af strømforbruget og
med et stort spændingsområde).

TTL som starter-kit er næsten lige så overflødigt som DTL og de andre
dinosaurer :)

--
Venlig hilsen,
Søren

16
egnede

Bemærk at belysningengens variation skal være sinusformet for at
simulere månen.

Mvh Max

Re: Lysstyring af "Måne Cyclus" HJÆLP

Hvad mener du med det - kan du forklare ????

Re: Lysstyring af "Måne Cyclus" HJÆLP

Hvis du plotter månens lysstyrke fra fuldmåne til fuldmåne, ja så får
du en sinuskurve.

Så din styrring skal være en sinusoscillator med en frekvens på
0,000 000 36168981481 Hz.

Mvh Max

Re: Lysstyring af "Måne Cyclus" HJÆLP
Hej Roberto

Almen viden.

Mvh Max

Re: Lysstyring af "Måne Cyclus" HJÆLP

En glødelampe er nok bedst egnet mht. farvespekter.

Er månen begyndt at "gå langsommere" her på det sidste ? ;)

Altså ikke helt efter månens cyklus alligevel.

En 4-bit up/down-counter med 4 modstande på udgangene (eller en R2R-
stige), men det bliver lineært.

Det Max hentyder til er, at månens oplevede lysstyrke ikke til- og aftager
lineært.

Hvid du bruger en lille processor med PWM-output (og så måske en 12V
halogenspot), kan du blot korrigere med en sinusfunktion, evt. blot
som et tilskud, da en lampe der skal svare til nymåne nok vil virke helt
forkert. (Lamper der dimmes får en anden farve - mere gullig).

Har du overvejet at udstyre et elektromekaniskt spjæld foran en passende
lampe ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Forstår ikke din mening med ovenstående helt ???

Nej det vil jeg ikke - det skal laves elektronisk :-D

Mvh

Re: Lysstyring af "Måne Cyclus" HJÆLP

Nok en god ide :)

Med hvilken del af det ? (a.k.a. jeg forstår ikke hvad det er du ikke
forstår af det ;)

Tjaaa, hvorfor gøre det let og med en realistisk og ensartet
farvetemperatur ?  ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

nyhedsmeddelelse:3f5f0993$0$7223$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...
16
egnede
Hej Shame

Hvad er den dybere mening med, at simulerer månen.???

Hvis du tror, at du kan snyde dine dyr, så tager du fejl.

Du har ret i, at mange dyr går efter månen, men de går ikke efter lyset, men
tiltrækningskræften, som de måler på tidevandet.

Jeg er i øvrigt af den opfattelse, at månens cyklus er på 29½ døgn.(709
timer.)
http://www.astro.uio.no/ita/DNP/nineplanets/luna.html

Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Re: Lysstyring af "Måne Cyclus" HJÆLP

nyhedsmeddelelse:
noget

  hvad når det er overskyet ? så er der jo ikke noget månelys ....  ;)

venlig hilsen
Michael M Jensen

Site Timeline